رابطه ولایت و نبوت / ولایت؛ نیاز همیشگی بشر
کد خبر: 3962060
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳

رابطه ولایت و نبوت / ولایت؛ نیاز همیشگی بشر

مفسر قرآن کریم با اشاره به رابطه نبوت و ولایت گفت: در ختم نبوت، نبوت تشریعی تمام می‌شود اما ولایت تشریعی تا ابد وجود دارد.

رابطه ولایت و نبوت / ولایت تا ابد وجود داردمهرداد ویسکرمی، مفسر قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان اظهار کرد: خداوند برای نشان دادن مسیر سعادت به انسان، افرادی را از جنس و نوع خودشان برای مشخص کردن مسیر سعادت و پیمودن راه کمال انتخاب می‌کند البته رسیدن به مقام نبوت مستلزم داشتن ویژگی‌های خاص است.

وی با اشاره به اینکه دو واژه نبوت و ولایت هر کدام جداگانه بر دو نوع تکوینی و تشریعی تقسیم می‌شود، افزود: نبوت تکوینی و تشریعی یک مرتبه از ولایت محسوب می‌شود.

ویسکرمی با اشاره به اینکه در مورد معنای نبوت دو معنا وجود دارد، ادامه داد: در یک معنا نبوت برگرفته از «نَباء» و به خبری گفته می‌شود که فایده بزرگ داشته باشد و از طرفی حاوی علم بوده و از دروغ مبرا باشد کمااینکه معنای دیگر نبوت برگرفته از «نَبَوَ» به معنای رفعت است و با در نظر گرفتن جمع این دو معنا می‌توان در معنای نبوت گفت: تعداد اندکی از افراد بشر در مراتب ولایت تکوینی بالا می‌روند تا جایی‌که به چنان معارف بزرگی پیدا می‌کنند که دیگران از آن عاجز هستند.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رابطه نبوت تکوینی و تشریعی گفت: نبوت وصف انسان است و نبوت تکوینی مقدمه ولایت تشریعی است بدین معنا که انسان‌هایی با سیر کمالات به نبوت می‌رسند و نبوت فراتر از تجربه بشریت است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص)، عرب جاهلیت را به انسان‌های موحد و با ایمان تبدیل کرد بر لزوم ارتباط درست صحیح با خدا برای رسیدن به کمال تاکید کرد و گفت: معنویت به دو دسته معنویت بدون شریعت و معنویت با شریعت تبدیل می‌شود‌. معنویت بدون شریعت، آرامش روانی نسبی ایجاد می‌کند اما معنویت‌ با شریعت، آرامش روحی ایجاد می‌کنند و آنچه برای آرامش اصل است، آرامش روحی است.

وی با اشاره به اینکه اگر ولایت و نبوت را به درستی بفهمیم ختم نبوت را هم متوجه می‌شویم، ادامه داد: شاخصه اصلی ختم نبوت، پایان یافتن نبوت تشریعی در عین نیاز به ولایت تشریعی است بدین معنا که در ختم نبوت، نبوت تشریعی تمام می‌شود ولی ولایت تشریعی تا ابد وجود دارد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی اشاره به اینکه بعد از رحلت رسول خدا(ص) دین و کتاب آسمانی نخواهد آمد و دین با امامت و ولایت تشریعی ادامه پیدا می‌کند، اضافه کرد: اسلام کامل‌ترین دین آسمانی است و نیازهای روز بشر را پاسخ می‌دهد.

این مفسر قرآن کریم با طرح این سوال که آیا می‌توانیم دین حق را تشخیص بدهیم، اضافه کرد: خداوند چراغی به نام عقل را در اختیار انسان قرار داده و انسان می‌تواند به بهره‌گیری از عقل، دین حق را تشخیص داده و آن را در تمام امورات زندگی، جاری و ساری کند.

وی با یادآوری اینکه در بین کتب آسمانی، قرآن کریم، کامل‌ترین، جامع‌ترین و بهترین کتاب است، تصریح کرد: راه سعادت بشریت و رسیدن انسان به جمیع کمالات در عمل به قرآن و تبعیت از دستورات و فرامین الهی است.

انتهای پیام
captcha