جای خالی نهاد مستقل برای ساماندهی حافظان قرآن
کد خبر: 3952253
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

جای خالی نهاد مستقل برای ساماندهی حافظان قرآن

حافظ کل قرآن کریم با تأکید بر ساماندهی حافظان قرآن و لزوم ایجاد دارالتحفیظ تخصصی، گفت: زمانی که متولی حفظ قرآن مشخص باشد، برنامه‌ها، فعالیت‌ها، ساماندهی‌ها، تعامل‌ها و مربیان تخصصی و کلیت امر آن به‌طور کامل مشخص خواهد شد.

حفظ قرآن متولی خاص ندارد/ جای خالی نهاد مستقل برای ساماندهی حافظانکاظم ابدالی، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، مأنوس شدن خود با قرآن را مدیون حضور در جلسات قرآن مسجد حضرت ابوالفضل(ع) منطقه ناصرخسرو خرم‌آباد دانست و اظهار کرد: در دوران کودکی جلسات قرآن به‌صورت دو روز در هفته به‌طور منظم و مستمر به همت حجت‌الاسلام صادق بیرانوند، روحانی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و از اساتید قرآنی استان لرستان برگزار می‌شد.

وی با بیان اینکه حضور در کلاس‌های قرآن مسجد حضرت ابوالفضل(ع) موجب اشتیاق و رغبت جهت گام نهادن در مدرسه تخصصی قرآن شد، افزود: در کنار مدرس درس قرآن، اساتید قرآنی لرستان از جمله قائد رحمت، باعث انگیزه بیشتر اینجانب برای ورود تخصصی به محورهای قرآنی شد تا امروز بتوانم در جرگه حافظان قرآن به حساب آیم.

این حافظ ۳۹ ساله لرستانی با بیان اینکه استخدام در ارتش جمهوری اسلامی ایران و حضور در دوره‌های روخوانی و روانخوانی قرآن کریم در ارتش موجب فراگیری تخصصی قرآن شد، ادامه داد: استمرار فعالیت‌ها و تلاش برای حفظ قرآن موجب شد که موفق به حفظ کل قرآن کریم شوم.


بیشتر بخوانید:


ابدالی با بیان اینکه برای اولین‌بار در مسابقات اوقاف و نیروهای مسلح در سال ۸۷ موفق به کسب رتبه برتر در رشته حفظ قرآن شدم، ادامه داد: کسب رتبه برتر مسابقات منطقه‌ای نیروی زمینی ارتش در رشته حفظ ۲۰ جزء قرآن، رتبه سوم نیروهای مسلح در رشته حفظ ۲۰ جزء مسابقات قرآن، کسب رتبه‌های برتر در مسابقات قرآن آجا در رشته‌های حفظ ۱۵ و ۲۰ جزء و حفظ کل از افتخاراتی است که به برکت انس با قرآن محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات و چالش‌های مربوط به حفظ قرآن در کشور، ریشه‌ای و کلی است و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود، ادامه داد: برای حفظ قرآن باید ساماندهی واحدی صورت گرفته و متولیان آن به صورت کامل مشخص شود چراکه مهمترین نکته در حفظ قرآن، تکرار و تمرین سوره‌های حفظ شده، استمرار و فراموش نشدن محفوظات قرآنی است که متأسفانه در این امر اراده‌ای در مسئولان وجود ندارد.

ابدالی بر در نظر گرفتن مشوق‌ها و ایجاد انگیزه برای ورود افراد به بخش حفظ قرآن تأکید کرد و گفت: کسانی که در رأس فعالیت‌های قرآنی هستند باید حافظان را جذب و مدیریت کنند چراکه حفظ قرآن سختی و مداومت دارد و همین امر باعث شده تا بخشی از حافظان قرآن، حفظ قرآن را در نیمه راه رها کنند.

حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه بیشتر کسانی که به بخش حفظ قرآن ورود می‌کنند اگر مدیریت نشده و فعالیت‌های آن‌ها به صورت مستمر ادامه پیدا نکند، بعد از حفظ چند جزء آن را رها می‌کنند، اضافه کرد: یکی از مشوق‌ها و انگیزه‌هایی که در سطح نیروهای مسلح برای حفظ کل قرآن کریم وجود دارد اعطای یک درجه ارتقا از سوی مقام معظم رهبری برای حافظان کل قرآن کریم در بین نیروهای مسلح است.

لزوم ایجاد دارالتحفیظ تخصصی

کارشناس علوم قرآن و حدیث با تأکید بر ساماندهی حافظان قرآن و مشخص شدن متولی خاص برنامه حفظ قرآن، بر لزوم ایجاد دارالتحفیظ تخصصی تأکید کرد و گفت: زمانی که متولی حفظ قرآن مشخص باشد، برنامه‌ها، فعالیت‌ها، ساماندهی‌ها، تعامل‌ها و مربیان تخصصی و کلیت امر آن به‌طور کامل مشخص خواهد شد.

این حافظ کل قرآن کریم به علاقه و انس خود با آیه ۵۳ سوره آل عمران با مضمون «رَبَّنا آمَنَّا بِما أَنْزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِينَ‌» اشاره کرد و ادامه داد: برداشت قریب به مضمون از این آیه آن است که خدایا آنچه را که به خوبان، انبیا و مقربان درگاه داده‌ای آن را به ما نیز عطا کن.

ابدالی تشکیل جامعه در طراز قرآنی را آرزوی قرآنی خود دانست و گفت: آرزوی قرآنی من این است که قرآن در بین همه خانواده‌ها جاری و ساری شود و هر کسی در هر جایی صدای قرآن را شنید سکوت اختیار کرده و فقط به طنین دلنشین کلام‌الله مجید گوش فرا دهد چراکه راه سعادت دنیا و آخرت انسان در قرآن و به تعالیم انسان‌ساز آن است.

انتهای پیام
captcha