جریان اصلی جامعه به سمت نهادینه شدن ارزش‌های قرآنی است
کد خبر: 3951506
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
سرابی:

جریان اصلی جامعه به سمت نهادینه شدن ارزش‌های قرآنی است

قائم‌مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه امروز با وجود تنگنا‌ها، مشکلات، آسیب‌ها و اشکالاتی که وجود دارد، جریان اصلی جامعه به سمت تحقق و نهادینه شدن ارزش‌های قرآنی پیش می‌رود، گفت: آنچه ما امروز از فعالیت‌های قرآنی، توسعه فرهنگ قرآنی، انس با قرآن، آموزش‌های قرآنی و تبیین معارف قرآنی می‌بینیم با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

قیام‌های اسلامی در طول تاریخ از جمله قیام عاشورا برای احیای قرآن بوده، چراکه قرآن دربردارنده آموزه‌های اجتماعی و سیاسی در امور مدیریت و حاکمیت جامعه بر مبنای استقلال، آزادی، استکبارستیزی و ظلم‌ناپذیری است. از همین رو ملت شریف ایران نیز با تأسی به آن، نهضت اسلامی خویش را برای حاکمیت قرآن و تشکیل حکومت قرآنی برپا کرد و با اتکا و اعتصام به قرآن و استمداد از رمز قرآنی شهادت‌طلبی، زمینه پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت طاغوت را فراهم آورد؛ لذا بازشناسی مبانی فعالیت‌های قرآنی در ایام انقلاب اسلامی و بازتاب آن در پیدایش نهضت اسلامی و تبیین و تحلیل رابطه قرآن و انقلاب اسلامی از رهگذر فهم عناصر و مؤلفه‌های آن، سوژه‌ای است که ایکنا همزمان با ایام پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر به آن می‌پردازد. در همین‌ باره با سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، گفت‌وگو کردیم که مشروح آن از نظر می‌گذرد؛
 
سرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در خصوص ریشه‌های قرآنی انقلاب اسلامی و تفاوت فعالیت‌های قرآنی در قبل و بعد از انقلاب گفت: انقلاب اسلامی، برگرفته از ارزش‌های قرآنی است. امام خمینی(ره) در سال‌های اوایل انقلاب فرمودند که قرآن، کتاب انقلاب است و حقیقتاً سخن ایشان یک واقعیت و اصل در انقلاب اسلامی ماست. عدالت‌گستری، مبارزه با شرک و طاغوت و پیروی از ولی الهی، چه پیامبران و چه امامان معصوم و چه نایبان ایشان که از آنها با عنوان اولی‌الامر در قرآن نام ‌برده شده، همگی از مبانی و اصول انقلاب اسلامی است و ریشه در قرآن دارد.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد:‌ امروزه علی‌رغم وجود تنگنا‌ها، مشکلات، آسیب‌ها و اشکالات در جامعه، جریان اصلی به سمت تحقق و نهادینه شدن ارزش‌های قرآنی پیش می‌رود و در سطح جهان جمهوری اسلامی ایران با صلابت در مقابل طاغوت‌های بزرگ و به تعبیر امام خمینی(ره) در برابر شیطان بزرگ ایستاده است و با استقلالش از مظلومان جهان حمایت می‌کند و این جزء بزرگترین ارزش‌هایی محسوب می‌شود که قرآن کریم به دنبال آن است. قرآن کریم می‌فرماید: «فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی‌ لَا انفِصامَ لَها»؛ (بقره، بخشی از آیه ۲۵۶).

قائم‌مقام شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه جوانان و نسل بعد از انقلاب به دلیل اینکه نمی‌توانند قبل و بعد از انقلاب اسلامی را مقایسه کنند، شاید این دستاورد‌ها برایشان به اندازه کسانی که قبل از انقلاب را درک کرده‌اند، ملموس نباشد، تأکید کرد: وظیفه مسئولان و دلسوزان انقلاب این است که این ارزش‌ها را تبیین کنند و این مقایسه را انجام بدهند.
 
سرابی گفت: قبل از انقلاب، اساتید و پیشکسوتان ما با تشکیل جلسات قرآن یا همان جلسات خانگی سعی می‌کردند که در این قالب حضور داشته باشند، اما آنچه ما امروز از فعالیت‌های قرآنی، توسعه فرهنگ قرآنی، انس با قرآن، آموزش‌های قرآنی و تبیین معارف قرآنی می‌بینیم اصلاً با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.
 
وی اظهار کرد: اگر قبل از انقلاب، شخصیتی مانند علامه طباطبایی در وضعیت سخت دوران طاغوت، جلسات تفسیر را برگزار و تفسیر المیزان را تدریس می‌کرد، امروز شاگردان متعدد ایشان در اقصی‌نقاط کشور تفسیر و تبیین معارف قرآن کریم را به مردم ارائه می‌کنند و این‌ دستاورد‌ها و نعمت‌ها در سایه انقلاب اسلامی محقق شده است. امیدواریم خداوند به جامعه قرآنی و خادمان آن، که به قرآن خدمت می‌کنند، افتخار همیشگی بهره‌مندی از این نعمت را بدهد.
انتهای پیام
captcha