رمز ارتقای معرفت دینی حمایت از رسانه‌های قرآنی است
کد خبر: 3950706
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
عباس سلیمی در گفت‌وگو با ایکنا:

رمز ارتقای معرفت دینی حمایت از رسانه‌های قرآنی است

پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه اصلی‌ترین عوامل پیروزی انقلاب، سه رکن رهبری، امت انقلابی و ایدئولوژی اسلامی بود، مهمترین پیام‌های قرآنی و مبانی انقلاب اسلامی را مفهوم عدالت در تمام زمینه‌ها دانست و گفت: اگر می‌‎‌خواهیم ایدئولوژی اسلامی پابرجا بماند و ارتقای معرفت دینی مردم به عنوان رکن دوم ارکان سه‌گانه تحقق یابد، دولت و مسئولان ذی‌ربط باید از رسانه‌های قرآنی حمایت بیشتری کنند.

به گزارش ایکنا، قیام‌های اسلامی در طول تاریخ از جمله قیام عاشورا برای احیای قرآن بوده است، چراکه قرآن ضمن تأمین جامع نیاز‌های مادی و معنوی بشریت، دربردارنده آموزه‌های اجتماعی و سیاسی در امور مدیریت و حاکمیت جامعه بر مبنای استقلال، آزادی، استکبارستیزی و ظلم‌ناپذیری است. از همین رو ملت شریف ایران نیز با تأسی به آن، نهضت اسلامی خویش را برای حاکمیت قرآن و تشکیل حکومت قرآنی برپا کرد و با اتکا و اعتصام به قرآن و استمداد از رمز قرآنی شهادت‌طلبی، زمینه پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت طاغوت را فراهم آورد؛ لذا بازشناسی مبانی فعالیت‌های قرآنی در ایام انقلاب اسلامی و بازتاب آن در پیدایش نهضت اسلامی و تبیین و تحلیل رابطه قرآن و انقلاب اسلامی از رهگذر فهم عناصر و مؤلفه‌های آن، سوژه‌ای است که ایکنا همزمان با ایام پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر به آن می‌پردازد. در همین‌ باره با عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور، گفت‌وگو کردیم که مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

سلیمی با تأکید بر اینکه مبانی قرآنی انقلاب اسلامی دقیقاً همان چیزی است که پیامبر خاتم (ص) مطرح فرمودند، اظهار کرد: در طول حیات ایران، سیدی بزرگ ظهور کرد که او را امام امت خود دیدیم و پیرو راه پیامبر خاتم(ص) بود و حقیقتاً ایشان را احیاگر قرآن در قرن اخیر می‌دانیم. ایشان آمدند و بخش‌هایی از مبانی قرآن را در فرصت کوتاهی که رهبری کشور را برعهده داشتند، بیان فرمودند؛ لذا گرامیداشت سالگرد انقلاب و تجدید میثاق و بیعت با این امام بزرگ با تأکید بر پیروی از سیره و منش رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی، فقط در قالب الفاظ یا برگزاری همایش‌ها و جلسات نباید مطرح شود، زیرا در این صورت، دردی را دوا نخواهد کرد.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) افزود: آنچه در شعار‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیان شد و در سخنرانی‌ها و وصیت‌نامه الهی ـ سیاسی امام بزرگوار و در تأکید رهبر عزیز انقلاب اسلامی نیز آمده است، بحث حاکمیت فرهنگ قرآنی و توجه به سبک زندگی قرآنی بوده است؛ لذا وظیفه بسیار سنگینی را برعهده داریم و در فردایی نه چندان دور باید پاسخ این امام بزرگوار را در پیشگاه خدای متعال در روز قیامت و پاسخ بیش از ۲۳۰ هزار شهید را، که تنها در جریان انقلاب اسلامی به شهادت رسیده‌اند، بدهیم که آیا به وظایف خودمان در قبال این انقلاب و خون شهدا عمل کرده‌ایم؟

پیشکسوت قرآنی کشور با تأکید بر اینکه پیام‌های قرآنی و مبانی انقلاب اسلامی منحصر به چند مورد محدود نیست، بلکه اهم آن‌ها در مفاهیمی مطرح می‌شود که در رأس آن‌ها مفهوم عدالت در تمام زمینه‌ها است، گفت: بعد از مفهوم عدالت، صداقت در جامعه و سپس اخلاص و امانت مطرح شده و این مفاهیم به عنوان مفاهیم مستخرج از روح قرآن کریم است؛ لذا اگر در تمام امور فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما این مفاهیم حاکم باشد، می‌توانیم ادعا کنیم که در محترم شمردن مبانی قرآنی در جامعه موفق بوده‌ایم.

عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه به‌ نظر می‌رسد باید جدی‌تر به اصول و عوامل پیروزی انقلاب اسلامی توجه کنیم، اظهار کرد: اصلی‌ترین عوامل پیروزی انقلاب و ایجاد این انقلاب، سه رکن مهم شامل اصل رهبری، امت انقلابی و ایدئولوژی اسلامی بود. اگر بخواهیم انقلاب ما پابرجا، مقتدر و مقاوم بماند، باید به همین سه اصل متمسک شویم. یک جامعه یا یک انقلاب یا حتی یک جماعت، موفق و سرافراز از همه امتحانات خارج نخواهد شد، مگر اینکه از یک رهبری داهیانه برخوردار باشد؛ پس ما هم امروز باید در رابطه با بحث رهبری، فارغ از برخی مناقشات، دیدگاه‌ها، مشکلات، نارسایی‌ها و گرفتاری‌های معیشتی و اقتصادی، این اصل را محترم بشماریم.

این قاری بین‌المللی ادامه داد: در ارتباط با رکن دوم پیروزی انقلاب اسلامی، که مردم و امت هستند، باید کرامت و احترام آنان محفوظ بماند. زمانی این ملت به عنوان اصلی‌ترین حامی انقلاب اسلامی بودند و امروز هم هستند و ان‌شاالله خواهند بود؛ اما زمانی کرامت‌ آنان محفوظ می‌ماند که حقوق آن‌ها در همه زمینه‌ها با عدالت و امانت به دست آن‌ها برسد. مردم ما به برکت قیام امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی از شعور و درایت سیاسی بسیار برتری در قیاس با ۵۰ سال قبل برخوردارند و همه مسائل را می‌فهمند و کسی نمی تواند آنان را فریب دهد؛ لذا آن‌ها باید عدالت، آسایش و عزت را در زندگی لمس کنند و مفاهیم منزجرکننده‌ای مانند بی‌عدالتی، اختلاس، ارتشا، ظلم و مواردی از این دست از جامعه حذف شود. در آن زمان می‌توانیم پرچم پیروزی انقلاب اسلامی را با عزت و افتخار در جهان به اهتزاز دربیاوریم.

رئیس شورای عالی توسعه قرآنی شهرستان ری با اشاره به اینکه مهمترین کسانی که در این جبهه باید این اصول را رعایت کنند، تک‌تک مسئولان و مدیران نظام در هر رده و مقامی هستند، چراکه فردا باید در برابر ملت پاسخگو باشند و ممکن است در صورت کوتاهی کردن، مردم از آن‌ها نگذرند، گفت: امام خمینی(ره) به عنوان رکن اول این احکام ثلاثه تأکید می‌کردند که مردم ولی‌نعمت ما هستند و ما خدمتگزاران مردمیم. لذا باید این اصل رعایت شود. این تذکر را در نهایت فروتنی، خاکساری، ادب، تواضع، برادری و صراحت متذکر می‌شوم و به همه این عزیزان مسئول یادآوری می‌کنم.

پیشکسوت قرآنی کشور افزود: رکن سوم انقلاب ایدئولوژی اسلام ناب محمدی است که همه اجزاء آن در سایه‌سار قرآن عظمت و هویت می‌گیرند. اگر ما این سه اصل را نصب‌العین خودمان قرار دهیم، انقلاب اسلامی به جایی می‌رسد که از هیچ ناحیه‌ای نمی‌توان به آن آسیب رساند. همه باید به سهم خودمان انجام وظیفه کنیم و جامعه قرآنی نیز به عنوان بخشی از این جامعه باید بیش از همه مراقب رفتار و فعالیت‌های خود باشد و به گونه‌ای عمل کند که مردم این‌گونه تلقی نکنند که ما گرفتار تناقض رفتاری هستیم؛ به این معنی که در ظاهر از قرآن سخن می‌گوییم، اما در عمل، برخلاف قرآن و مغایر آن رفتار می‌کنیم .

عضو شورای سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور درباره مقایسه فعالیت‌های قرآنی قبل و بعد از انقلاب گفت: این مقایسه تقریباً قیاس مع‌الفارق است. زیرا اگر چه قبل از انقلاب نیز فعالیت‌های قرآنی در جامعه وجود داشت، چراکه اصل و اساس این ملت، دینی، قرآنی، اسلامی و محمدی است؛ اما از نظر آمار کمّی توفیقاتی را که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آوردیم قابل مقایسه نیست. برای مثال قبل از انقلاب تعداد حفاظ قرآن کریم از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمی‌کرد، اما امروز زمینه‌ و استعدادی در جامعه ایجاد شده است که همان اصل اول یعنی مقام معظم رهبری ، تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن کریم را مطالبه می‌کنند. البته تحقق این مطالبه زمان‌بر است و تلاش و مجاهدت دست‌اندرکاران قرآنی را می‌‌طلبد، اما نشان می‌دهد که چنین ظرفیت بالقوه‌ای وجود دارد و همت و کار جهادی می‌تواند این ظرفیت بالقوه را بالفعل کند. پیش از انقلاب این گونه نبود که کشور ، جز در یک مورد، حائز رتبه‌های جهانی در مسابقات قرآنی باشد، اما امروز جوانان کشور در مسابقات مختلف بین‌المللی بیش از ۲۰۰ رتبه ممتاز را به دست آورده‌اند.

مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه سایر شبکه‌های رسانه‌ ملی به برکت چهار رسانه دینی به فعالیت و حیاتشان ادامه می‌دهند، گفت: این چهار رسانه پربرکت، رادیو قرآن، رادیو تلاوت، رادیو معارف و شبکه قرآن و معارف سیما هستند. اگر می‌‎‌خواهیم رکن سوم، که همان ایدئولوژی اسلامی است، پابرجا بماند و ارتقای معرفت دینی مردم نیز به عنوان رکن دوم ارکان سه‌گانه تحقق یابد، رسانه ملی باید از این چهار پایگاه معرفتی حمایت بیشتری کند. ظاهراً میزان اعتبار و حمایت از این چهار پایگاه با شبکه‌های دیگری که معلوم نیست تا چه میزانی در دین و دنیای مردم نقش‌آفرین هستند، قابل مقایسه نیست. لذا باید شرایطی را فراهم کنیم که کارشناسان و صاحبنظران بدون هراس نقد کنند، اظهارنظر کنند و به کسی هم برنخورد و اگر در این زمینه نقد و انتقاد کردند، به آنان انگ سیاسی زده نشود.

این چهره قرآنی کشور تصریح کرد: زمانی که مقام معظم رهبری بحث گام دوم انقلاب را مطرح کردند، چون مردم ما افرادی فهیم و آگاه هستند، لذا باید حقایق و واقعیت‌ها را مطرح کنیم و اگر ادعا کردیم که به حرم امام عظیم‌الشأن آمده‌ایم تا چهل‌و‌دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن بگیریم، باید به نحوی عمل کنیم که این شادی و مسرت در قلب ملت نفوذ کند و آنان هیچ چیزی را به حلاوت بندگی و افتخار زندگی در انقلاب اسلامی ترجیح ندهند.

گفت‌وگو از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha