تصمیمات شورای توسعه برای فعالیت‌های قرآنی در بحران کرونا
کد خبر: 3897032
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵

تصمیمات شورای توسعه برای فعالیت‌های قرآنی در بحران کرونا

در جلسه چهل و هشتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی که روز گذشته برگزار شد، علاوه بر اتخاذ تصمیم در مورد چند موضوع، به بحث ویروس کرونا و چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه قرآنی نیز پرداخته شد که خروجی آن تشکیل دو کمیته و تهیه یک پیش‌نویس برای این موضوع بود.

تصمیمات شورای توسعه برای فعالیت‌های قرآنی در بحران کرونا

به گزارش ایکنا، چهل و هشتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز گذشته 16 اردیبهشت‌ماه برگزار شد. در این جلسه که برخی اعضا به صورت حضوری و برخی نیز با استفاده از فضای وب به صورت آنلاین حضور داشتند، مباحث مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. خبرنگار ایکنا نیز درخواست حضور آنلاین در این جلسه را مطرح کرده بود که مورد پذیرش قرار نگرفت.

در بخش پیش از دستور این جلسه، ابتدا کارنمای اجرای مصوبات و تصمیمات جلسه 47 شورای توسعه فرهنگ قرآنی که دهم دی‌ماه سال گذشته برگزار شده بود، ارائه شد و میزان پیشرفت مصوبات و اجرای تصمیمات آن جلسه گزارش شد.

در ادامه، دومین پیش از دستور که به موضوع چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه قرآنی در بحران شیوع ویروس کرونا اختصاص یافته بود، ارائه شد و پس از ارائه گزارش دستگاه‌ها و نهادهای عضو شورا، در مورد اقدامات و برنامه‌های قرآنی انجام شده در دوره کرونا، دو تصمیم در این مورد گرفته شد. (در این بخش یک پیش‌نویس نیز تهیه شد که متن آن به زودی در ایکنا منتشر خواهد شد).

فوری //// تصمیمات شورای توسعه برای فعالیت‌های قرآنی در بحران کرونا
در اولین تصمیم مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دبیرخانه شورا و کمیسیون‌های وابسته در محل دبیرخانه شورا، ظرف یک ماه آینده و هماهنگ با ستاد نقشه جامع علمی کشور، برنامه جامع بهره‌مندی از فضای مجازی به عنوان فضای مکمل برای تعالیم قرآنی در شرایط اضطراری را تهیه و بعد از گردش کار در مجمع مشورتی، به جلسه بعدی شورای توسعه ارائه شود.

همچنین در تصمیم دیگر مقرر شد به منظور تدوین وضعیت مؤسسات قرآنی و چالش‌های ناشی از بحران کرونا و ارائه پیشنهادهای حمایتی، کمیته‌ای مرکب از نمایندگان اتحادیه‌های مردم‌نهاد قرآنی، سازمان دارالقرآن و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دبیرخانه این شورا تشکیل شده و ظرف یک هفته آتی، وضعیت مؤسسات به همراه پیشنهادهای مشخص حمایتی به رئیس ستاد عالی کرونا و برخی نهادهای مرتبط ارجاع و پیگیری شود.

در بخش دیگری از این جلسه، اولین دستور که «بررسی پیش‌نویس ضوابط عضویت دستگاه‌ها در جلسات شورا و کمیسیون‌ها» بود، ارائه و مقرر شد تا موضوع این دستور به بعد از ارائه پیشنهاد کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم موکول شود.

ارائه گزارش یک‌ساله روند اجرای سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور یکی دیگر از دستورات این جلسه بود. در این بخش، گزارشی از اقدامات یک‌ساله اجرای سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن در کشور از سوی دبیرخانه این کمیسیون ارائه شد.

سومین دستور جلسه چهل و هشتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز تصویب نهایی شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی بود. بر این اساس، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و دبیرخانه شورا، به منظور نهایی کردن شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل و پس از گردش کار به تصویب نهایی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برسد.

آخرین دستوری که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، گزارش وضعیت جذب اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی و اتخاذ تدابیر مقتضی بود. در این بخش، پس از بحث و گفت‌وگو در مورد وضعیت اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی و نحوه ابلاغ مصوبات کمیته تخصیص، مقرر شد تا نسبت به ارزیابی و بازرسی اعتبارات هزینه‌شده گذشته اقدام شود.

همچنین تصویب پیش‌نویس آیین‌نامه شوراهای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها نیز که از دیگر دستورجلسات این جلسه بود، به جلسه بعدی شورا موکول شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha