برگزاری مراسم سالگرد حجت‌الاسلام عیدی، مؤسس حوزه علمیه خرم‌آباد
کد خبر: 3695397
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸

برگزاری مراسم سالگرد حجت‌الاسلام عیدی، مؤسس حوزه علمیه خرم‌آباد

گروه اجتماعی ـ مراسم سالگرد زنده‌یاد حجت‌الاسلام والمسلمین حمید عیدی، مؤسس حوزه علمیه خرم‌آباد پنج‌شنبه، دهم اسفندماه جاری در آرامستان خضر خرم‌آباد برگزار می‏‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایکنا از لرستان، مراسم سالگرد زنده‌یاد حجت‌الاسلام والمسلمین حمید عیدی پنج‌شنبه، دهم اسفندماه جاری از ساعت 14 الی 16 عصر بر مزار آن شادروان واقع در بهشت یازدهم آرامستان خضر خرم‌آباد برگزار می‏‌شود.
بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید عیدی مؤسس حوزه علمیه خرم‌آباد و از اساتید برجسته دانشگاه‌های لرستان دهم اسفندماه سال گذشته در سن 93 سالگی دار فانی را وداع گفت.

آشنایی با حجت‌الاسلام والمسلمین «حمید عیدی»

حجت‌الاسلام والمسلمین «حمید عیدی»، مؤسس حوزه علمیه خرم‌آباد است که بیش از نیم قرن در جهت تدریس علوم دینی و قرآنی در مدارس و دانشگاه‌های خرم‌آباد فعالیت داشته است.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حمید عیدی» در سال ۱۳۰۲ در خرم‌آباد به دنیا آمد.عیدی در دوران کودکی و نوجوانی با کار کردن در مغازه کتاب‌فروشی پدرش کربلایی موسی با کتاب و مطالعه انس و الفتی پیدا کرد.
وی با علاقه وافری که به طلبگی و تحصیل علوم دینی داشت با کمک و ارشاد مرحوم آیت‌الله کمالوند در سال ۱۳۲۱ عازم بروجرد شد و در آن‌جا دروس حوزوی را تا لمعه نزد اساتید بزرگی همچون؛ شیخ احمد فیض و میرزا علی‌اصغر جنانی طی کرد و سپس با عزیمت مرحوم آیت‌الله بروجردی به شهر مقدس قم، وی نیز در سال ۱۳۲۳ برای تداوم تحصیلات حوزوی وارد قم شد و در محضر اساتیدی همچون؛ آیت‌الله‌ بروجردی، خوانساری و آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، محقق‌داماد، روح‌الله کمالوند، عباس‌علی شاهرودی و ... کسب فیض کرد و از این لحاظ تا مرحله خارج فقه و اجتهاد پیش رفت.
حجت‌الاسلام عیدی با تأسیس حوزه علمیه خرم‌آباد در سال ۱۳۳۰ به خرم‌آباد بازگشت و در حوزه کمالیه مشغول به تدریس و تحصیل شد.
وی در سال ۱۳۳۶ موفق به اخذ مدرک کارشناسی، در سال ۱۳۳۹ کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۴۲ موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه تهران شد.
عیدی عرفان را نزد بدیع‌الزمان فروزانفر و مهدی الهی‌قمشه‌ای، فقه و فلسفه را نزد جواد مصلح، حسینعلی راشد و محمود شهاب، ادبیات عرب را نزد محمد محمدی، فارسی را در محضر مدرس رضوی و تفسیر قرآن را نزد سعید محمد مشکوة طی کرد.
عیدی فیلسوفی توانا است که به‌طور عمده در زمینه فلسفه اسلامی تحقیق، مطالعه، تحصیل و تدریس کرده است.
وی در تأسیس حوزه علمیه خرم‌آباد یکی از اولین کسانی بود که گام‌های اساسی برداشت و با دعوت از روحانیون شهر مقدمات ایجاد تأسیس حوزه را فراهم آورد و در تأسیس دانشگاه لرستان نیز در سال ۱۳۵۵ با کمک جمعی از شخصیت‌های فرهنگی تلاش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
با شروع نهضت امام(ره) و مبارزات آن رهبر فقید علیه حکومت شاه، عیدی نیز به‌عنوان یک شخصیت روحانی و دانشگاهی در جهت مبارزه با رژیم ستم‌شاهی در تبعیت از امام امت و با راهنمایی مرحوم آیت‌الله کمالوند کارهای مهمی را انجام داد.
خستگی‌ناپذیری در تحصیل، تربیت و تدریس، حسن خلق و معاشرت نیکو، بلاغت و فصاحت در کلام، ساده‌زیستی و دوری از تجملات زندگی، قاطعیت، شهامت، شجاعت و جسارت در اظهار نظر و گفتن سخن حق، داشتن رابطه عاطفی و دوستانه با همگان، تواضع و فروتنی و دور بودن از تکبر و خودخواهی و ریا، تعهد و تعصب برای رشد و ارتقا فرهنگ مردم پاره‌ای از خصوصیات اخلاقی این روحانی است.
تاکنون از دکتر عیدی چندین کتاب با موضوعات دینی، مذهبی و فلسفی به چاپ رسیده که از جمله آن‌ها می‌توان به نقد عقاید، شرح حال خواجه نصیر، یادگار عمر، شرح حال خدیجه کبری(س) و داستان کربلا به چاپ رسیده است.وی بیش‌از شش دهه از عمر خود را صرف تدریس علوم دینی، قرآنی و فلسفی و مذهبی به مردم لرستان کرده بود.

captcha