آیا ترامپ دیدگاه خود نسبت به مسلمانان را تعدیل می‌کند؟
کد خبر: 3545242
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۶

آیا ترامپ دیدگاه خود نسبت به مسلمانان را تعدیل می‌کند؟

گروه سیاست و اقتصاد: یک استاد روابط بین‌الملل گفت: هر چند ترامپ دیدگاهی منفی نسبت به مسلمانان دارد، اما الزامات داخلی و بین‌المللی، دیدگاه‌های او را تعدیل خواهد کرد.

نوذر شفیعی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، با اشاره به انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، اظهار کرد: درست است که ترامپ نگاه مثبتی به اسلام و مسلمانان ندارد، ولی دیدگاه او ناشی از عملکرد گروه‌های افراطی و رادیکالی است که به نام اسلام عمل می‌کنند، اما اقداماتشان خلاف قواعد و موازین اسلامی است و به اسلام ضربه می‌زنند.
وی افزود: نمی‌توان سخنان و مواضع تند و تهدید‌آمیز ترامپ را قبل از انتخابات در مورد بخشی از جهان اسلام یعنی گروه‌های تکفیری، ملاکی برای چگونگی رویکرد او به تمامی دنیای اسلام قرار داد، چرا که ساختارها در آمریکا، هر شخص را در جایگاه ریاست جمهوری این کشور متعادل خواهد کرد و قطعا ترامپ قبل از انتخابات با ترامپ بعد از انتخابات متفاوت خواهد بود. 
شفیعی ادامه داد: در واقع یک‌سری الزامات داخلی و بین‌المللی، ترامپ را به تعدیل نگرش‌های خود وادار خواهد کرد. هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود در بخشی از جهان اسلام برخی تنش‌ها و چالش‌ها بروز کند، ولی این به معنای وقوع یک خصومت جدی میان ایران و ایالات متحده آمریکا نخواهد بود.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه اسرائیل در سیاست خارجی آمریکا، بیان کرد: فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور آمریکا می‌شود، به دلیل وجود موازین و ساختارهای مشخص، حمایت از اسرائیل جزء خطوط قرمز سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود و لذا هر سیاستمداری که در آمریکا به قدرت می‌رسد، تحت فشار لابی‌های صهیونیستی مجبور به حمایت از اسرائیل است. اینکه ترامپ به اسرائیل نزدیک است، درست است، اما باید گفت که هیلاری کلینتون بیش از ترامپ به اسرائیل نزدیک بود.
این استاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: با توجه به حمایت آمریکا از اسرائیل، طبیعی است که آمریکا در این مسیر با بخشی از جهان اسلام به خصوص جمهوری اسلامی ایران در تقابل قرار گرفته و احتمال بروز برخی تنش‌ها قوت گیرد، این در حالی است که در رابطه با بعضی از کشورهای جهان اسلام مثل عربستان که رابطه آشکار و پنهان با اسرائیل دارند و نیز مواضع آن‌ها به آمریکا نزدیک است، این امر موضوعیت نداشته و این قبیل کشورها در رابطه با موضوع فلسطین تحت فشار قرار نخواهند گرفت.
captcha