تغییر رویکرد آمریکا نسبت به جهان اسلام در دوره ترامپ
کد خبر: 3545572
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹

تغییر رویکرد آمریکا نسبت به جهان اسلام در دوره ترامپ

گروه سیاست و اقتصاد: دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: با روی کار آمدن ترامپ طبیعتا تغییراتی در رویکرد آمریکا نسبت به جهان اسلام صورت خواهد گرفت.

عنایت‌الله یزدانی، دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: اصولا جمهوری خواهان نگاهی ماجرا‌جویانه دارند و همواره تلاش می‌کنند با ماجراجویی اهداف آمریکا را پیش ببرند. از طرف دیگر، با توجه به اینکه شعارهای انتخاباتی عموما مصرف تبلیغاتی دارد، لذا می‌توان گفت صددرصد میان آنچه ترامپ شعار داده و آنچه به آن عمل خواهد کرد، هماهنگی وجود ندارد.
وی ادامه داد: علی‌رغم شعارهای انتخاباتی ترامپ، وی صددرصد به شعارهای خود عمل نخواهد کرد.
وی افزود: خلاف دموکرات‌ها که رویکرد قدرت نرم را در پیش می‌گیرند، خط مشی کلی جمهوری خواهان که ترامپ نمایندگی آن‌ها را بر عهده دارد، استفاده از ابزارهای خشونت‌آمیز است. همچنین برخلاف اوباما که نگاه به خارج از جامعه آمریکا داشت، نگاه ترامپ معطوف به مسائل داخلی آمریکا است.
یزدانی ادامه داد: با روی کار آمدن ترامپ طبیعتا تغییراتی در رویکرد آمریکا نسبت به جهان اسلام صورت خواهد گرفت. از طرف دیگر نکات قابل توجهی در سخنان ترامپ وجود دارد، مثل بحث مبارزه با داعش که در صورت عملیاتی شدن می‌تواند از هزینه‌های گزافی که تاکنون صرف این کار شده است، بکاهد. 
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان بیان کرد: عملکرد ترامپ با توجه به اینکه صبغه تجاری و اقتصادی داشته و سابقه فعالیت‌های سیاسی ندارد، در حالت کلی قابل پیش‌بینی نیست، یعنی نمی‌توان پیش‌بینی زیادی در این زمینه داشت؛ اما می‌توان گفت ترامپ تا حدودی نگاه درونی و معطوف به مسائل داخلی آمریکا دارد، مثل بحث بازسازی ساختار اقتصادی آمریکا که در صورت توجه به این امر، از حضور آمریکا در ورای مرزهایش کاسته می‌شود.  
وی افزود: این را هم باید در نظر داشت که در آمریکا، علاوه بر رئیس‌جمهور، نهادهایی مثل کنگره و سنا و نیز لابی‌های صهیونیسم، شرکت‌ها، کارتل‌ها، تراست‌ها و ... در تصمیم‌گیری‌های مربوط به سیاست داخلی و خارجی دخیل هستند. 
یزدانی اظهار کرد: آنچه از شعارهای ترامپ برمی‌آید، این است که او ظاهرا رویکرد مثبتی نسبت به رژیم صهیونیستی و عربستان ندارد، اما با توجه به اینکه در بطن سیاست خارجی آمریکا، میان منافع و امنیت آمریکا و اسرائیل پیوستگی وجود داشته و گروه‌های ذی‌نفوذی مثل آیپک تأثیرگذاری زیادی در میان مقامات آمریکایی دارند، صرف‌نظر از اینکه دموکرات‌ها یا جمهوری خواهان به قدرت برسند، روابط میان آمریکا و اسرائیل با نوساناتی ادامه خواهد داشت و تحت تأثیر آن رویکرد آمریکا به جهان اسلام نیز قطعا دچار تغییراتی می‌شود. 

captcha