آیا حق‌الناس تأثیری بر زندگی ما دارد؟
کد خبر: 3463786
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
خاص‌امیری پاسخ می‌دهد:

آیا حق‌الناس تأثیری بر زندگی ما دارد؟

گروه اجتماعی: امام جمعه سپیدشدت توجه به حق مردم را از واجبات اسلام بیان کرد و گفت: از آثار پیامدهای منفی حق‌الناس بر زندگی انسان به‌علت رعایت نکردن آن می‌تواند این باشد که دعای انسان مستجاب نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا خاص‌امیری، امام جمعه سپیددشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، توجه به حق مردم (حق‌الناس) را از واجبات اسلام دانست و افزود: حق‌الله و حق‌الناس دو موضوع است که در آیات و روایات اسلامی به آن توجه ویژه شده است.

وی ادامه داد: حق‌الناس مانند حقوق همسر بر یکدیگر، حقوق پدر بر فرزند، حقوق فرزند بر پدر و شاگرد بر استاد و ... است و حق‌الناسی که بر گردن انسان باشد نیازمند به جلب رضایت صاحب حق است و باید رضایت او را به دست آورد.
خاص‌امیری با اشاره به این‌که سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا حق‌الناس تأثیری بر زندگی ما دارد؟ عنوان کرد: در روایات آمده است؛ کسی‌که حقی از دیگران بر گردن اوست از محبت اهل‌بیت(ع) دور شده و برکت از زندگی او می‌رود.
امام جمعه سپیددشت با اشاره به این‌که قبولی حسنات نیازمند این است که حقی بر گردن ما نباشد، اظهار کرد: از آثار پیامدهای منفی حق‌الناس بر زندگی انسان به‌علت رعایت نکردن آن می‌تواند این باشد که دعای انسان مستجاب نمی‌شود.
وی ادامه داد: به‌دنبال استجابت دعای خود بودن حقی است که همه مردم می‌توانند از آن استفاده کنند و خداوند متعال قطعاً پاسخ این درخواست‌ها را می‌دهد چراکه در قرآن کریم می‌فرماید: «شما مرا بخوانید من شما را جواب می‌دهم» و در جایی دیگر سفارش می‌کند «اَمَن یُجیبُ مُضطَرَ اِذا دُعاه و یَکشِف السوء...».
خاص‌امیری با بیان این‌‎که دعا درخواست خیر و حاجت از خدایی است که صاحب حاجت است، تصریح کرد: چه‌بسا برخی اوقات دعای انسان مؤمن به اجابت نمی‌رسد که همین برآورده نشدن دعا به مصلحت شخص است، چراکه آن خدایی که خالق است آینده را می‌داند چون حکیم، علیم، شنوا و داناست و حکمت خداوند این بوده است که برآورده شدن این حاجت به ضرر ماست لذا آن‌را برآورده نمی‌کند.
امام جمعه سپیددشت ادامه داد: در زمان حضرت موسی(ع) جوانی نزد او آمد و از او درخواست کرد که زبان حیوانات را بیاموزد؛ که از نظر خودش حاجت خوبی بوده است، در طول تاریخ داریم که پیامبران، اولیاء، انبیاء و ائمه اطهار(ع) با حیوانات صحبت می‌کردند اما ظرفیت آن‌را داشتند.
وی ادامه داد: خداوند این علم را برای او مناسب نمی‌دانست اما با سماجت او در خواسته‌اش مواجه می‌شود که خداوند به حضرت موسی(ع) وحی می‌کند که زبان دو حیوان خروس و سگ را به او آموزش بدهد.
خاص‌امیری تصریح کرد: او از همان روز که زبان حیوانات را آموخت در کار آن‌ها دخالت می‌کرد و کار او شده بود فال گوش ایستادن که چه می‌گویند، عاقبت این کار به‌گونه‌ای بود که به ضرر خود شخص بود و منجر به مرگ او شد.
امام جمعه سپیددشت اظهارکرد: در این داستان نتیجه می‌گیریم که خداوند حکیم و داناست و صلاح کار بندگان را بهتر از خودشان می‌داند، بنابراین اگر حاجتی از ما برآورده نشد بدانیم که برآورده شدن آن در دنیا به ضرر ما بوده است و قطعاً در آخرت برآورده خواهد شد.

captcha