نگاهی به اوصاف امام حسین(ع)/ این اوصاف آثار تربیتی دارد
کد خبر: 3421561
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
گوهری تشریح کرد:

نگاهی به اوصاف امام حسین(ع)/ این اوصاف آثار تربیتی دارد

گروه اجتماعی: رئیس عقیدتی نیروی انتظامی خرم‌آباد با اشاره به برخی اوصاف امام حسین(ع) از جمله ثارالله، شهید، مظلوم، قتیل‌العبرات، سیدالشهدا و ...، گفت: هر کدام از این اوصافی که برای امام حسین(ع) ذکر شده است آثار تربیتی فراوانی دارد که باید از آن بهره لازم را برد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در زیارت‌نامه‌های امام حسین(ع)  که از امامان و پیشوایان معصوم(ع) رسیده است به پاره‌ای از اوصاف و القاب امام حسین(ع) اشاره شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ثارالله، امام، شهید، رشید، مظلوم، مقتول، مخذول، مهتضم، مجاهد، عابد، ذائد، قتیل العبرات، قتیل الله، حجةالله، باب‌الله، خالصةالله، ولی‌الله، صفی‌الله، حبیب‌الله، سفیرالله، امین‌الله، عبدالله، وترالله، الدلیل علی الله، الداعی الی الله، نور، ثائر، طیب، صدیق، خامس اصحاب کساء، سبط الرسول، شریک قرآن، وصی، مبلغ، سبط منتخب، سفینةالنجاه، سیدالشهدا و ... اشاره کرد.

حجت‌الاسلام یدالله گوهری، مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با اوصاف امام حسین(ع) گفت: اوصاف و القابی که در زیارت‌نامه‌های مختلف برای امام حسین(ع) ذکر شده است هر کدام از آن‌ها دارای عمق و معنای پُرباری است.
وی با تاکید بر لزوم توجه به عمق و معنای این القاب و اوصاف ادامه داد: هر کدام از این اوصافی که برای امام حسین(ع) ذکر شده است آثار تربیتی فراوانی دارد که باید از آن بهره لازم را برد.
حجت‌الاسلام گوهری در رابطه با لقب و صفت «ثارالله» گفت: «ثار» از ریشه «ثَأر» و «ثُؤرة» به‌معناى انتقام و خونخواهى و نیز به‌معناى خون است. براى «ثارالله» بودن امام حسین(ع) معانى مختلفى ذکر شده که هر یک تفسیر خود را مى‏طلبد.گروهی ثارالله را به‌معنای کسی‌که انتقام خونش را خداوند می‌گیرد می‌دانند.
وی ادامه داد: خداوند، ولى دم حضرت است و خود او خون‌بهای آن بزرگوار را از دشمنانش طلب مى‏کند؛ چراکه ریختن خون سیدالشهدا در کربلا، تجاوز به حریم و حرمت الهى و طرف شدن با خداوند بود. از آن جهت که اهلبیت(ع) «آل‌الله» هستند، شهادت امامان، ریخته شدن خونِ خداوند است.
رئیس عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی خرم‌آباد ادامه داد: خداوند متعال در قرآن فرموده است اگر کسی مظلوم کشته شود، خودش به‌عنوان ولی او انتقام خونش را از ظالم خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: امام حسین(ع) و یارانش برای خدا و در راه رضای خدا به شهادت رسیدند لذا خود خدا خون‌بهای آن‌ها را خواهد گرفت. و کسانی‌که در به شهادت رساندن این امام همام نقش داشته‌اند چه حضوری و چه غیابی و یا این‌که کمکی به دشمن برای شهادت ایشان کرده باشند خداوند متعال در قیامت آن‌ها را به عذاب سختی خواهد رساند.
حجت‌الاسلام یدالله گوهری در خاتمه گفت: همان‌گونه که خون در بدن انسان نقش حیات دارد، امام حسین(ع) نیز در اسلام نقش حیالتی دارد اگر امام حسین(ع) نبود اسلام اتز بین می‌رفت.

captcha