ویژگی‌های اخلاقی و زندگی استاد «رنجبر» در کلام شهید‌ی‌پور
کد خبر: 3007464
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹

ویژگی‌های اخلاقی و زندگی استاد «رنجبر» در کلام شهید‌ی‌پور

گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت‌الاسلام شهیدی‌پور از شاگردان مرحوم استاد عباس رنجبر گفت: ایشان از «فردو» روستایی در نزدیکی قم با تحمل سختی‌ها خود را به جلسات قرآن سرهنگ بیگلری می‌رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور از شاگردان مرحوم استاد «عباس رنجبر» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن بیان تسلیت درگذشت این پیشکسوت قرآنی، گفت: ایشان از پیشکسوتان قرآنی استان قم بودند، همچنین به عنوان خادم القرآن کشور نیز شناخته ‌شدند.

این مدرس و داور بین‌المللی مسابقات قرآن با تأکید بر اینکه مرحوم رنجبر، استاد اکثر حافظان و قاریان استان قم بود، ادامه داد: اکثر قاریان استان قم نیز به نحوی در جلسات ایشان حضور داشتند و از خدمت او بهره برده‌اند.

شهیدی‌پور تأکید کرد: مرحوم استاد «رنجبر» هم استاد اخلاق و نیز استاد قرائت بودند و هم بینش سیاسی خوبی داشتند و در فعالیت‌های سیاسی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز حضور فعالی داشتند. همچنین وی از شاگردان مرحوم استاد حسن بیگلری بود و در جلسات قرآن این استاد در تهران حضور داشت.

سابقه بیش از 42 سال جلسه‌داری

وی با اشاره به اینکه زادگاه اصلی مرحوم استاد رنجبر «فردو» روستایی نزدیک قم است، افزود: او با تحمل سختی و مشقت راه، حتی در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی و در برف و یخبندان در جلسات سرهنگ بیگلری حضور پیدا می‌کرد.

این داور بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه مرحوم استاد رنجبر از سال 51 به قم آمده است، عنوان کرد: تاکنون بیش از 42 سال جلسه قرآن داشته‌اند و هیچ‌گاه جلسات قرآن او ترک نشده است.

وی با اشاره به ویژگی خاص جلسات و شخصیت مرحوم استاد رنجبر، گفت: او کاملاً متواضع بوده است و در حد بضاعتی که از نظر علمی داشت، سعی می‌کرد که شاگردان خوبی را تربیت کند و شاگردان را علاوه بر اینکه در بخش‌های قرائت و حفظ تربیت می‌کرد در مباحث تربیتی و معارفی همیشه به آنها کمک می‌کرد.

شهیدی‌پور اضافه کرد: اگر شاگردانشان دارای مشکل فکری، سیاسی و بینشی بودند او به آنها کمک می‌کرد و به طرز فکر افراد درباره مسائل دینی بسیار اهمیت و بهاء می‌داد. او مدتی شغل آزاد داشت و حتی برای امرار معاش راننده تاکسی شد، چند سال در مزرعه‌ای نزدیک فردو فعالیت داشت.

مسئول کمیته فنی تلاوت حرم حضرت معصومه(س)

وی با اشاره به اینکه او پیش از انقلاب با ارتشبد اویسی برخورد داشت و مدتی در گنبد کاووس تبعید شد، اظهار کرد: اساتید بنام قرآنی چون «علّامی» از شاگردان مبرز ایشان بودند که بیشتر به عنوان فردی بوده است که از استاد رنجبر بهره بیشتری برده است و ما در جلسات ایشان به عنوان کارشناس حضور پیدا می‌کردیم. همچنین «یزدان‌پناه» و «علی‌اصغر شعاعی» که جزو قاریان استان قم هستند از حضور او بهره‌های بسیاری بردند و به عبارت دیگر بیشتر قاریان و حافظان نسل گذشته این استان از خدمت او بهره‌ها برده‌اند و به نوعی نیز از شاگردان او به شمار می‌آیند.

این داور بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به جلسات قرآن این استاد، اضافه کرد: تا مدتی در مسجد محمدیه قم جلسه داشتند و بعد که این مسجد به تملک آستان حضرت معصومه(س) درآمد، وی در مسجد چهارمردان قم جلسه داشت و سال‌های اخیر هم در آستانه کریمه حضرت معصومه(س) جلساتی داشته‌اند و فعالیت ایشان در سال‌های اخیر به عنوان کمیته فنی تلاوت حرم مطهر حضرت معصومه(س) بوده است.

وی در پایان یادآور شد: باید این پیشکسوت‌ها را ارج بنهیم و اینها را در طول زندگیشان حمایت کنیم و بعد از وفاتشان باید اهداف و منویاتشان را تعالی ببخشیم و جامه عمل بپوشانیم و به یک معنا باید حامی افکار این اساتید و پیشکسوتان در طول زندگیمان باشیم.

captcha