رسانه‌ها زمینه مشارکت مردم در همایش ملی سیره علوی را فراهم کنند
کد خبر: 1457770
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان:

رسانه‌ها زمینه مشارکت مردم در همایش ملی سیره علوی را فراهم کنند

گروه اندیشه: رسانه‌ها باید طوری کار کنند که نه‌ تنها مردم از برگزاری همایش‌هایی مثل سیره علوی مطلع شوند بلکه آن‌ها را به مشارکت و حضور در این همایش تشویق کنند.

سید علاءالدین شاهرخی، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، ضمن بیان این‌که علاوه‌بر قرآن سیره اهل بیت(ع) به‌عنوان الگوی زندگی برای مردم مطرح است، گفت: در حدیث ثقلین داریم که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم. مادامی‌که شما به این دو دست بیازید هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند مگر بر سر حوض کوثر، که در خود قرآن شواهد زیادی داریم که پیامبر اکرم(ص) را به‌عنوان اسوه حسنه معرفی کرده است، و همچنین اهل‌بیت(ع) از جمله امیرالمؤمنین علی(ع) مصداق حقیقی این اسوه حسنه هستند.
وی با بیان این‌که آشنایی با اهل‌بیت(ع) به همان مقدار آشنایی با قرآن لازم و ضروری است، ادامه داد: برگزاری همایش‌هایی مانند سیره علوی که در سطح گسترده کشور و یا استان برگزار می‌شود، می‌تواند گام اساسی در راستای هدف همایش که آشنایی با سیره امیرالمؤمنین علی(ع) است؛ بردارد.
شاهرخی، با اشاره به این‌که در زمان حیات اهل‌بیت(ع) تمام افرادی‌که با میل شخصی و یا با جبر حاکمان با ایشان ارتباط داشتند به یک اندازه از فضایل ائمه(ع) بهره‌مند نمی‌شدند، عنوان کرد: عده‌ای غافل هستند و عده‌ای با توجه از فضایل ائمه اطهار(ع) بهره می‌برند، و این دلیل این نمی‌شود که بگوییم امام حضور نداشته است چراکه عده زیادی بودند که در زمان حیات ائمه(ع) از حضور و فضایل آن‌ها غافل بودند.
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان، با بیان این‌که لازم است کرامات و فضایل ائمه اطهار(ع) مخصوصاً امام علی(ع) هر روز بیان شود، عنوان کرد: در حال حاضر با برگزاری این همایش سالی یک بار یادآوری از این فضایل و سیره امام علی(ع) در راستای شناخت او داریم که به تنهایی کافی نیست ولی گفتن و تکرار کردن آن خوب و تأثیرگذار است.
وی عملکرد رسانه‌ها در گسترش و ترویج سیره علوی خوب ولی ناکافی دانست و افزود: رسانه‌ها در این زمینه بار مهمی را بر دوش دارند و باید طوری کار کنند که نه‌تنها مردم از برگزاری این همایش مطلع شوند بلکه آن‌ها را به مشارکت و حضور در این همایش تشویق کنند و این درحالی‌است که کمتر چنین جوی را در استان می‌بینیم که باید علل آن ریشه‌یابی شود.
شاهرخی با اشاره به این‌که می‌توان برای کیفیت‌بخشی به اجرای این همایش یک روش جدید به کار برد: عنوان کرد: می‌توانیم این همایش را در سطح مدارس از ابتدای تا دبیرستان، و همچنین دانشجویان برگزار کنیم و این همایش را به عده‌ای محقق که عمدتاً استاد و یا مقاله نویس هستند محدود نکنیم، بلکه باید خیلی گسترده‌تر باشد به‌طوری‌که بتواند یک موج گسترده در استان به‌راه بیاندازد.
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان، با بیان این‌که می‌توانیم از کرامات و بزرگ‌واری‌های امام علی(ع) در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر استان ما در بحران بیکاری به سر می‌برد که امام علی(ع) می‌تواند الگوی خوبی برای ما در زمینه کار و بی‌کاری باشد، همچنین اخلاق، تقوا، دلاوری و بی‌باکی و ابعاد دیگر این شخصیت بزرگ می‌تواند یک موج عظیم و بزرگ در استان ایجاد کند که جای آن خالی است.
وی با اشاره به این‌که جوان و نوجوان به الگو نیاز دارد، بهترین الگو واقعی که یک جوان می‌تواند داشته باشد را امام علی(ع) دانست و افزود: اگر ابعاد شخصیتی امام علی(ع) را در زمینه‌های مختلف صف‌بندی کنیم، جوان ما همه آمال و آرزوهای خود را در شخصیت امیر(ع) می‌بیند و به این نکته پی می‌برد که برخلاف اسطوره‌های دیگر ملل که به آن‌ها شاخ و برگ می‌دهند که مردم یک نفر را به‌عنوان الگو و اسطوره داشته باشند تا به آن تکیه کنند، این شخصیت واقعی بوده و به هرآنچه به‌عنوان الگو نیاز دارد در وجود این امام پیدا می‌کند.
شاهرخی با اشاره به این‌که برگزاری این همایش می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری را داشته باشد، ادامه داد: بودن و برگزاری چنین همایش‌هایی از نبودن آن‌ها بهتر و مثبت‌تر است و اگر اثرگذارتر باشد بهتر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان، اظهار کرد: رسانه‌ها هم می‌توانند از صاحب‌نظران و نقادان در راستای برگزاری بهتر و تأثیرگذارتر همایش نظرخواهی کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان در ادامه افکار و اندیشه‎های امام علی(ع) در جامعه نهادینه شود، افزود: همایش سیره علوی سالانه در لرستان برگزار می‎شود و هر سال محورهای این همایش براساس زمینه‎های خاصی نظیر سخنان رهبری و نام‌گذاری سال از سوی ایشان لحاظ می‎شود.

وی با بیان این‌که محورهای همایش سیره علوی امسال براساس نام‌گذاری سال 93 از سوی رهبری با شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، تعیین شده است، ادامه داد: سعی می‎کنیم این موضوع را با حضور هیئت علمی و عنایتی که مقام معظم رهبری در نام‌گذاری امسال فرمودند، اجرا کنیم.

دبیر علمی همایش سیره علوی هدف از اجرای این همایش را آشنایی و الگوگیری از سیره اهل‌بیت(ع) برشمرد و با تأکید بر این‌که اهل‌بیت الگو و اسوه هستند و بر همین اساس، آگاهی ما از زندگی اهل‌بیت و سیره علی(ع) ضروری است، اظهار کرد: آگاهی ما از اهل‌بیت و سیره ائمه(ع) با آن‌چه که بوده فاصله دارد و هدف ما از برگزاری همایش سیره علوی این است که جامعه و به‌ویژه نسل جوان با اهل‌بیت و سیره علی(ع) آشنا شوند و گام‎هایی برداریم که افکار و اندیشه‎های این امام همام در جامعه نهادینه شود.

شاهرخی ادامه داد: براساس محورهایی که وجود داشت افرادی‌که به‌عنوان کمیته علمی انتخاب شدند اغلب PHD، خبره و مدرس دانشگاه هستند که تخصص آن‌ها با این محورها هماهنگ باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با اذعان به این‌که علاوه بر تخصص، تعهد هم مدنظر بوده است که خوشبختانه اساتید انتخابی از این دو مقوله برخوردارند، گفت: عمدتاً هیئت علمی دانشگاه‎ها، برخی مراکز علمی و مرکز تحقیقات امام علی(ع) از اجرای این برنامه استقبال کردند و با همایش همکاری لازم را دارند چرا که آن‌ها مایل هستند درباره علی(ع) کارهای بیشتر و بهتری انجام دهند.

شاهرخی اظهار کرد: اعضای هیئت علمی در دو قالب معرفی شدند که با توجه به فشردگی از سرگروه‎ها که 5 نفر هستند استفاده کردیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با بیان این‌که برگزاری این همایش ابعاد مختلفی دارد که یک بعد آن علمی است و تمام دانشگاه‎های استان در آن حضور دارند، اظهار کرد: همایش سیره علوی پنج‎شنبه یازده دی‌ماه جاری به‌همت جهاد دانشگاهی و همکاری و مشارکت سایر دستگاه‎های اجرایی استان در سالن شهید آوینی مجتمع فرهنگی ارشاد اسلامی خرم‎آباد برگزار خواهد شد.

captcha