علی نظری، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان، در گفتوگو با ایکنا از لرستان با اشاره به اینکه خلقت و آفرینش انسان هدفمند است، اظهار کرد: اهدافی برای آفرینش انسان ترسیم شده که یکی از آنها قیام کردن و ایستادن در راه خدا است.
وی ادامه داد: قیام برای خدا یکی از مهمترین فلسفهها و حکمتهای آفرینش انسان است که قرآن کریم دائماً بر آن تأکید کرده و در آیه 46 سوره مبارکه سباء میفرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ؛ بگو: من شما را فقط به یک حقیقت اندرز میدهم [و آن] اینکه دو دو و یک یک برای خدا قیام کنید»، بنابراین ایستادن و مقاومت در راه خدا و قیام برای رسیدن به اهداف عالیهای که خداوند برای انسان ترسیم کرده است از مهمترین حکمتها و فلسفه آفرینش انسان است.
نظری بیان کرد: همه انبیا الهی و همه مکاتب دینی از جمله قیام امام حسین(ع) برای بیان همین نکته است که ای انسان بایسته است که مسئولیتهای خود را بشناسی و براساس آن و برای رسیدن به آن و تحقق مسئولیتها قیام و پایداری و مقاومت کنید.
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان افزود: امروزه نظریههای مقاومت در مکاتب فلسفی و اجتماعی و از جمله ادبی بهعنوان ادبیات پایداری و مقاومت با گرایشها و رویکردهای مختلفی مطرح شده است، اما آنچه در آموزههای دینی دیده میشود این است که همه انبیاء و اولیای الهی و ائمه معصومین(ع) پیامشان مقاومت در راه خدا، از اجرای عدالت تا ایستادگی در برابر ظلم و استعمار، است.
وی با اشاره به اینکه پیام مکاتب الهی این است که انسان حق ندارد در برابر زورگویی تسلیم شود، اضافه کرد: در داستانهای قرآنی مبارزه حضرت موسی(ع) با فرعون بر همین اساس است، فرعون ادعای خدایی و برتری بر دیگر انسانها داشته و احساس خود برتربینی را ترویج میکرد و معتقد بود که همه باید از من فرعون ضعیفتر باشند، همه کودکان و پسران را سر میبرید تا خود زنده باشد یعنی این حس غرور و خود برتربینی بود که همه باید در خدمت حیات چند روزه او باشند، همه باید از بین بروند تا او زنده باشد.
نظری افزود: امروز نیز در مسائل میبینیم که یک نظام سلطه و استکباری به سرکردگی آمریکا و ایادی آن، رژیم کودککش صهیونیستی که غاصب سرزمین دیگران است نیز ادعای علو دارد و میگوید دیگران باید تسلیم محض من باشند یا باید از بین بروند، کمااینکه مردم و کودکان و جوانان غزه را دائماً به شهادت میرساند برای اینکه خود بماند. یعنی همه باید فدای وجود نامبارک این رژیم باشند تا خود بماند. در مقابل این جوان معاصر است که باید انتخاب کند که تسلیم و سر سپرده شود و هرچه که او میگوید انجام دهد و ظلم و تسلیم بدون چون و چرا را بپذیرد یا مقاومت کند و وظیفه خود بداند در برابر ظلم بایستد.
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان بیان کرد: طبیعتاً قرآن کریم، مکتب اهل بیت(ع) و قیام امام حسین(ع) راه مقاومت و نپذیرفتن ظلم را به ما آموختند، اینکه امام حسین(ع) میفرماید «هیهات من الذله» بر همین اساس است، اینکه امام علی(ع) خطاب به دو فرزند خود امام حسن(ع) و امام حسین(ع) فرمود دشمن ظالم و ستمگر و یاور مظلوم باشید، بر همین اساس است. اینکه قرآن کریم میفرماید: نه ظلم کنید و نه ظلم بپذیرید در همین راستا است، بنابراین مسئولیت و وظیفه جوان اسلامی و انقلابی، نه تنها در ایران بلکه آنان که دارای فطرت پاک هستند این است که راه مقاومت، پایداری و صبر را انتخاب کنند.
وی با اشاره به اینکه جوانان باید در این گزینههایی که پیشرو دارند، بین تسلیم و مقاومت و پایداری یک گزینه را انتخاب کنند، تصریح کرد: پیام قیام عاشورا نیز همین است که ای انسان بایسته است مقاوم باشید و پایداری کنید و با ظلم و ستم مبارزه کنید.
انتهای پیام