به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه لرستان، حجتالاسلام و المسلمین مجید مؤیدی، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان لرستان در آیین بزرگداشت مقام معلم و استاد که امروز، هشتم اردیبهشتماه در سالن شهید سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد، با تسلیت به خاطر سانحه بندر شهید رجایی بندرعباس، گفت: جایگاه استاد و معلم نزد تعالیم دین اسلام، یک جایگاه بسیار رفیع و انسانساز است.
وی با بیان اینکه معلمان و استادان، هدایتگران جامعه به سوی سعادت هستند، تصریح کرد: دانشآموز و دانشجو به معلم و استاد به عنوان الگو نگاه میکنند؛ بنابراین اثرگذاری معلم و استاد در رشد و پیشرفت جامعه، بسیار دارای اهمیت است و همواره باید مقام معلم و استاد را تکریم کرد؛ جایگاه معلم و استاد، تعلیم و تربیت و تزکیه است تا انسانی دینمدار و متخصص و متعهد تربیت بشود.
مهرداد دادستانی، سرپرست دانشگاه لرستان، در این آیین با تسلیت به مناسبت جان باختن تعدادی از هموطنان در جریان حادثه بندر شهید رجایی بندرعباس، گفت: نخستین آموزگار، خداوند متعال است؛ انبیا و اولیای الهی، معلمان انسان هستند؛ بنابراین مقام و جایگاه معلم و استاد، یک جایگاه بسیار ارزشمند الهی است.
حسین بهاروند، رئیس پژوهشکده سلولهای بنیادی ایران که از وی به عنوان پدر علم سلولهای بنیادی ایران یاد میشود نیز در این آیین، گفت: براساس تعالیم قرآن کریم، خداوند انسان را در سختی آفریده است؛ سختی و چالش، باعث تکامل و رشد انسان میشود؛ انسان در سختیهاست که تلاش میکند تکامل یابد، بنابراین از چالش و سختی، نباید هراس داشت.
وی با بیان اینکه انسان باید همیشه اهل تلاش و کوشش باشد و در این مسیر نباید توقف داشته باشد، افزود: خداوند و طبیعت، معلم انسان هستند؛ ما مدام در حال یادگیری هستیم که چگونه رشد و تکامل پیدا کنیم.
رئیس پژوهشکده سلولهای بنیادی ایران ادامه داد: وقتی چالش ایجاد میشود اگر نتوان آن چالش را مدیریت کرد، قانون طبیعت، باعث حذف میشود، بنابراین اگر میخواهیم متکامل بشویم باید از چالش، استقبال کرد؛ رشد با چالش ایجاد میشود.
علی میر، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان در این آیین در سخنانی، ضمن تسلیت حادثه بندر شهید رجایی و گرامیداشت روز معلم و استاد، گفت: باید سبک آموزشی در دانشگاهها تغییر کند؛ به این معنی که دروس و رشتههای تحصیلی بایستی براساس تقاضامحوری و نیازسنجی و آمایش سرزمین باشند.
وی ادامه داد: براساس اسناد بالادستی باید ۴۰ درصد رشتههای دانشگاهی از نوع مهارتمحور باشند؛ پس اگر میخواهیم دانشگاهها در آینده در ایران، رونق علمی بیشتری داشته باشند و دچار رکود نشوند، باید سبکهای آموزشی را در این راستا تغییر دهیم و اصلاح کنیم.
انتهای پیام