مقاومت در مکتب عاشورا به معنای ایستادگی و پایداری در برابر ظلم و ستم، دفاع از حق و حقیقت و تسلیم نشدن در برابر باطل است. این مقاومت، یک ارزش والای اخلاقی و رفتاری است که در واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) به اوج خود رسید.
روح قیام عاشورا که مقاومت در مقابل ظلم و ستم و مبارزه با سلطه ستمکاران بوده در اقصی نقاط جهان جاری شده است. امروزه عاشورا مکتبی منحصر به جهان تشیع نیست، بلکه از خاورمیانه گرفته تا آفریقا و قلب اروپا و آمریکا نام حسین بن علی(ع) میدرخشد؛ از اینرو حامیان مستکبر غربی به هر وسیلهای میخواهند مانع رسیدن پیام مقاومتساز قیام امام حسین(ع) به سراسر جهان شوند؛ چراکه هر انسان آزادهای در عالم اگر این پیام نورانی را بشنود، شیفته آن میشود.
گفتمان مقاومت در دنیای معاصر ثمره شیرین فرهنگ عاشوراست و رابطه بین این دو، رابطهای متقابل است؛ از یکسو فرهنگ عاشورا فراهمکننده زمینه شکلگیری گفتمان مقاومت شده است و از سوی دیگر گفتمان مقاومت با تکیه بر ارزشهای اسلامی با ایثار و پایمردی مجاهدانی همچون مدافعان حرم و مبارزان فلسطین و ... توانسته است افزون بر خنثیکردن توطئههای دشمنان، نظر مردم جهان را به فرهنگ عاشورا جلب کند و در قالب بیداری امتها و تشکیل هستههای مقاومت، در سرتاسر جهان به گفتمان مقاومت تبدیل کند. به همین منظور خبرنگار ایکنای لرستان با حجتالاسلام والمسلمین امین فاطمینیک، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علومپزشکی لرستان، گفتوگویی انجام داده که با هم میخوانیم؛
مقاومت به جهت واژگانی یعنی در برابر هر چیزی ایستادگی و مقاومت کردن و به زبان مردمی به معنای کم نیاوردن و نبریدن است، عاشورا نماد و سمبل ایستادگی انسانهای متصل به خدا در برابر همه تجهیزات و فراوانی سپاه کفر است که در نگاه ظاهری این حرکت شکست خورده به نظر میآید اما با همین درونمایه مقاومت قدرتی به انسانهای این جبهه داده میشود که خود را کم نمیبینند بلکه خود را پروز میدان مییابند.
مقاومت از رفتارهای چند سویه انسانی است که از درون خانوادهها نسبت به مشکلات فردی و جمعی، از درون محیطهای اجتماعی در جامعه و کشور و سپس در رویارویی با دشمنان بیرونی است، که همواره ابزار پیروزی انسانهای پایمرد در میدان مبارزه علمی و عملی است.
به طور قطع اندیشه، حرکت همراه با مبارزه منصفانه و رویارویی با تهاجم دشمن، سه ضلع مقاومت را تشکیل میدهد که هیچکدام از آنها در خشونت پیدا نمیشود، خشونت زمانی است که یک انسان یا دولت و حاکمیت برای منافع خود، که عمدتاً غیراصولی و مادی است، ایجاد میشود و در این مواقع اصولاً همراه با بیرون رفتن از دایره انصاف با ستمگری بوده و خشونت ناشی از سرخوشی پیدا شده از قدرت است که انسان به حریم فردی و جمعی و حریم کشورها تعرض میکند. نمونه این خشونت رژیم صهیونیستی و کشورهای استکباری است که پیامد آن قتلها و غارتها و به یغما بردن ثروتهای کشورهای زیر فشار خشونتی دیده شده است، اما مقاومت در حقیقت یک نقطه و ارزش کمالی است که از عهده انسانهای مبارز، مجاهد، اندیشمند، منصف، آگاه و خردمند برمیآید و خداوند در حقیقت حرکت مقاومت پیشه را تأیید میکند نه حرکت خشونت پیشهرا، به همین دلیل در اسلام خشونت راه ندارد و اگر در رویارویی با دشمنان مسئله حمله و دفاع در برابر آنها و اگر نسبت به جاسوسان و خائنان موضوع اعدام یا در برابر از بین بردن حق دیگران قاعده قصاص را داریم، هیچکدام از اینها در تعریف خشونت جایی ندارد بلکه خود اینها نیز پوششی از معنای مقاومت را در پی دارد.
امام حسین(ع) به ما آموخت در رویارویی با ظلم از فراوانی سپاه ظلم و سپاه مقابل نهراسید و از کمی یاران حق در برابر فراوانی سپاه باطل ناامید نشوید، آنچه به این مبارزه ارزش و جهت میدهد یاری خداوند است، امام حسین(ع) پرچمدار نهضت ایستادگی و مقاومت برای همه انسانها و حکومتهاست، همانگونه که گاندی رهبر نجاتبخش هندوستان از استعمار، اعتراف کرده که من از روی مطالعه پیام امام حسین(ع) آموختم که میتوانیم استعمارگران را از کشورمان بیرون کنیم.
امام حسین(ع) به ما آموخت که مقاومت فقط یک امر دینی نیست بلکه یک امر حیاتبخش برای همه و در همه وقتها بیرون از جنسیت و نژاد است، به همین دلیل از همه افراد در سپاه امام حسین(ع) گنجانده شده بودند، از کسانی که در جایگاه برده یا کارگر روزمزد بودند، زنان و کودکان و مبارزان نامدار و حتی کسانی که اهل مبارزه نبودند، همه در صف ایستادگی در برابر ستم بودند.
نهضت امام حسین(ع) به ما آموخت که هرگز یاریگر ظالم و ظلم نشوید و به هر طریق و ابزاری ایستادگی کنید، چون بنا بر قواعد عادی امام حسین(ع) نمیتوانست سپاه 30 هزار نفری را شکست دهد اما حاضر به تسلیم نشد.
نهضت عاشورا هم در بُعد سیره و الگوگیری و هم در بُعد معرفتی و شناختی هر دو در انقلاب اسلامی جایگاه داشته و دارد، به نوعی انقلاب اسلامی ایران در حقیقت ادامه دهنده نهضت عاشوراست، شاید به همین جهت است که امام خمینی(ره) فرمودند: «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است و هرچه داریم (از اسلام ناب و پیروزی انقلاب اسلامی) از محرم و صفر است»، به این معنا که از هر دو بعد نرمافزاری و سختافزاری انقلاب اسلامی ایران در حرکتهای مقاومتگرایانه و مبارزان مجاهد در برابر ظلم جهانی هدف و بوی نهضت عاشورا است و به جهت مبانی شناختی و نظری و به جهت الگوگیری، همانطور که در بیانات رهبر هندوستان آمده و نمونه عملی، بارز و به روزرسانی شده آن همین ایستادگی در برابر جبهه استکبار و ناتو به رهبری آمریکا و رژیم صهیونی است که هم در مبارزه با مردم یمن، غزه و لبنان و هماکنون در میدان رویارویی نظام استکباری با نظام جمهوری اسلامی ایران محکوم به شکست شدند. همه اینها برآمده از دستاوردهای اثربخش نهضت عاشورایی است که در انقلاب اسلامی تابیده است.
انتهای پیام