عدم شناخت امام زمان(عج) هم پای شرک و جاهلیت و تکذیب او هم ردیف کفر و بیایمانی شمرده شده است و به یقین شناخت امام عصر(عج) که کلید همه معارف وحی است، با یادگیری نامها و القاب و تاریخ ولادت و غیبت او حاصل نمیشود، بلکه باید در نامهها، حکمتها، فرامین و آرمانهای آن حضرت تدبر کرد.
در این رابطه خبرنگار ایکنای لرستان با حجتالاسلام والمسلمین امین فاطمینیک، کارشناس مذهبی، گفتوگویی انجام شده که در ادامه مشروح آن تقدیم مخاطبان ایکنا میشود.
شناخت امام زمان(عج) برای مسلمانان به این دلیل که آخرین ولیالله و هدایتگر جامعه است، که در حقیقت عصاره انبیا و اوصیاست موجب این میشود که انسان اندیشمند و آزاداندیش و به ویژه دینداران در خود نگرش درستی بیابند و زندگی فردی و جمعی را بر مدار ارتباط با ایشان تنظیم کنند.
شاید این بزرگترین دستاور شناخت درست و به موقع از حضرت باشد. چون ایشان نقش کلیدی در فراهم سازی عدالت و نابودی ستم دارند و شناختشان به معنای آمادگی برای همراهی با ایشان در تحقق وعده الهی است.
وظیفههای ما در نسبت با انسان کامل و حجت الهی بنابر وظیفههای فردی و جمعی، بر پایه توانایی و آمادگی هر کس، گستره مییابد، نخست انتظار واقعی و حقیقی یا انتظار فعال داشتن؛ بدین معنا که باید با امید و آمادگی منتظر ظهور ایشان باشیم و این انتظار باید با تلاش برای اصلاح فردی و اجتماعی همراه باشد.
دوم اینکه باید امام زمان خود را از زاویه نگاه علمی بشناسیم و ویژگیها و هدف ایشان را درک کنیم.
سوم دعا و درخواست ملتمسانه و واقعی به درگاه الهی برای تعجیل در فرج که از مهمترین وظایف است و مایه تسریع در ظهور میگردد و پایبندی به اصول دینی که با به کار بستن در چارچوب شریعت و اخلاق، خود را برای ظهور آماده کنیم.
همچنین نشر فرهنگ مهدوی و گسترانیدن سفرهی مهدویت در جامعه برای ترویج و تشویق مردم به اهمیت انتظار و آمادگی برای ظهور امام(عج) کمک میکند و اثربخش است.
در این دوران ولیفقیه به نمایندگی از امام زمان(عج) عهدهدار هدایت جامعه اسلامی است، با فرمانبرداری و پشتیبانی مادی و معنوی از ایشان میشود که وظیفه خود را در عرصه فردی و جمعی نسبت به امام زمان(عج) ایفا کرد.
شاید بتوان گفت از این رو که قرآن کریم و اهل بیت پیغمبر دو همسایه جدا ناشدنی ابدی و در کنار هم هستند و امام زمان(عج) تنها حجت زنده در عالم است که به نمایندگی از رسول الله(ص) و خاندان پاکش در جایگاه انیس کامل و همراه همیشگی قرآن کریم قرار دارد؛ «شریک القرآن» نامیده شده است.
در آیه 5 سوره مائده میخوانیم: «اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام دينا» تمام شدن نعمت و کامل بودن دین به وجود امام در جامعه بستگی دارد بنابراین در هر دوره انسانها نیازمند بهرهمندی از انسان کامل هستند.
همچنین با توجه به آیه 33 سوره احزاب که خداوند در آن میفرماید:«إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت ويطهركم تطهيرا»، این مسئولیت با علم و عصمت به ایشان واگذار شده است.
همچنین خداوند در آیه 42 سوره قصص آوردهاند «وَجَعَلْنَا لِكُمْ فِي الْأَرْضِ خَلَائِفَ»، امام زمان(عج) در جایگاه جانشین پیامبر(ص) مسئول و مجری برپایی عدالت و اصلاح نه در میان مسلمانان بلکه در عالم است.
حکومت حضرت ویژگیهای مخصوص به خود دارد که در منابع دینی اشاره شده است و مهمترین و لایه زیرین آن که چهارتاست در قرآن کریم سوره مبارکه حج نام برده شده است که آن را میتوان اساسنامه حاکمیت امام زمان(عج) نام برد: «برپایی جهانی نماز، ملزم شدن همه به زکات، امر به معروف و نهی از منکر»، البته میتوان ویژگیهایی مانند اجرای عدالت جهانی، پایان ظلم و فساد، اتحاد مسلمانان، رشد علمی و معنوی، تأسیس جامعهای آرمانی، پایان جنگها و نزاعها و حکومت براساس شریعت اسلام را از دیگر ویژگیهای برجسته حکومت حضرت مهدی(عج) برشمرد. همچنین، برای آشنایی با حضرت مهدی(عج) میتوان کتابهای امام مهدی(عج) مرحوم قزوینی و ترجمه فارسی جلد 13 بحارالانوار را معرفی کرد.
انتهای پیام