عملیات وعده صادق «طوفان‌الأقصی ایرانی» بود
کد خبر: 4211238
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
خطیب جمعه تهران:

عملیات وعده صادق «طوفان‌الأقصی ایرانی» بود

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران درباره عملیات «وعده صادق» گفت: این عملیات یک طوفان‌الأقصی ایرانی و فتح‌المبینی دیگر در مقیاس بزرگ‌تر بود بود و نشان داد اگر رژیم صهیونیستی دست از پا دراز کند سیلی‌ بعدی را محکم‌تر دریافت خواهد کرد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در خطبه اول نماز جمعه امروز، 31 فروردین ماه تهران ضمن دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوای الهی به اهمیت و جایگاه مسئولیت اجتماعی در جامعه اسلامی اشاره و تأکید کرد: در حوزه مسئولیت اجتماعی باید به نفی ظلم توجه ویژه شود و به نوعی می‌توان گفت نفی ظلم نقطه‌ آغاز زیست جمعی است. مؤمنان باید مدام به یکدیگر اعلام آرامش، محبت و صلح کنند و تضمین دهند آسیبی از جانب آنها به انسان مؤمن نخواهد رسید.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: برای رسیدن به نقطه مطلوب در روابط اجتماعی باید چهار اقدام را انجام داد؛ اول مربوط به تضمین ایمانی و اعتقای است. در نگاه خداوند رعایت حق‌الناس مهم شمرده شده و از حق‌الله ارجح‌تر است. در قیامت با حقوق مردم بسیار سخت‌گیرانه و تکان‌دهنده‌تر مواجهه صورت می‌گیرد. همچنین ضمانت‌های وجدانی، قانونی و اجتماعی سه اقدام دیگر هستند که باید مهم شمرده شوند.

وی بیان کرد: انسان‌ها دارای سرمایه بزرگی به نام خوددوستی هستند و براساس این سرمایه، انسان‌ها برای دفع ضرر تلاش می‌کنند ولی اگر این خوددوستی تربیت نشود و مهار نشود ممکن است به ابزاری برای انواع آسیب‌ها و ضررها تبدیل شود ولی اگر به تربیت الهی مجهز شود به مبنای همه موفقیت‌ها و پیشرفت‌های شخصی و بنیان همه موفقیت‌ها در روابط اجتماعی تبدیل خواهد شد. براساس تربیت الهی این «خود» گسترش پیدا می‌کند و در یک نسبت اجتماعی قرار می‌گیرد و با یک نفس و خودِ بزرگتر پیوند می‌خورد و آن هم جان جامعه و نفس اجتماعی است. انسان‌ تربیت‌شده اسلام همه اجتماع را بخشی از وجود خود می‌بیند یعنی اگر ضرری به اجتماع وارد شود آن را ضرر به خود می‌داند و بالعکس و لذا همین روحیه منجر به تقویت مسئولیت اجتماعی خواهد شد.

ویژگی بارز انسان تربیت‌شده مکتب اسلام

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور بیان کرد: انسان تربیت‌شده مکتب قرآن ابتدا سود و زیان جمعی را در نظر می‌گیرد و در دو ساحت عمل می‌کند؛ اول مربوط به ضرر نرساندن به دیگران و دوم سود رساندن به دیگران است. به عبارت بهتر همانطورکه نمی‌پسندد خطری آبروی خود را تهدید کند اجازه هم نمی‌دهد خطری آبروی دیگران را تهدید کند.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرمایند بین خود و دیگران نفس خود را میزان قرار دهید و این مصداق هنر تربیت اسلامی و انسان مؤمن است که براساس آن می‌توان رفتار مناسب را انتخاب کرد. پس براین اساس آنچه را که برای خود دوست نمی‌داریم برای دیگران هم نباید دوست بداریم. انسان‌ها از طریق این قاعده و قانون به زندگی سالم و امن دست پیدا خواهند کرد.

وی گفت: امام علی(ع) تأکید دارند آنچه را که درباره دیگری نمی‌دانیم به زبان نیاوریم و به همان اندازه‌ای که می‌دانیم سخن بگوییم تا بتوانیم از گفته‌های خود دفاع کنیم. مناسبات کلامی در زندگی اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. باید خود را میزان قرار دهیم؛ اگر دوست نداریم دیگران غیبت ما را کنند پس نباید غیبت کسی را کنیم یا اگر دوست نداریم دیگران فریبمان دهند نباید کسی را فریب دهیم. پدر و مادران ما باید فرزندانشان را اینگونه تربیت کنند و اگر دستگاه‌های آموزشی و پرورشی این شیوه را در نظر داشته باشند واقعاً چه بهشتی را تجربه خواهیم کرد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران با تقدیر از عوامل برنامه‌ساز صداوسیما در ایام ماه مبارک رمضان گفت: پخش برنامه محفل در رسانه ملی نشان داد با استفاده از ظرفیت‌ها می‌توان میلیون‌ها نفر را پای برنامه دینی نشاند و به همین دلیل از عزیزانی که این برنامه را تولید کردند قدردانی می‌کنیم. امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌ها در سال جدید شاهد ابتکارات تازه در حوزه برنامه‌سازی قرآنی باشیم.

وی افزود: همچنین از عزیزمان در ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر قدردانی می‌کنیم که بزرگترین نماز عید جهان را به خوبی برگزار کردند. واقعاً نماز پرشوری بود.

خطیب جمعه تهران با تسلیت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله امامی کاشانی اظهار کرد: این عالم وارسته بیش از 40 سال در منبر نماز جمعه تهران نماز را اقامه کردند و خطبه‌سرایی کردند و هیچگاه خدمات ایشان به انقلاب اسلامی را از یاد نخواهیم برد.

نقش ارتش در بازدارندگی فعال

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری با تبریک فرارسیدن روز ارتش گفت: ارتش در تأمین امنیت پایدار و بازدارندگی فعال، نقش بسزایی دارد و امیدوارم که همیشه در زیر سایه مقام معظم رهبری از منویات این شخصیت بزرگ و برجسته بهره‌مند شود.

وی درباره سیل سیستان و بلوچستان هم افزود: الحمدالله بارش‌ها خیلی خوب بوده و از حضرت حق‌تعالی می‌خواهیم این بارش‌ها را بیشتر کند. این بارش‌ها در مناطق جنوبی کشور و البته برخی کشورهای همسایه خساراتی را به بار آورد. فرآیند امدادرسانی به سیل‌زدگان بسیار مطلوب بوده و از وزیر کشور و ستاد مدیریت بحران و سایر نهادهای امدادرسان تقدیر و تشکر می‌کنم. از مسئولان توقع می‌رود با برنامه‌ریزی دقیق طوری آینده‌نگری کنند که از آسیب‌های چنین بارش‌هایی کاسته شود.

جلوه‌های تشکر عملی از حضور حماسی مردم 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه حضور ملت ایران در صحنه‌های مختلف همیشه حماسه‌ساز بوده است، گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری باید نسبت به این حضور مردم تشکر عملی اتفاق بیفتد. برای تشکر عملی باید در زندگی و معیشت مردم تغییر صورت گیرد. مسئولان باید بررسی کنند در کدام بخش‌ها ضعف و خلأ وجود دارد و برای رفع این خلأها از ظرفیت جوانان و نخبگان بهره گیرند. مثلاً علت برخی نارضایتی‌ها بحق مردم وجود ضوابط و قوانین دست و پاگیر است که ماده صد شهرداری یکی از آنهاست. این ماده فسادزا و تشدیدکننده نارضایتی باید اصلاح شود و برای اصلاح این موضوع باید دولت و مجلس ورود جدی داشته باشند.

وی اضافه کرد: همچنین سازوکارهای پوسیده و خسته‌کننده باید اصلاح و نوسازی شوند. حذف موانع و استفاده حداکثری از فناوری و حذف ترددهای غیرضرور به دستگاه‌ها یکی دیگر از جلوه‌های تشکر عملی از ملت است. از سوی دیگر برخی بروکراسی‌ها باید حذف شوند مثلاً ساختمان‌های زائد را تأسیس کرده‌ایم که هیچ کارکردی ندارند و متأسفانه طبق یک عادت غلط مدیر هم در طبقه آخر آن می‌نشیند و میان مردم و مدیر فاصله شدید ایجاد می‌شود یا گاهاً ساختمان‌های لوکس برای مدیران ساخته می‌شود، همه اینها به ضرر است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: در اکثر موارد ضرورت‌های امنیتی میان مردم و مسئولان اصلاً وجود ندارد ولی از آنجا که براساس عادت غلط این ضرورت‌ها ادامه یافته شاهد تشدید فاصله‌ها شده‌ایم و حتی مفهوم آقازادگی از اینجاها شروع شده و لذا از مسئولان می‌خواهیم تشریفات زائد را حذف کنند که رئیس جمهور محترم تا به امروز واقعاً درصدد حذف تشریفات زائد بوده است.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه مسئولان باید خود را نوکر و خادم مردم بدانند، اضافه کرد: از مسئولانی که به دنبال گره‌گشایی از مشکلات مردم هستند و با محبت با مردم برخورد می‌کنند واقعاً باید تشکر کرد.

وی درباره مهار تورم گفت: مهار تورم، مهار غول گرانی و ضابطه‌مند کردن بازار یکی دیگر از جلوه‌های تشکر عملی از مردم است. در سال جاری باید رشد تولید و مهار تورم را جدی گرفت که البته اقدامات خوبی هم در این زمینه صورت پذیرفته است. همچنین در بخش تولید مسکن، تولید امید برای جوانان و گسترش ازدواج در کشور و مقابله با بورس‌بازی جدیت بیشتری نشان داده شود. به طور کلی ضرورت دارد همه ما قرارگاهی عمل کنیم و همانند وعده صادق کار متفاوتی در گره‌گشایی مشکلات مردم صورت پذیرد.

عملیات وعده صادق؛ فتح‌المبینی دیگر

امام جمعه موقت تهران درباره عملیات وعده صادق اظهار کرد: این عملیات یک عملیات تنبیهی، پاسخ موازن و واکنش حداقلی و البته فعال و پشیمان‌کننده بود و روی امپریالیسم جهانی و صهیونیسم تبهکار را سیاه کرد. این عملیات یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود. رژیم صهیونیستی دو سیلی محکم در یک فاصله زمانی تقریباً نزدیک به هم دریافت کرد. این عملیات برای خود یک فتح المبینی بود حتی شاید در برخی جهات بزرگتر از آن.

وی بیان کرد: عملیات وعده صادق را باید عملیات ترکیبی چندوجهی دانست که یک ضلع آن مربوط تحقق آرمان‌های مقام معظم رهبری و پاسخگویی به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود و ضلع دیگر مربوط به پیوند بخش صنعت و دفاعی کشور؛ ما با تولیدات خودمان دشمن را تنبیه کردیم. همچنین ضلع دیگر مربوط به هماهنگی بی‌نظیر قوای مسلح کشور بود. از سوی دیگر در این عملیات شاهد پیوند دیپلماسی و میدان بودیم که وزیر امور خارجه کشورمان در عرصه دیپلماسی به خوبی عمل کرد. این عملیات به خوبی از سوی رسانه‌های داخلی انعکاس داده شد و از همه مهمتر اینکه هماهنگی جبهه مقاومت به خوبی صورت پذیرفت و حاصل این هماهنگی برهم ریختن معادلات دشمن و افزایش سطح بازدارندگی ایران بود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه عملیات وعده صادق در واقع عملیات ملت و جهاد مردم بود، افزود: این ملت ما بود که در این عملیات به خوبی عمل کرد. نیروهای مسلح کشور کاملاً مردمی هستند و این خط‌کشنی‌ها ثمره حضور مملو از بصیرت مردم در میدان است و محصول 45 سال ایستادگی ملت شریف پای آرمان‌های انقلاب اسلامی و آرمان قدس و این جهاد کاملاً مردم بود. دشمن توقع داشت بعد از عملیات وعده صادق در کشور تفرق شکل بگیرد ولی ملت ایران به شخصیت تازه‌ای دست یافته و با بلوغ و اتحاد کنار هم ایستادند و اجازه ندادند دوقطبی معیشت و امنیت اتفاق بیفتد و همچنین مسئولان اجازه ندادند بازار پس از این عملیات ملتهب شود. اینکه مردم تحت امر ولی امر خودشان هستند از کابوس موشک‌ها برای دشمن بدتر است و باید بدانیم هیچ چیز بالاتر از وحدت نیست.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در پایان گفت: عملیات وعده صادق یک کار تنبیهی بود ولی اگر دشمن وارد ماجراجویی جدید شود و دست از پا دراز کند سیلی که دریافت خواهد کرد قابل مقایسه با عملیات وعده صادق نخواهد بود. نمی‌دانم آیا بزرگترهای رژیم صهیونیستی به او یاد داده‌اند کسی که در خانه شیشه‌ای زندگی می‌کند نباید سنگ پرتاب کند! اگر سنگ پرتاب کنید در هم خواهید شکست چون در خانه شیشه‌ای زندگی می‌کنید.

انتهای پیام
captcha