عملکرد مسئولان جوابگوی نیازهای هنر انقلاب نیست
کد خبر: 4209619
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۷
محمود گبرلو:

عملکرد مسئولان جوابگوی نیازهای هنر انقلاب نیست

یک کارشناس رسانه گفت: «هنر انقلاب اسلامی» پدیده ویژه خاصی است که محصولات آن همیشه تولید شده اما موثر و اصولی نبوده و این رویکرد، جوابگوی نیازهای هنر انقلاب نیست.

مخاطب هنر انقلاب تمام مردم هستند

محمود گبرلو، کارشناس سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه هنر انقلاب صرفاً به برنامه‌های مناسبتی خلاصه شده، گفت: پس از شهادت سید مرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال 72 این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد. انتظار می‌رفت در سی سال گذشته تا به امروز، رونق چشمگیری در احیا و گسترش این روز ارزشمند رخ می‌داد، اما فقط به چند مراسم رسمی و گذرا بسنده شد و ارائه آمارهایی که بیشتر برای کسب موقعیت‌ها مناسب بود!

وی افزود: نمی‌توان فعالیت دلسوزانه شخصی اهالی هنرمند این عرصه و یا برخی تشکیلات را نادیده گرفت اما تفسیر‌ها و نگرش‌ها و انتظارات، بیشتر متوهم، غیر واقعی و گاه غیر عقلانی است. به ویژه در شرایط فعلی، روند تولید اینگونه از آثار به بن‌بست رسیده یا متوقف شده است. آثار فعلی تبدیل به تولیداتی شده که خیلی سطحی، شعاری، غیر قابل باور و فاقد جذابیت است.

گبرلو با بیان اینکه آثار آوینی برای تمامی اقشار ساخته می‌شد، گفت: منش شهید آوینی، تولید آثار درخشان تاثیر گذار در قلوب همه انسان‌ها با گرایش و سلایق مختلف بود، به خصوص آنان‌ که به ظاهر از این مسیر دور هستند و اعتقادی به «هنر انقلاب اسلامی» ندارند.

وی با بیان اینکه هنر انقلاب در تلویزیون نمود مطلوبی ندارد، تصریح کرد: آمار اندک مخاطبین تلویزیون، گویای این امر است که نتوانسته‌ایم مردم را جذب هنر انقلاب کنیم. حتی در ماه مبارک که به لحاظ روحی جامعه گرایش بیشتری به موضوعات دینی دارد نیز برنامه‌های نمایشی رمضان که عمدتاً دینی هستند قادر نبوده‌اند، موفقیتی کسب کنند. وضعیت پیش آمده، نشان از ضعف کارآمدی مدیران و سیاست‌گذارانی دارد که معتقدند با اندیشه و تفکرات شهید آوینی بلوغ یافته‌ و در این مسیر گام برداشته‌اند. در سینما هم، اگر فیلم‌های کمدی و سرگرم‌کننده را کنار بگذاریم، فیلم قابل اعتنایی در مسیر هنر انقلاب اسلامی ارائه نشده تا بتوان به آن بالید و افتخار کرد.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: «هنر انقلاب اسلامی» یک پدیده ویژه خاص است که باید نشانه‌های آن در آثار تولید شده عینی و مشهود باشد وگرنه به طور طبیعی، تولید آثار هنری توسط هنرمندان و یا بخش خصوصی مثل همه تولیدات اجتماعی و رفاهی مورد نیاز مخاطب، با رعایت قوانین و البته با قدری نظارت درست، همیشه انجام شده است اما این رویکرد جوابگوی نیازهای هنر انقلاب نیست.

گبرلو در پایان تاکید کرد: اگر هنر انقلاب در کشورمان فراگیر نباشد، دیگر نیاز به این همه هزینه و بودجه کلان و نهاد‌ها و ارگان‌های انقلابی وزیر و مدیران ارزشی نیست چون تا زمانی که نمود عینی هنر انقلاب در کل هنر را شاهد نباشیم، رویدادها فقط کلیشه و شعارند.

انتهای پیام
captcha