عید فطر در کلام ائمه معصومین(ع)
کد خبر: 4209423
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲

عید فطر در کلام ائمه معصومین(ع)

ویژه‌نامه اینترنتی عید فطر با مجموعه احادیثی از ائمه معصومین(ع) منتشر شد.

ائمه معصومین(ع) درباره عید فطر چه گفته‌اندبه گزارش ایکنا؛ یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان عید سعید فطر است که احادیث بسیار مهمی از اهل بیت(ع) در رابطه با این عید مهم بیان شده که در قالب ویژه‌نامه اینترنتی در سایت بلاغ منتشر شده است. در ادامه تعدادی از این احادیث آمده است.

پیامبر خدا(ص) می‌فرماید؛ زَیِّنوا أعیادَکُم بِالتَّکبیرِ؛ عیدهاى خود را با (گفتن) اللَّه اکبر، آذین بندید.(کنزالعمال: ۲۴۰۹۴)

پیامبر خدا(ص) می‌فرماید؛ مَن أحیا لَیلةَ العِیدِ ولَیلةَ النِّصفِ مِنشَعبانَ، لَم یَمُتْ قَلبُهُ یَومَ تَموتُ القُلوبُ؛ هرکه شب عید (فطر و قربان) و شب نیمه شعبان را احیا کند، در آن روزى که دل‌ها می‌میرند، دل او نمیرد. (ثواب الاعمال: ۱ / ۱۰۲ / ۲)

امام علی(ع) می‌فرماید؛ إنَّما هُوَ عِیدٌ لِمَن قَبِلَ اللَّهُ صِیامَهُ و شَکَرَ قِیامَهُ؛ امروز تنها عید کسی است که خداوند روزهاش را پذیرفته و شب زندهداریاش را سپاس گزارده است. (نهج البلاغه، حکمت ۴۲۸)

امام رضا(ع) می‌فرماید؛ إنَّما جُعِلَ یَومُ الفِطرِ العِیدَ لِیَکونَ لِلمُسلِمینَ مُجتَمَعاً یَجتَمِعُونَ فیهِ و یَبرُزونَ لِلّهِ فَیُمَجِّدُونَهُ عَلی ما مَنَّ عَلَیهِم؛ روز فطر از این رو عید قرار داده شد تا روز گردهمایی مسلمانان باشد، و در این روز گرد هم آیند و برای خدا به صحرا (فضایی باز) درآیند و خداوند را بر منّتی که بر آنها نهاده است ستایش و به بزرگی یاد کنند. (کتاب من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۲۲)

امام صادق(ع) می‌فرماید؛ ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة یعنى الفطرة کما ان الصلوة على النبى(صلى الله علیه و آله) من تمام الصلوة؛ تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر(صلى الله علیه و آله) کمال نماز است. (وسائل الشیعه: ۶ / ۲۲۱)

مجموعه کامل احادیث را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha