دو راهکار اصلی گذار به مشارکت بالا در انتخابات بعدی + صوت
کد خبر: 4204266
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
آبشناس تأکید کرد:

دو راهکار اصلی گذار به مشارکت بالا در انتخابات بعدی + صوت

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تأثیر نوع عملکرد مسئولان کشور در میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات 11 اسفند گفت: اگر مردم عملکرد دولتمردان را مثبت و مطلوب و در جهت حل مشکلات اقتصادی ارزیابی کنند، امید آنها به آینده افزایش یافته و با مسئولان همراهی می‌کنند و دراین وضعیت شاهد گذار از مشارکت پایین انتخاباتی سه دوره اخیر به مشارکت بالا در انتخابات بعدی خواهیم بود.

عماد آبشناس، کارشناس مسائل منطقه و مدیرعامل خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تهران

عماد آبشناس، کارشناس مسائل منطقه و مدیرعامل خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تهران، در گفت‌وگو با ایکنا درباره انعکاس منطقه‌ای و بین‌المللی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور 25 میلیونی مردم ایران گفت: به هر حال بحث انتخابات در ایران سال‌های سال وجود دارد و از مباحث چالش برانگیز و مورد توجه بوده است. به دلیل مجموعه‌ای از مسائل، ممکن است عده‌ای در انتخابات حضور به هم رسانند و عده‌ای نیز شرکت نکنند اما بحث مهم پیش‌بینی‌ها و توقع‌هایی به ویژه در خارج از کشور بود که انتظار داشتند مشارکت بسیار کمتر و پایین‌تر از این حد باشد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت در این دوره انتخابات تقریبا مشابه دوره‌های گذشته بود و تفاوتی نداشته است، افزود: در دوره‌های گذشته نیز به همین تناسب شاهد مشارکت مردم بودیم. این به معنای آن است که عملا پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی که دشمنان به راه‌ انداخته بودند تا مردم به هیچ وجه در انتخابات شرکت نکنند، عملیاتی نشد و تیر آنها به هدف نخورد و مردم در انتخابات شرکت کردند.


بیشتر بخوانید: 


درصد مشارکت‌کنندگان در انتخابات، بیشتر از کشورهای مدعی

آبشناس اضافه کرد: اگر به صورت درصدی بخواهیم وضعیت مشارکت در انتخابات ایران را محاسبه کنیم خواهیم دید در مقایسه با انتخاباتی که در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا، کانادا و ... برگزار می‌شود، درصد مشارکت‌کنندگان بیشتر بوده است.

کارشناس مسائل منطقه‌ با تأکید بر اینکه حتی در برخی از کشورها، مشارکت در انتخابات الزامی است و اگر شهروندی در انتخابات شرکت نکند، حقوق شهروندی خود را از دست می‌دهد، افزود: در ایران اینگونه نیست و این سطح از مشارکت با توجه به این وضعیت رقم خورده است.

وی تأکید کرد: می‌توان گفت هدف بیشتر شرکت‌کنندگان در انتخابات این بود که حمایت خود را از نظام اعلام کنند. شاید حتی نسبت به نامزدها حرف‌هایی برای گفتن داشتند و یا نامزدی که مد نظرشان بود در لیست داوطلبان این دوره انتخابات نبود اما به دو دلیل حضور خود را در انتخابات و پای صندوق‌های رأی ثبت کردند.

مشارکتی که حمایت مردم از نظام را نشان می‌دهد

آبشناس در تشریح این دو دلیل گفت: یک دلیل آن است که شرکت‌کنندگان به دلیل حضور نامزدهای مورد علاقه‌شان پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و مسئله دیگر نیز این است که با وجود فقدان اسمی از نامزد مورد علاقه و توجه خود اما در انتخابات مشارکت کردند تا حمایت خود را از نظام اعلام کنند چون برداشت این است که مشارکت مردمی خود به خود حمایت از نظام هم به حساب می‌آید. بنابراین در مقایسه با دیگر کشورها می‌توان دید که درصد مشارکت حتی بیشتر از سایر کشورهای مدعی بوده است.

کد

وی در پاسخ به این سؤال که مشارکت 41 درصدی با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی چه میزان می‌تواند به سیاست خارجی کمک‌کننده باشد، گفت: شخصا امیدوارم بودم که مشارکت با درصد بالاتری در انتخابات انجام می‌شد اما عملا مشکلات اقتصادی و معیشتی که وجود داشت، عده‌ای را از مشارکت باز داشت.

چالش‌هایی که مردم را دلسرد کرد

آبشناس با بیان اینکه البته نمی‌توان از این گذشت که مجلس قبل، نتوانست طرح‌ها و قوانینی را تدوین کند که مشکل مردم را حل کند، ادامه داد: حتی مجلس قبل چه بسا قوانینی را تصویب کرد که مشکلات و چالش‌های مردم را چه در زمینه مسائل اقتصادی، اجتمای و ... اضافه کرد. اینها منجر به این شد که مردم از مشارکت در انتخابات دلسرد شوند. شاید اگر عملکرد برخی از نمایندگان در این دوره و یا دوره‌های قبلی نمی‌بود، مشارکت بسیار بالاتر از این می‌بود.

وی تصریح کرد: در عین حال مردم نشان دادند که بحث عملکرد افراد با بحث نظام متفاوت است و میان این دو تفکیک قائل شدند. مردم اثبات کردند اینگونه نیست اشتباهاتی که افراد انجام می‌دهند را به حساب نظام بگذارند. طبیعتا همانطور که گفتم امیدوار می‌بودم شرایط به گونه‌ای پیش می‌رفت که جمعیت بیشتری در انتخابات شرکت می‌کردند اما به هر حال مردم ما همیشه در صحنه بوده‌اند و پشت نظام بوده و ایستاده‌اند  و هیچ گاه حرف رسانه‌های دشمن را گوش نداده‌اند و نخواهند داد.

آبشناس درباره مهمترین راهکارهای افزایش مشارکت در انتخابات دوره‌های بعد گفت: عملکرد دولتمردان در افزایش مشارکت تأثیر دارد. اگر مردم عملکرد دولتمردان را، مثبت و مطلوب ارزیابی کنند با آنها همراهی کرده و در انتخابات به صورت قوی و گسترده حضور پیدا خواهند کرد.

ثبات قیمت ارز حتی در کشورهای جنگ‌زده

وی با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه برخی از افراد در حد مجلس و مناصب دولتی نیستند اما در برخی مناصب قرار گرفته‌اند، گفت: این اتفاقات موجب دلسردی و ناامیدی مردم می‌شود. مردم عملکرد این افراد را عامل بروز مشکلات اقتصادی و افزایش تورم می‌دانند. هنگامی که مردم با مشکلات اقتصادی مواجه می‌شوند و می‌بینند نمایندگان مجلس و مدیران دولتی، کار و اقدامی برای کم کردن مشکل آنها انجام نمی‌دهند، در نتیجه سطح مشارکت پایین می‌آید.

آبشناس در پایان ابراز کرد: اگر می‌خواهیم درصد مشارکت در انتخابات بعدی بالاتر رود و مردم دلسرد نشوند باید طبیعتا نشان دهیم این مشارکت در زندگی و معیشت مردم تأثیرگذار است در غیر این درصد دوباره پایین می‌آید.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha