محوریت قرآن در دیپلماسی تقریب نیاز به پژوهش جدی دارد
کد خبر: 4203644
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

محوریت قرآن در دیپلماسی تقریب نیاز به پژوهش جدی دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی پور گفت: ️مطالعات انجام شده در حوزه سایبر دیپلماسی عمدتاً کمتر بوده است. در دیپلماسی تقریب و قرآنی تأکید شده که قرآن یکی از اصلی‌ترین محورهای تقریب در خارج از کشور است و باید فعالیت‌های قرآنی توسعه پیدا کند و در این زمینه نیاز به مطالعه و پژوهش داریم. 

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی که امروز، 15 اسفند در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد گفت: در برگزاری این جشنواره دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، شهید بهشتی، پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه تربیت مدرس، علامه طباطبایی و خانه اندیشه‌ورز ایران، حلقه اصلی تلاش علمی برگزاری جشنواره و زحمت داوری‌ها را بر عهده گرفتند. 
وی با بیان اینکه هدف برگزاری جشنواره، شناسایی ظرفیت‌ها بود تصریح کرد: لذا تلاش خواهیم کرد ظرفیت‌ها را معرفی کنیم. هدف بعدی حمایت از پژوهش‌ها است؛ پژوهش‌هایی که مورد حمایت قرار می‌گیرند رشد و توسعه بهتری خواهند داشت.

ایمانی پور تصریح کرد: امسال، سال اول برگزاری این جشنواره بود که 305 اثر واصل شد که ناکافی است و ان شاالله با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد امیدواریم در دوره‌های بعد، دریافت‌های بیشتری داشته باشیم. در برنامه تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات یکی از رویکردها، مسئله دانش‌بنیان کردن سازمان است که امیدواریم این جایزه بتواند گام نخست در این زمینه باشد.

وی با بیان اینکه ️سال‌هاست در آمریکا از طریق اتاق‌های فکر در خارج از کشور حوزه دیپلماسی عمومی خود را گسترش می‌دهند، افزود: ️مطالعات انجام شده در حوزه سایبر دیپلماسی عمدتاً کمتر بوده است. در دیپلماسی تقریب و قرآنی تأکید شده که قرآن یکی از اصلی‌ترین محورهای تقریب در خارج از کشور است و باید فعالیت‌های قرآنی توسعه پیدا کند و در این زمینه نیاز به مطالعه و پژوهش داریم. 

️رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: به‌روز نبودن مطالعات یکی از مسائل مهم است و نیازمند مطالعات به‌روز هستیم و مطالعات باید ناظر به مسائل روز باشد. ️ما در سطح بین‌الملل عقب‌افتادگی داریم که نیازمند پژوهشگرانی هستیم که باید فرصت حضور آنها در این عرصه فراهم شود. ️ایده اولیه کار این بود که توسط وزارت خارجه حوزه فعالیت در زمینه دیپلماسی خارجی باشد نه این که محدود به دیپلماسی فرهنگی شود
️امیدواریم این جایزه منجر به کاهش فاصله میدان و مطالعه باشد.

ضرورت اهتمام بیشتر پژوهشگران به عرصه دیپلماسی فرهنگی

محمدرضا دهشیری، رییس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز با حضور در این مراسم طی سخنانی گفت: ️با دیسیپلین علمی نمی‌توانیم به پژوهش‌های برتر بپردازیم یکی از موارد لازم در پژوهش‌های علمی مطالعات عمیق در زمینه مردم‌شناسی با حوزه‌های مختلف است.

محوریت قرآن در دیپلماسی تقریب نیاز به پژوهش جدی دارد

وی با بیان اینکه ️دومین رویکرد، پژوهش کاربردی است و نیازمند حل مسئله هستیم گفت: پژوهش‌هایی که کمک می‌کند در شرایط سخت از آن بهره‌ ببریم مطالعات علمی است که یکی از پژوهش‌های مهم در این زمینه پژوهش‌های سیاسی است. ️نباید به دوگانه‌سازی‌های تصنعی و مرزگذاری‌های نامعتبر اتکا کنیم و رویکرد طیفی و پرهیز از رویکردهای تونلی باید مورد توجه قرار گیرد.
️دهشیری افزود: فهم عمیق و سودمند واقعیت است که بین پژوهش فرهنگی و زمینه مطالعات در جامعه بتوانیم پیوند عمیق برقرار کنیم.️ با توجه به اهمیت بحث‌های مبتنی بر تاریخ شفاهی، استفاده از ظرفیت رایزنان فرهنگی و مدیران دخیل در عرصه فرهنگی بین‌المللی در گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

عمق فرهنگ و تمدن ایرانی را به دنیا معرفی کنیم

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهوری نیز در آیین پایانی نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی گفت: ️گاهی موضع‌گیری و یک سخن می‌تواند رابطه دو کشور را به هم بریزد از این جهت باید سنجیده عمل شود.

محوریت قرآن در دیپلماسی تقریب نیاز به پژوهش جدی دارد

وی افزود: اگرچه لازم است در حوزه نظامی به قدرت بازدارندگی برسیم در حوزه سیاسی و اقتصادی قطعاً باید این اقتدار باشد اما اقتدار حقیقی، فرهنگی است. نباید کم بگذاریم. دائماً باید در حال خلق و نوآوری باشیم تا مکتب و آرمان‌نمان را نشان دهیم و به درستی تبیین کنیم.

حسینی با بیان اینکه سفیران فرهنگی ما باید مجهز و اهل مطالعه باشند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید مسیرها را بازتر کند تصریح کرد: درمان دردها و آسیب‌هایی که داریم راهی جز مطالعه و پژوهش ندارد. باید سپر دانش را در دست داشته باشیم. مرزی نداریم هر مقدار که در این زمینه گام برداریم باز هم راه هست‌ باید گام‌های ژرف برداریم. می‌توانیم از تجربیات پژوهشگران استفاده کنیم. وقت آن است که فرهنگ ناب اسلام را به دنیا معرفی کنیم. کار بسیار خوبی شروع شده و امید است استمرار یابد تا عمق فرهنگ و تمدن ایرانی و وضعیت امروز ایران را به دنیا معرفی کنیم.

خبرنگار : مریم رجبی

انتهای پیام
captcha