گزارش جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور رئیس‌جمهور + صوت
کد خبر: 4203140
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
در برنامه افق مطرح شد

گزارش جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور رئیس‌جمهور + صوت

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گزارشی از جلسه پنجاه و نهم این شورا که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، ارائه داد.

گزارشی از جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور رئیس جمهور + صوت

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در برنامه زنده افق رادیو قرآن که امروز دوازدهم اسفندماه پخش شد در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بودجه‌ قرآنی کشور طی سال‌های اخیر و مطالبات جامعه قرآنی از نمایندگان مجلس آینده گفت: بخشی از اختلال در موضوع بودجه امور قرآنی به خود فعالان این عرصه بازمی‌گردد.

وی به ساختارهای مربوط به حوزه قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران و بی‌نظیر بودن این ساختارها در دنیای اسلام اشاره کرد و افزود: اگر هماهنگی لازم بین نهادهای امور قرآنی، حاکمیتی و مردمی در عرصه‌های آموزش عمومی، آموزش عالی، تبلیغ و ترویج، پژوهش و ... وجود نداشته باشد، سایر نهادهای حاکمیتی هم که در عرصه‌های اداری، استخدامی، برنامه و بودجه، قانون‌گذاری و... کار می‌کنند هم با یک سردرگمی مواجه خواهند شد. لذا به این خاطر است که می‌گویم بخشی از این اختلالات در عرصه قرآنی به خود ما باز می‌گردد.

حسینی تصریح کرد: اگر بتوانیم نقش هماهنگ‌کنندگی را درست انجام دهیم و پیش از اینکه رصد موضوعات به لحظات آخر برسد، پیگیری‌ها را از مجلس و هیئت دولت دنبال کنیم، هم در مورد بودجه و هم تصویب قوانین کارهایی را پیش خواهیم برد. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه در کشور ما شرایط همواره برای اجرای برنامه‌های قرآنی مهیا بوده است، گفت: با وجود مشکلات کشور در عین حال مانعی برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی وجود ندارد، یعنی اینگونه نیست مقاومتی در مجلس یا در سازمان برنامه بودجه برای حمایت از برنامه‌های قرآنی وجود داشته باشد، برای حمایت خوب، هم پیگیری و هم طراحی خوب لازم است. 

جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

وی با بیان جزئیات پنجاه‌ونهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که پنجشنبه دهم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، افزود: ‌برای برگزاری این جلسه حدود دو ماه پیگیری صورت گرفت، در نهایت حدود یک هفته قبل، شرایط برای برگزاری جلسه فراهم شد. در بخشی از این جلسه، گزارشی از طرح مستطورا که ویژه‌برنامه دستگاه‌های قرآنی برای اجرا در ماه مبارک رمضان است از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم ارائه شد. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: یکی از دستورات مهم این جلسه مرور کلیات برنامه 1403 شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود که در هفت محور مورد بررسی قرار گرفت. این ویژه‌برنامه‌ها شامل «ایجاد گفتمان قرآنی با تقویت فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و با رویکرد هنر، رسانه و فضای مجازی»، «توسعه برنامه حفظ در کشور در راستای دستیابی به ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم»، «توسعه آموزش‌های عمومی قرآن با توانمندسازی معلمان»، «توسعه فرهنگ تدبر و عمل به قرآن»، «ایجاد و فعال‌سازی پایگاه‌های قرآنی مساجد کشور»، «حمایت از موسسات و خانه‌های قرآنی»، «ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تأمین منابع مالی پایدار قرآنی و قطع وابستگی به اعتبارات دولتی» بود. این ویژه‌برنامه‌ها با اکثریت آرا به تصویب رسید. 

وی تصریح کرد: دستور دوم تشکیل ستاد ملی ترویج و فرهنگ‌سازی تدبر در قرآن کریم بود، در سال‌های گذشته مقام معظم رهبری هرگاه صحبت از حفظ قرآن کریم داشته‌ به بحث تدبر نیز تأکید داشته‌اند و حفظ را مقدمه تدبر می‌دانند. در ارتباط با تدبر طی سال‌های گذشته کارهای متفاوتی در کشور صورت گرفته است و این موضوع تقریباً در حال فراگیر شدن در کشور است، لذا نیاز بود یک ستاد ملی با رویکرد هم‌افزایی به خصوص در بین مجموعه‌های مردمی تشکیل شود. این موضوع هم با اکثریت آرا به تصویب رسید، طبعاً طی روزهای آینده رفت و برگشت‌هایی در مورد این طرح با سازمان دارالقرآن الکریم خواهیم داشت تا زمینه فعالیت این ستاد بیش از گذشته فراهم شود. 

حسینی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا تشکیل این ستاد ساختار جدیدی را به سازمان دارالقرآن اضافه خواهد کرد یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه مشابه این اتفاق در حوزه حفظ قرآن کریم نیز رخ داده و ستاد حفظ در سازمان اوقاف تشکیل شد، اینطور نبود که نفرات جدیدی را پای کار بیاوریم، آنجا در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف رسالت مربوط به حفظ قرآن کریم به سایر رسالت‌ها اضافه شد. در موضوع ستاد تدبر نیز در حال حاضر بدنه کارشناسی خوبی که در سازمان دارالقرآن مستقر است بیشتر به این موضوع خواهند پرداخت و با همکاری مجموعه‌های مردمی فعال در این حوزه کار را پیش خواهند برد. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: سومین دستور بررسی پیشنهاد وزیر ارشاد مبنی بر تاسیس مرکز ملی ترجمه قرآن کریم بود، در سال‌های گذشته و با توسعه فعالیت‌های قرآنی به مرور در امر کتابت و چاپ و نشر قرآن جایگاه‌هایی ایجاد شد مثلاً در سازمان دارالقرآن، معاونت نظارت بر چاپ و نشر راه‌اندازی شد، اما در این عرصه ساختاری مشابه آنچه در حوزه طبع قرآن داریم وجود نداشت، بخشی از این موضوع در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بود که نظارت بر امر چاپ را داشت. در همین راستا پیشنهادی از سوی وزیر ارشاد واصل شده بود که مرکزی با شئون حاکمیتی و نه تصدی‌گری در امر ترجمه و به منظور تسهیل‌گری در حوزه مجوز و نظارت راه‌اندازی شود. در ادامه با پیشنهاد یکی از اعضای جلسه مبنی بر اینکه ابتدا گزارش مراکزی که تاکنون در حوزه ترجمه کار کرده‌اند، استماع شود و بعد به این موضوع پرداخته شود، این دستور به جلسات آینده موکول شد. 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مصوبات جلسه این بود که هر سال پیش از ماه مبارک رمضان جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شود. امیدواریم این جلسه سالی یک بار برگزار شود و بتوانیم از آن استفاده بهینه‌ای داشته باشیم. 

حسینی تصریح کرد: در بخش دیگری از این جلسه محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه موسسات‌ و تشکل‌های قرآن و عترت مشکلات بیمه‌ای موسسات مردمی را مطرح کرد و همان جا رئیس جمهور دستور داد در اولین فرصت جلسه‌ای با مسئولیت وزیر ارشاد و با حضور رئیس سازمان تأمین اجتماعی، مدیرعامل اتحادیه و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برای رفع این موضوع برگزار شود و تا جلسه بعد این موضوع حل شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی محمدعلی خواجه‌پیری، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد تأکید قرار گرفت، بحث «یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها در لوایح بودجه سنواتی با مفاد اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی» بود. این موضوع مصوبه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور بوده و رئیس‌جمهور هم پیگیری آن را از سوی دبیرخانه شورای توسعه مورد تأکید قرار داد.

حسینی در بخش پایانی صحبت‌های خود به نکاتی که از سوی رئیس‌جمهور در این جلسه بیان شده است، اشاره کرد و گفت: اهم نکات رئیس‌جمهور در این جلسه تأکید بر مواردی همچون «ضرورت توجه دست‌اندرکاران به مردمی کردن فعالیت‌های قرآنی»، «ضرورت هم‌افزایی برای استفاده از همه ظرفیت‌ها در جهت توسعه فرهنگ قرآنی»، «توجه به نقش مساجد و مدارس و دانشگاه‌ها در توسعه فرهنگ قرآنی»، «تأکید ویژه بر تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن»، «پرهیز از موازی‌کاری و توجه به ظرفیت کنشگران قرآنی در فضای مجازی»، «اهمیت کار دانش‌بنیان در فعالیت‌های قرآنی»، «ضرورت توجه به آموزش قرآن در مهدهای کودک»  و ... بود. 

صوت برنامه رادیویی 12 اسفند‌ماه 1402 افق را در ذیل می‌شنوید؛

کد
انتهای پیام
captcha