افزایش توجه جامعه پزشکی به نگاه اسلام در مورد سلامت
کد خبر: 4200224
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
هادی انصاری مطرح کرد

افزایش توجه جامعه پزشکی به نگاه اسلام در مورد سلامت

عضو گروه قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی با تأکید بر اینکه کنگره قرآن، عترت و سلامت تلاش دارد مباحث قرآنی را در جامعه پزشکی ترویج کند، گفت: توجه به نگاه اسلام در مورد سلامت در میان جامعه پزشکی در حال گسترش است.

هادی انصاری، عضو گروه قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکیبه گزارش ایکنا، یازدهمین کنگره بین‌المللی قرآن، عترت و سلامت طی سه روز از 25 تا 27 بهمن‌ماه در دانشگاه علوم پزشکی ایران با ارائه 55 سخنران که 20 سخنران از سایر کشورها بودند، برگزار و مباحث سلامت از دیدگاه قرآن و عترت از ابعاد مختلف مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

اما پس از پایان این کنگره یافته‌های علمی اساتید فن چگونه به متن جامعه پزشکی و در ادامه به مردم جامعه منتقل خواهد شد تا از آموزه‌‌های عمدتاً پیشگیرانه و توصیه‌های سلامت محور قرآن و عترت برای بهبود کیفیت زندگی خود استفاده کنند؟

هادی انصاری، عضو گروه قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا، به این سؤال پاسخ داد که چگونه پس از پایان کنگره محتوای علمی این کنگره به بدنه جامعه پزشکی و سپس به مردم منتقل می‌شود و گفت: کنگره قرآن، عترت و سلامت ابتدا از آن خانواده پزشکی است. یعنی قصد و هدف ما در ابتدا این است که جامعه پزشکی را با این مباحث آشنا کنیم.

وی ادامه داد: به دلیل اشتغالات فراوانی که کادر پزشکی دارند، مقداری از مباحث قرآنی دور می‌‌مانند و با توجه به اینکه پزشکان و کادر پزشکی یکی از مهم‌ترین تأثیرگذاران در جامعه هستند، لازم است توجه و دقت این جامعه به مباحث دینی بیشتر جلب شود.

این عضو گروه قرآن و عترت فرهنگستان علوم با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که فرموده‌اند: «العلم علمان علم الادیان و علم الابدان؛ علم، دو چیز است: علم دین‌ها و علم بدن‌ها»، گفت: ما دو گروه تأثیرگذار در جامعه داریم؛ روحانیون و پزشکان. بر همین اساس اعتقاد و هدف ما در ابتدا بارآوری کادر پزشکی است که امیدواریم ابتدا پزشکان خودمان را به این سمت و سو بیشتر سوق دهیم تا آنها نیز در جامعه تأثیرگذاری دینی داشته باشند.

وی ادامه داد: در طول 10 سال گذشته پزشکان فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه قرآن و عترت داشته‌ و رأی علمی قدرتمندی را با شرایط علمی آزمایش کرده‌اند مثل تأثیر آوای قرآن بر ترمیم سلول‌های ناحیه جراحی آزمایش کرده‌اند. این برای اولین بار است که گروهی از پزشکان علاقه‌مند به قرآن و اهل بیت(ع) که بسیاری از آنها حافظ و قاری قرآن بوده و در مسابقات قرآنی مقام به دست آورده‌اند در قالب کنگره قرآن، عترت و سلامت دور هم جمع شده‌اند. این پزشکان در محیط تحصیل و تدریس خودشان بر دانشجویان تأثیرگذار هستند؛ بنابراین هدف اولیه ما آشنایی و علاقه پزشکان به مباحث سلامت محور قرآن و عترت است تا در ادامه با حضور در جامعه این آموزه‌ها را ترویج کنند.

وی افزود: البته هدف نهایی ما این است که بتوانیم این مسائل را به نسل جوان و جامعه در تمام ابعاد و رشته‌های مختلف و حتی جامعه اسلامی و غیر اسلامی منتقل کنیم.

عضو گروه قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی همچنین گفت: طی چند سال اخیر دیدارهای مختلفی با مراجع قم و نجف و شخصیت‌های دانشگاهی در کشورهای اسلامی داشته‌ایم و احساس ما این است که با ارتباطاتی که برقرار کرده‌ایم مسئله نگاه اسلام به سلامت در حال برجسته شدن در جامعه پزشکی است. لذا پزشکان زیادی امسال تقاضا داشتند که در این کنگره شرکت کنند و امیدواریم برای کنگره دوازدهم دیدارهایی از کشورهای اسلامی داشته باشیم و بتوانیم پزشکان سایر کشورهای اسلامی را نیز به مطالعه و پژوهش در حوزه سلامت در قرآن و عترت علاقه‌مند کنیم.

وی با تأکید بر تأثیرگذاری پزشکان بر مردم، گفت: مهم است که پزشکان علاوه بر درمان با حرکات، نحوه برخورد، سخن و خصوصیات اخلاقی که دارند بتوانند الگویی از مسلمانی باشند. غایت اسلام انسان بودن است و باید تلاش کنیم این غایت را در خودمان و دیگران تقویت کنیم.

انتهای پیام
captcha