هدف‌گذاری تشکیل انجمن بین‌المللی قرآن، عترت و سلامت
کد خبر: 4199741
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
بهرام عین‌اللهی بیان کرد:

هدف‌گذاری تشکیل انجمن بین‌المللی قرآن، عترت و سلامت

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه به دنبال تشکیل انجمن جهانی و بین‌المللی قرآن، عترت و سلامت هستیم، گفت: اگر فرهنگ قرآنی سلامت ترویج شود در پیشرفت سلامت جوامع تأثیر زیادی خواهد داشت.

هدف‌گذاری تشکیل انجمن بین‌المللی قرآن، عترت و سلامتبه گزارش خبرنگار ایکنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی در یازدهمین کنگره بین‌المللی قرآن، عترت و سلامت که از امروز چهارشنبه 25 بهمن‌ماه به مدت سه روز با مشارکت وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی، در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود، گفت: یک انسان نیازهای مختلفی دارد که رفع آنها در بهبود فعالیت‌ها به او کمک می‌کند و قطعاً یکی از نیازها سلامت است. افتخار می‌کنیم که زحمات کادر پزشکی مرتبط به سلامت است‌.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای خوبی انجام شد تا شرایط سلامت در جامعه به وضعیت کنونی برسد. قبل از انقلاب کاملا در حوزه سلامت وابسته بودیم و این وابستگی هیچ دستاوردی برای ما نداشت و حتی برای بیماری‌های پیش پا‌افتاده نیاز به اعزام به خارج از کشور داشتیم، اما اکنون در منطقه جزو قوی‌ترین‌ها هستیم.

وزیر بهداشت افزود: در دوران پرافتخار دفاع مقدس از خط مقدم تا بیمارستان‌های صحرایی کارکنان کادر پزشکی با توسل به قرآن و عترت، ایثارگری‌های زیادی انجام دادند و این نشئت گرفته از فرهنگ غنی ما بود‌. در کرونا نیز رشادت‌های کادر پزشکی را دیدیم و ۳۰۰ شهید را تقدیم کردیم که با فداکاری خودشان موجب شدند از کشورهای موفق در پیشگیری و درمان کرونا شویم و هیچ بیماری بر روی زمین نماند؛ این‌ها نشان می‌دهد با توسل به قرآن و اهل بیت(ع) می‌توانیم حفظ کرامت انسانی و مکارم اخلاقی را محقق کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر جایگاه مهم حفظ کرامت انسانی گفت: کلیپی را دیدم که سرباز اسرائیلی وارد مرکز درمانی می‌شود و بیماران را حیوان خطاب می‌کند؛ ببینید اینها به کجا رسیده‌اند! این رفتار آنها نشئت گرفته از بی‌دینی و بی‌فرهنگی است و هر روز به بدترین شکل انسان‌های بی‌گناه را می‌کشند و سازمان‌های بین‌المللی هم سکوت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: ما اگر توسل به قرآن و سیره اهل بیت(ع) داشته باشیم، زندگی سالم از بعد جسم و روح خواهیم داشت. متاسفانه برخی منابع و کتاب‌های پزشکی فقط سلامت جسمانی را مطرح می‌کنند، اما سلامت معنوی بسیار مهم است و چه بسا با عدم توجه به بعد معنوی‌، درمان جسمانی نیز نتیجه ندهد.

عین‌اللهی با تأکید بر اینکه ترویج اخلاق پزشکی برگرفته از سیره معصومین(ع) می‌تواند بر رشد اخلاق پزشکی تأثیر داشته باشد و آموزش این مباحث در مراکز درمانی می‌تواند تاثیر زیادی در رضایت بیماران داشته باشد، گفت: نباید بیمار را شیء دید، بلکه با استفاده از فرامین الهی باید روح بیماران را ببینیم و تلاش کنیم روحیه شاد و خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: مبانی دینی ما در حیطه اخلاق می‌تواند تقوای الهی و احساس مسئولیت ایجاد کند؛ این احساس مسئولیت موجب می‌شود، پزشک و کادر درمان هر آنچه می‌توانند برای بیماران انجام دهند.  

شفا دست خداست، بیماران را ناامید نکنید

عین‌اللهی بر لزوم ایجاد حس امیدواری در بیمار تاکید کرد و گفت: شفا در دست خداست و نباید موجب ناامیدی بیماران شد. یکی از مباحثی که ما در حوزه وزارت بهداشت داریم ارتباط با مردم است و نحوه برخورد با مردم را باید از آیات قرآن و سیره اهل بیت(ع) استخراج کنیم، چرا که کارکنان حوزه سلامت جایگاه خاصی بین مردم دارند و پزشکان را طبیب می‌بینند و طبیب از خصلت‌های الهی است، پس باید در شأن مردم رفتار کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مردم بعضاً از برخورد کادر درمان شکایت می‌کنند، گفت: قدر مسلم نحوه برخورد نامناسب نشئت گرفته از آموزه‌های قرآن نیست و وظیفه اساتید ترویج اخلاق خوب است. دانشجویان نیز وظیفه حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی را دارند و مقام معظم رهبری نیز بر ترویج معنویت در بین دانشجویان و اساتید تاکید دارند.

وی خواستار تدوین بیانیه‌ای اجرایی در حوزه فرهنگ غنی اسلامی در بخش سلامت شد و گفت: جوانی جمعیت از نکات مهمی است که باید ترویج شود. ما یک امتیاز بزرگ داریم و آن این است که یک کشور خانواده‌دوست هستیم و اگر خانواده درست شود جامعه درست می‌شود، پس مباحث قرآن و عترت نیز باید در خانواده‌ها رشد کند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: برگزاری این کنگره‌ها به شرطی که جنبه عملی پیدا کند و موجب شود افراد توجه و فعالیت بیشتری در این حوزه‌ها پیدا کنند باید بیشتر شود.‌ البته یکی از وظایف مهم کنونی ما تبیین است. باید همه ظرفیت و توانمندی که در جمهوری اسلامی وجوددارد، در رونق دادن فرهنگ قرآن و عترت استفاده کنیم.

فعال‌تر شدن دیپلماسی سلامت در حوزه قرآن و عترت

وی در بخش پایانی سخنان خود، گفت: رئیس جمهور بر فعال‌تر شدن دیپلماسی سلامت تاکید کرده‌اند و این آمادگی در وزارت بهداشت وجود دارد که در همه زمینه‌ها با میهمانان خارجی همکاری و ارتباط صورت گیرد و زمینه‌های همکاری بین‌المللی فراهم شود.

عین‌اللهی با اشاره به اینکه ایران میزبان هشت هزار دانشجوی پزشکی از سایر کشورها است، گفت: برای این دانشجویان سلامت معنوی بسیار مهم است. ما به دنبال تشکیل انجمن جهانی و بین‌المللی قرآن، عترت و سلامت هستیم که به رسمیت شناخته شود و این کنگره در سایر کشورها نیز برگزار و فرهنگ قرآنی سلامت را ترویج کنیم؛ اگر این فرهنگ ترویج شود در پیشرفت سلامت جوامع تاثیر زیادی خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha