ثبت‌نام مناظره ملی «اساتید و نخبگان دانشگاهی» در لرستان آغاز شد
کد خبر: 4196361
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷

ثبت‌نام مناظره ملی «اساتید و نخبگان دانشگاهی» در لرستان آغاز شد

رئیس جهاددانشگاهی لرستان از آغاز ثبت‌نام نخستین دوره مناظره ملی اساتید و نخبگان دانشگاهی در استان خبر داد و گفت: مهلت ثبت‌نام اساتید و نخبگان برای شرکت در این مناظره تا ۱۸ بهمن‌ و زمان برگزاری مناظره نیز دهه سوم بهمن است.

ثبت‌نام مناظره ملی «اساتید و نخبگان دانشگاهی» در لرستانفرهاد فرامرزیان، رئیس جهاددانشگاهی واحد لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان از برگزاری نخستین دوره مناظره ملی اساتید و نخبگان دانشگاهی استان لرستان خبر داد و گفت: این مناظره به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان و دفتر هم‌اندیشی دانشگاه‌های استان لرستان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این مناظره با امتیاز پژوهشی برای اساتید شرکت‌کننده همراه است، افزود: ثبت‌نام از طریق نشانی اینترنتی https://www.roytab.ir/fanbaianasatid انجام می‌گیرد.

فرامرزیان مهلت ثبت‌نام اساتید و نخبگان برای شرکت در این مناظره را تا ۱۸ بهمن‌ماه و زمان برگزاری مناظره را دهه سوم بهمن‌ماه اعلام کرد و ادامه داد: یکی از راهکارهای رشد علوم، گسترش پژوهش و همچنین ترویج امر مطالعه، گفت‌وگو، نقد و مناظره میان اساتید دانشگاه است.

رئیس جهاددانشگاهی لرستان با بیان اینکه علی‌رغم مطالبه مقام معظم رهبری در سال ۸۵ و تبلیغات متعددی که در این زمینه صورت گرفته است این راهکار، آنچنان که باید به روندی جدی در میان دانشگاهیان تبدیل نشده است، اظهار کرد: وجود فضای آزاد برای نقد و طرح دیدگاه‌های متنوع و متکثر، چه از جهات علمی و چه از جهات سیاسی حق استادان و دانشجویان دانشگاه است و لازم است که دقت شود این فضا، ابزاری برای بازی‌های سیاسی نشود. 

وی با بیان اینکه در فضای فعلی جامعه دانشگاهی، اساتید علاقه زیادی به مطالعه آثار جدید دارند، ولی رغبتی به حضور در جلسات گفت‌وگو و نقد دیده نمی‌شود، اضافه کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، آثار یکدیگر را اعم از مکتوب و غیرمکتوب نمی‌خوانند و حاصلش کمیابی نقد و نقادی است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد لرستان تقويت ساز و كار و فرايند فرهنگ توليد انديشه در دانشگاه و تشويق دانشگاهيان به مطالعه و تفكر بيشتر در راستای بصيرت‌افزايی و نخبه‌پروری فرهنگی، سياسی و علمی، ایجاد، تقويت و نهادينه‌سازی سبک زندگی اسلامی تعامل گفتمانی در محيط دانشگاهی، تضارب آراء و حاكم شدن فضای عقلانی و علمی با رعایت اخلاق و منطق گفت‌‌‌وگو در محيط‌ دانشگاهی را از اهداف اجرای این مناظره برشمرد.

یادآور می‌شود، مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی با ۱۰ سال سابقه برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی و برنامه‌های گفت‌وگو محور در نظر دارد مناظراتی علمی با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور برگزار کند.این اقدام جدیدی است که تا به حال به صورت نظام‌مند انجام نشده و می‌توان گفت این کار برای همگرایی و رسیدن به وحدت گفتمانی در جامعه علمی کشور اقدامی ضروری است.

شیوه اجرای طرح:

مناظره‌ای که مدنظر این طرح است ویژگی‌های ذیل را داراست:

گفت‌وگو به شکل مبادله و مباحثه برای دستیابی به تفاهم یا شناخت متقابل (مقام معظم رهبری)، ۱۳۸۵)
مباحثه رودررو، روشمند و منطقی میان دو صاحب‌نظر، که به گونه‌ای نقادانه، دیدگاه‌ها و نظرات یکدیگر را درباره مدعای علمی خاصی به چالش می‌کشند (مناظره علمی در کرسی‌های ترویجی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره)

مناظره ويژه اساتيد با حضور چند عضو هيئت علمی دانشگاه يا صاحب‌نظر است که به صورت آزاد، منطقی و عالمانه به اظهارنظر، تبادل آراء و گفت‌وگو در موضوعی خاص می‌‌پردازند.

در اين مناظره‌ها دانشجويان، امکان طرح پرسش دارند. اين مناظره بر اساس آيين‌نامه ويژه و بر اساس زمان‌بندی ويژه‌ای برگزار خواهد شد و در حالت کلی داوری نخواهد شد.

برای تعيين طرفين مناظره سه پيشنهاد زير قابل اجرا است. لازم به ذکر است هر کدام از اين پيشنهادات ساختار اجرايی خاص خود را خواهند داشت.

  • ساختار مناظره «بیان» بر اساس مدل پیشنهادی اول
  • در این مدل از طرح بیان، آرا، افکار، نظریه یا کتاب یکی از اساتید یا نخبگان دانشگاهی به محک نقد و بررسی قرار می‌گیرد.
  • در این مدل استاد واضع نظریه یا مؤلف کتاب، به همراه دو استاد دیگر که در جایگاه منتقد قرار دارند به مناظره و ایراد بحث خواهند پرداخت.

ساختار زمانی مناظره:

در ابتدا دو استاد منتقد هر کدام در ۲۵ دقیقه به طرح بحث و ایراد انتقادات خود نسبت به نظریه یا کتاب مورد نظر خواهند پرداخت.

استاد مؤلف یا واضع نظریه در مدت زمان ۳۵ دقیقه به دفاع از نظریه خود می‌پردازد.

هر کدام از اساتید به مدت ۱۰ دقیقه فرصت دارند که به سخنان مؤلف پاسخ داده و سپس ۱۵ دقیقه در اختیار مؤلف قرار می‌گیرد که به دفاع مجدد از نظریه خود بپردازد.

در پایان برنامه هرکدام از اساتید به مدت ۵ دقیقه به جمع‌بندی بحث خود خواهند پرداخت و برنامه به اتمام خواهد رسید.مجموع زمان‌های برنامه 135 دقیقه است.

انتهای پیام
captcha