فعالیت‌ چهارساله برای جهانی‌سازی گفتمان فاطمی
کد خبر: 4195334
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
استادیار جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد:

فعالیت‌ چهارساله برای جهانی‌سازی گفتمان فاطمی

مدیرگروه مطالعات اسلامی مناطق ترک زبان، افغانستان و تاجیکستان مؤسسه آموزش‌های کوتاه مدت المصطفی از آغاز فعالیت جهانی سازی گفتمان فاطمی در کشور‌های مختلف جهان خبر داد.

جهانی سازی گفتمان فاطمی را از چهار سال پیش آغاز کرده‌ایم

نسرین میانجی، استادیار گروه کلام اسلامی، مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی و جانشین دبیرعلمی همایش بین‌المللی «چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعه المصطفی، متشکل از هفت گروه علمی است که با توجه به اقتضائات مؤسسه، این گروه‌ها، از جهت ماهیت و وظایف، با گروه‌های علمی، سایر مراکز متفاوت هستند. گروه‌های علمی در مؤسسه، منطقه‌ای و زبانی بوده و هر گروهی با توجه به تخصص اعضای آن، متکفل یکی از حوزه‌های دانشی نیز  است.

وی ادامه داد: گروه‌های علمی مؤسسه شامل گروه مطالعات اسلامی منطقه آمریکا، اروپا و آفریقای غیر عربی، گروه مطالعات اسلامی شبه قاره، گروه مطالعات اسلامی عراق، شامات و آفریقای عربی، گروه مطالعات اسلامی روسیه و بالکان، گروه مطالعات اسلامی شرق دور، گروه مطالعات اسلامی افغانستان و تاجیکستان و گروه مطالعات اسلامی منطقه کشور‌های ترک‌زبان است.

میانجی بیان کرد: هر گروه علمی با توجه به مناطق و زبان‌های تحت پوشش خود دارای کمیته‌های تخصصی است و اعضای هر گروه، به استثنای مدیر که ایرانی است، همگی از فضلای بومی همان منطقه هستند.

وی افزود: گروه‌های علمی در مؤسسه، علاوه بر برگزاری دوره‌های حضوری، آنلاین و آفلاین در حوزه‌های مختلف دانشی، پژوهشی، فرهنگی و تمدنی، متکفل جهانی‌سازی یکی از شش گفتمان نبوی، علوی مباحث (مربوط به غدیر و حکومت)، فاطمی (مباحث خانواده و زن)، حسینی، رضوی و مهدوی هستند.

جانشین دبیر علمی همایش بیان کرد: گروه علمی مطالعات اسلامی مناطق ترک‌زبان، افغانستان و تاجیکستان متکفل جهانی‌سازی گفتمان فاطمی است. این گروه از سال ۱۳۹۸ در راستای مأموریت خود برنامه‌ریزی و با شناسایی مراکز همسو، اقدام به برگزاری دوره‌های آنلاین و آفلاین برای مخاطبان بین‌الملل، به هفت زبان کرده است.

وی با بیان اینکه جهانی‌سازی گفتمان فاطمی از چهار سال قبل آغاز شده است، بیان کرد: اولین گفتمان، با عنوان اصول حاکم بر زندگانی حضرت زهرا(س) در قالب دوره‌های آنلاین و آفلاین به هفت زبان، به مدت یک ماه برای ملیت‌های مختلف برگزار شد.

وی اضافه کرد: پس از بازخوردگیری از دوره‌ها، درخواستی که از مخاطبان کشور‌های مختلف به خصوص آمریکا و اروپا دریافت شد، سال دوم، دوره‌ها با عنوان خانواده در سیره حضرت برگزار شد.

جانشین دبیر علمی این همایش اظهار کرد: این گفتمان در سال سوم با عنوان، معنویت در سیره حضرت زهرا(س) برگزار شد. برای تهیه محتوای دوره‌ها، کمیته علمی متشکل از اساتید گروه روانشناسی، تاریخ و حکمت و واحد خواهران مؤسسه کوتاه‌مدت تشکیل شده و با برگزاری جلسات مداوم اقدام به تهیه جزوه، در خصوص سیره خانوادگی حضرت کردند. دوره‌ها توسط اساتید کمیته علمی از خواهران فاضله رشته روانشناسی، کلام و رسانه برگزار شد.

وی گفت: سال چهارم کمیته علمی دائمی گفتمان، تصمیم به برگزاری همایش بین‌المللی حضوری در راستای جهانی سازی گفتمان فاطمی گرفت که علاوه بر برگزاری دوره‌های آنلاین و آفلاین در ایام فاطمیه، برای مخاطبان بین‌الملل، همایش حضوری بین‌المللی نیز برگزار شد.

میانجی گفت: در همین راستا، کمیته علمی همایش با توجه به بازخورد دوره‌های قبلی، عنوان «چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی» را انتخاب و طی برگزاری جلسات مداوم محور‌های اصلی و فرعی همایش را تعیین کرد.

وی عنوان کرد: چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی در چهار حیطه هویت فردی، خانوادگی، معنوی و اجتماعی تنطیم شد، دو محور «چالش‌های هویت فردی و خانوادگی و الگوی فاطمی» در همایش خرداد ماه سال ۱۴۰۳ و چالش‌های هویت معنوی و اجتماعی برای سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اعتقاد داریم با معرفی و الگوگیری از حضرت زهرا(س) بسیاری از چالش‌ها به وجود نخواهد آمد یا اگر وجود دارد با تأسی از سیره آن حضرت از بین خواهد رفت محور‌هایی مشخص شد و از پژوهشگران و مراکز علمی دعوت می‌کنیم برای ارتقای علمی همایش و کمک به برون رفت از این چالش‌ها با استفاده از الگوی فاطمی، ما را یاری کنند.

جهانی سازی گفتمان فاطمی را از چهار سال پیش آغاز کرده‌ایم

 

انتهای پیام
captcha