سایه کم‌رنگ آداب اسلامی در مجالس ترحیم
کد خبر: 4194165
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
نماینده ولی‌ فقیه در لرستان مطرح کرد؛

سایه کم‌رنگ آداب اسلامی در مجالس ترحیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی با بیان اینکه برخی از رفتارهای جامعه با سبک زندگی اسلامی فاصله پیدا کرده است، گفت: اجتماع در مجلس ترحیم هم برای طلب آمرزش شخص متوفی است و هم مجلس عبرت و یاد خدا و روز معاد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در لرستانحجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان در رابطه با بایدها و نبایدهای مراسم ترحیم گفت: مطالبات زیادی از سوی مردم در خصوص نحوه برگزاری مجالس ترحیم به اینجانب بیان شده، اجتماع در مجلس ترحیم هم برای طلب آمرزش شخص متوفی است و هم مجلس عبرت و یاد خدا و روز معاد است.

وی با تأکید بر لزوم اجرای سبک زندگی اسلامی در مجالس ترحیم افزود: گاهی مشاهده می‌شود که این مجالس ترحیم فرصتی شده برای عده کمی که ثروت، مقام، جایگاه و منصب خود را به رخ دیگران بکشند و یا محلی برای تظاهر و خودنمایی و ارائه مُد و لباس شده است، تا جایی‌ که گاهی بانوان برای حضور در این مجالس لباس‌های آنچنانی باید خریداری کنند. چنین افعالی با اصل، اساس و هدف برگزاری مجالس ترحیم در تناقض است؛ اسراف و ریخت و پاش در این نوع از مجالس با یاد خدا و معاد تناسب ندارد.

نماینده ولی ‎فقیه در لرستان با بیان اینکه متأسفانه برخی از رفتارهای جامعه ما با سبک زندگی اسلامی فاصله پیدا کرده است، اضافه کرد: یکی از رفتارهای غلط عدم توجه به وضعیت روحی و روانی خانواده‌ مصیبت‌دیده و تحمیل خرج و مخارج سنگین پذیرایی بر آنهاست؛ در همین راستا امام جعفرصادق(ع) فرموده است: «غذا خوردن نزد مصيبت‌زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنت پيامبر(ص) فرستادن غذا براى مصيبت‌زدگان است.»

شاهرخی افزود: روایت است که امام جعفرصادق(ع) برای تسلیت و طلب مغفرت در مدت‌زمان کوتاهی بر خانواده عزاداری وارد شدند و خطاب به آنان فرمودند: پروردگار در مقابل این مصیبتی که به شما وارد شده به خاطر صبر و شکیبایی که به عمل می‌آورید به شما اجر و پاداش دهد و میت شما را در سایه رحمت خود قرار دهد، این را فرمود و خارج شد.

نماینده ولی ‎فقیه در لرستان ادامه داد: همچنین در روایت داریم که پیامبر اکرم(ص) در شهادت جعفر بن ابیطالب دستور داد تا سه روز برای خانواده او غذا تهیه کنند و این حرکت در میان مسلمانان سنت شد و در رساله‌های عملیه مراجع تقلید این مطلب ذکر شده که مستحب است اطرافیان برای خانواده مصیبت‌دیده، تا سه روز غذا تهیه کنند تا سنت نبوی عملی بشود.

امام جمعه خرم‎آباد بر  لزوم تهیه میثاق‌نامه در مجالس ترحیم تأکید کرد و گفت: نیاز است مطالبه‌گران به همراه بزرگان اقوام و طوایف و صاحبان نفوذ در محلات و نقاط مختلف اجتماع کنند و ضمن تهیه میثاق‌نامه و امضای آن، متعهد به اجرای آن باشند و ضمن شرکت در مراسم تشییع و تدفین و خاکسپاری با احترام و عزت، پس از تسلیت و همدردی و حضور در منزل مصیبت‌دیده، بدون ایجاد رنج و مزاحمتی، با عمل به میثاق‌نامه و استمرار آن سنت نبوی را زنده کنند.

وی در بیان ویژگی‎های مراسم عزا و ترحیم اظهار کرد: مراسم عزا و ترحیم ساده برگزار بشود، به ابراز همدردی و عرض تسلیتی اکتفا شود، اگر لازم بود مدت بیشتری جهت آرامش مصیبت‌دیده در کنارشان باشند و این حضورشان به‌گونه‌ای باشد که موجبات رنج و مشقت و اذیت خانواده متوفی فراهم نشود، با نزدیکان تلاش کنند که مصیبت‌دیدگان نگران خورد و خوراک و تهیه غذا نباشند.

شاهرخی گفت: عمل به چنین سنتی، ثواب بسیار زیادی خواهد داشت، آنچه لازم بود گفته شد، باقی آن در اختیار بزرگان طوایف، اقوام، عشایر و صاحبان نفوذ و اهل رسانه سخن و قلم و علما و اهل منبر است که ان‌شاءالله به آن تعمیق ببخشند.

انتهای پیام
captcha