آمادگی جهاددانشگاهی لرستان برای اجرای برنامه‌های مرتبط با حوزه کتاب
کد خبر: 4192646
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹
معاون جهاددانشگاهی لرستان خبر داد:

آمادگی جهاددانشگاهی لرستان برای اجرای برنامه‌های مرتبط با حوزه کتاب

امین آزادبخت با بیان اینکه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی لرستان در زمینه نشر کتب دانشگاهی و علمی با دانشگاه‌ها همکاری دارد، گفت: این سازمان آمادگی دارد برای آماده‌سازی، معرفی، توزیع و پخش کتب و همچنین انتشار صوتی کتاب، برپایی جشن کتاب، مسابقات کتابخوانی و سمینارهای مرتبط با بحث کتاب با دانشگاه‌ها و مراکز علمی همکاری کند.

نشست نقد و بررسی کتاب در بیمارستان شهید رحیمی خرم آبادبه گزارش ایکنا از لرستان، امین آزادبخت، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد لرستان، در نشست نقد و بررسی کتاب «هماتولوژی کاربردی 101 پرسش و پاسخ بالینی» که امروز، 17 دی‎ماه با حضور مؤلفان کتاب و جمعی از اساتید و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سالن جلسات مرکز آموزشی ـ درمانی شهید رحیمی خرم‌آباد برگزار شد، با بیان اینکه جهاددانشگاهی واحد لرستان طی چند سال اخیر همکاری خوبی در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی با دانشگاه علوم پزشکی استان داشته است، گفت: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در ذیل معاونت فرهنگی فعالیت دارد و طی تفاهم‌نامه‌هایی که با مراکز علمی و دانشگاهی منعقد می‎‌کند، در زمینه نشر کتب دانشگاهی و علمی با دانشگاه‌ها همکاری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی یک ناشر دانشگاهی است و کتبی که از سوی این انتشارات منتشر می‌شود از امتیاز علمی بالایی برخوردار هستند، افزود: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی لرستان علاوه بر نشر کتاب می‌تواند در زمینه معرفی کتب، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، بحث نرم‌افزاری نیز خدماتی را ارائه دهد و در واقع می‌‎توان گفت هم حمایت مادی و هم حمایت معنوی از مؤلفان دانشگاهی را خواهد داشت.

آزادبخت به وجود دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا در جهاددانشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: از طریق این دو خبرگزاری جلساتی که برای رونمایی، معرفی و یا نقد و بررسی کتب تشکیل می‌شود، اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

وی با اشاره به حجم بالای انتشار کتاب در دانشگاه علوم پزشکی لرستان، آمادگی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی لرستان را برای معرفی این کتاب‎‌ها و همچنین توزیع و پخش این کتب و آماده‌سازی کتاب، انتشار صوتی کتاب، برپایی جشن کتاب و همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی و سمینارهای مربوط به کتاب اعلام کرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد لرستان گفت: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی لرستان همچنین آمادگی دارد در زمینه برپایی کارگاه‌ها، ورک‌شاپ‌ها و سمینارهای مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی با مراکز علمی و دانشگاهی همکاری کند.

مطالب علمی حالت مکتوب پیدا کند

در ادامه این نشست، صالح آزادبخت، مؤلف کتاب «هماتولوژی کاربردی» در سخنانی با قدردانی از سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی لرستان به خاطر برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب، گفت: آنچه که به مانایی و ماندگار شدن مباحث علمی، تخصصی، سمینارها و سخنرانی‌ها کمک می‌‎کند، مکتوب کردن این مباحث است کمااینکه خداوند متعال در قرآن کریم در آیه یک سوره قلم می‌فرماید: «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ؛ نون و سوگند به قلم و آنچه مى‌‏نويسند».

وی با تأکید بر اینکه مطالب علمی باید حالت مکتوب پیدا کند تا ماندگار شود، در رابطه با خصوصیات کتاب «هماتولوژی کاربردی»، اظهار کرد: این کتاب توسط گروهی از پزشکان از جمله صالح آزادبخت، فیروزه معین‌زاده، علیرضا نورعلی و صالحه آزادبخت گردآوری، تألیف و منتشر شده است.

آزادبخت با بیان اینکه علم پزشکی علمی است که با گذر زمان، همواره در خدمت بشریت بوده است، ادامه داد: از آغاز تاریخ تاکنون، پزشکان و دانشمندان با تلاش و پژوهش، راه‌های جدیدی را برای درک، پیشگیری و درمان بیماری‎‌ها کشف کرده‌اند، این در حالی است که این علم در هر قرن و هر دوره‌ای شکل و محتوای جدیدی به خود گرفته است.

متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری‎‌های گوارش و کبد با اشاره به اینکه هماتولوژی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شاخه‌های پزشکی است که نقش بزرگی در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‎‌های خونی و سرطانی دارد، اضافه کرد: تاریخچه علم هماتولوژی به دوران باستان برمی‎‌گردد، زمانی که هپوکرات (370 تا 460 سال قبل از میلاد) فکر می‌کرد که خون، یکی از چهار عصاره‌ای است و تعادل آن‌ها سلامت بدن را تضمین می‎کند.

آزادبخت با بیان اینکه در قرن هفدهم، با اختراع میکروسکوپ، دانشمندان توانستند سلول‌های خونی را مشاهده کنند، افزود: اولین کسی که گلبول‌های قرمز را دید ژان ـ باتپست وان لِفِنُک بود.

مؤلف کتاب «هماتولوژی کاربردی» با بیان اینکه هدف از تألیف این کتاب ارائه یک مجموعه آموزشی با رویکرد کیس‌محور بوده است، ادامه داد: از خصوصیات متمایز کننده این کتاب از سایر کتاب‌های پرسش و پاسخ موجود، آشنایی کاربردی با بیماری‎‌های خونی به عنوان هدف اصلی این اثر است، چهارچوب اصلی نگارش سؤالات و پاسخ‌ها، براساس کتاب بیماری‎‌های داخلی هاریسون ویرایش بیست و یکم می‎‌باشد، همچنین از سایر کتب مرجع و آخرین مقالات روز استفاده شده است.

وی گفت: برای تألیف این کتاب حداقل 2500 ساعت نفر وقت صرف شده و این کتاب برای متخصصین بیماری‎های داخلی، رزیدنت‌های داخلی و پاتولوژی، متخصصین علوم آزمایشگاهی، پزشکان عمومی و دانشجویان پزشکی قابل استفاده است.

در بخشی از این نشست نقد و بررسی دارویش‌نژاد، غلامی، کیانی و بهاروند به عنوان ناقدان در رابطه با نقاط قوت و ضعف این کتاب مباحثی را بیان کردند.

انتهای پیام
captcha