کم‌اطلاعی پیروان ادیان از یکدیگر عامل بسیاری از نزاع‌ها است
کد خبر: 4189517
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
محمودرضا صادقی طجر:

کم‌اطلاعی پیروان ادیان از یکدیگر عامل بسیاری از نزاع‌ها است

استاد جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه کم‌اطلاعی پیروان ادیان از یکدیگر عامل بسیاری از نزاع‌ها است، گفت: ما مشترکات زیادی با ادیان دیگر داریم که اگر فهم متقابل ایجاد شود در این صورت از دشمنی‌ها کاسته خواهد شد.

نماز در ادیانبه گزارش ایکنا محمودرضا صادقی طجر؛ استاد جامعه المصطفی(ص) 2 دی ماه در نشست علمی «معانی مشترک واژه صلات در قرآن کریم و کتاب اوستا و کتب ودا» با بیان اینکه نماز 5 وعده در بین یهودیان هم وجود دارد، گفت: در مسیحیت هم در کلیسای کاتولیک کسانی که خیلی مذهبی هستند نماز پنجگانه دارند و وقتی مقداری جلوتر هم آمدیم در آئین زرتشت هم وجود داشته است.

وی افزود: قرآن کریم هم فرموده است: قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا؛ هر اسم زیبایی زیبنده خداست که در بین مسلمین 99 اسم است و اگر شما هزار اسم حسنا و زیبا هم برای خدا به کار ببرید منعی ندارد.

صادقی طجر با بیان اینکه برخی الله را اسم علم می‌دانند، افزود: برخی آن را «ال اله» دانسته‌اند و در زبان عبری و سامی، بابلی، قبطی و .. هم این را داریم؛ سیبویه می‌گوید اله از واله به معنای محبوب و معشوق گرفته شده است. چیزی که انسان واله و شیدای او است اله است. در مالزی اختلاف این ماجرا به دادگاه کشیده شد زیرا برخی از مسلمین می‌گفتند الله خدای ماست و به اینکه مسیحیان می‌گویند عیسی هم خداست و روح القدس و عیسی را کنار خدا به کار می‌برند معترض بودند.

وی با بیان اینکه در مورد واژه صلات، یهودیان هم این واژه را به کار می‌بردند و به معنای عبد است، ادامه داد: خدا در انحصار ما نیست بنابراین می‌فهمیم همه ادیان خدای خالق آسمان و زمین را خدای خود می‌دانند و البته هر کسی به یک زبانی. ممکن است برخی از روی تعصب تصور کنند که کلمه الله فقط در قرآن به کار رفته است در صورتی که در ادیان و در کتب مقدس دیگر مانند اوستا هم به کار رفته است.

نژادپرستی ریشه ظلم به فلسطین

صادقی طجر بیان کرد: همه ما از یک ریشه واحد هستیم و پیام واحد را از یک ناحیه گرفته‌ایم؛ «مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ»؛ یهودیان می‌گویند ما فقط فرزند خدایان و ایزادن هستیم و هیچ کدام از پیروان ادیان دیگر اهل نجات نیستنند و امروز این بلایی را که بر سر فلسطینیان می‌آورند ناشی از این نوع تفکر است و اینکه آن‌ها را جانور می‌دانند.

استاد جامعه المصطفی اظهار کرد: اینکه امروز آمریکا هم اینگونه از صهیونیست‌ها حمایت می‌کند برای این است که تصور می‌کنند که یهود قوم منتخب خداوند است و بقیه باید نوکر آنها باشند؛ قرآن کریم فرموده است: يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ؛ اینها این آیه را  دلیل بر این می‌گیرند که یهود بر همه مردم جهان برتری دارند.

وی با بیان اینکه بنابراین وظیفه ما این است که نه زیر بار ظلم برویم و نه ظلم کنیم، گفت: حتی زرتشتیان به راحتی اجازه نمی‌دهد کسی زرتشتی شود و حتی هندوها هم این باور را دارند و فقط اسلام و مسیحیت است که اجازه می‌دهند دیگران داخل این جرگه شوند و خداوند را به هر نام نیکی که بخوانید مورد قبول است.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی سوادی، هم در سخنانی به عنوان ناقد گفت: ارسال رسل و انزال کتب همگی برای ایجاد وحدت بین انسان‌ها بوده تا آنان در پرتو توحید به زبان مشترکی دست یابند زیرا زبان اصلی همه انسان‌ها، زبان فطرت است و کتب آسمانی هم با زبان فطرت با مردم سخن گفته‌اند و زبان فطرت هم خداگرا و دین‌گرا و توحیدگراست.

وی با بیان اینکه آقای جوادی آملی فرمود اگر دو انسان روی زمین باشند حتما یکی از آنان پیامبر است، افزود: بنابراین در گفت‌وگوهای مشترک بین پیروان ادیان باید بر فطرت انسانی و ارزش‌های مشترک آنان تاکید شود کما اینکه قرآن کریم هم فرموده است که قل تعالوا الی کلمه سواء. یعنی نباید دنبال بخش‌بندی جوامع باشیم بلکه باید با زبان فطرت به دنبال باورها و ارزش‌های مشترک بین مردم جهان باشیم و براساس آن وحدت انسانی و ادیان آسمانی شکل بگیرد.

سوادی تاکید کرد: در سوره مبارکه ممتحنه فرموده است مادامی که دیگران با شما سر معارضه ندارند می‌توانیدبا هم رابطه خوبی داشته باشید.

تاکید بر جنبه بین‌المللی مطالعات

همچنین محمدناصر واعظی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه در این بحث باید طوری قلم بزنیم که جنبه بین‌المللی آن تقویت شود، گفت: در مقالات و مطالبی که در این زمینه نوشته می‌شود باید این جنبه بین‌المللی رعایت شود.

وی با بیان اینکه نو بودن این کار جای تقدیر دارد، اظهار کرد: آنچه بنده به عنوان چکیده خواندم نمای کلی مقاله را نشان نمی‌دهد. ضمن اینکه باید ضرورت و اهداف تحقیق و جنبه نوآوری و منبع تحقیق آن شرح داده شود و پیشنهاد خود به جامعه علمی را هم باید ارائه کنید.  

لزوم فهم مشترک پیروان ادیان از یکدیگر

محمودرضا صادقی طجر در سخنان مجددی گفت: این تعبیر معروف را همه شنیده‌ایم که انسان نسبت به آن چیزی که به آن جهل دارد دشمن است؛ ما همه را دشمن می‌دانیم چون نسبت به هم آشنایی نداریم.

وی افزود: وقتی ما بدانیم که یک هندو هم مانند ما 5 وقت نماز دارد یا اگر فهمیدیم همان صلاتی که در قرآن آمده است در زبان عبری هم وجود دارد و در مسیحیت هم نماز به نحو دیگری وجود دارد در این صورت افراد در ادیان مختلف تقرب بیشتری به هم پیدا خواهند کرد و به تعبیر شیخ بهایی هر کس به زبانی صفت حمد تو گوید/ بلبل به غزل‌خوانی و قمری به ترانه/ یا به تعبیر قرآن کریم: تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ ۚ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَٰكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ ۗ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا. 

این پژوهشگر افزود: گاهی ما به دنبال خواندن چند رکعت نماز و گرفتن چند روزه مستحبی تصور می‌کنیم که خیلی عبادت خدا را می‌کنیم ولی همه اینها به اندازه عبادت یک ملکول و قطره آب نیست زیرا سایر مخلوقات دائما به تسبیح خدا مشغول هستند ولو اینکه ما نمی‌دانیم. 

صادقی طجری افزود: در روایت هم بیان شده است کسی که گناهی می‌کند و ناراحت است و استغفار می‌طلبد امید خیر بیشتری به او هست تا کسی که عبادت ظاهری دارد و به آن مغرور است. هدف بنده از این مقاله هم این بوده است که بر زبان مشترک و فهم فطری تاکید کنم. درست مانند اینکه فرد فارسی زبان به انگور، انگور می‌گوید عرب به آن عنب و ترک چیزی دیگری. 

استاد همکار جامعه المصطفی اضافه کرد: بنابراین ما که این همه مشترکات با ادیان دیگر داریم اگر این فهم متقابل ایجاد شود در این صورت خیلی از دشمنی‌ها کمتر خواهد شد. اینکه آمریکا اینقدر به صورت تمام قد از صهیونیست‌ها دفاع می‌کند باز ناشی از عدم این شناخت است و براساس کتاب تحریف‌شده آنها خود را منتخب خدا می‌دانند و بقیه را هم جانور می‌دانند.

وی افزود: اگر همه بدانند که ریشه همه ادیان یکی است و ریشه همه انسان‌ها هم یکی است، دیگر اینکه من برترم و تو نیستی و من اهل نجاتم و بقیه فلان کمتر خواهد شد. سالیانی است که عرب عجم را به مجوس متهم کرده و برعکس و به این نحو وحدت میان انسان‌ها و ادیان و حتی فرقه‌ها هم وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha