بیانیه انجمن سواد رسانه‌ای ایران
کد خبر: 4179004
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸

بیانیه انجمن سواد رسانه‌ای ایران

در بیانیه انجمن سواد رسانه‌ای مطرح شد؛ جامعه دارای سواد رسانه‌ای، جامعه‌ای اندیشمند و پویا خواهد بود که افراد آن قادر به ارزیابی مناسب منابع اطلاعاتی و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه در مواجهه با مطالب رسانه‌ها خواهند بود.

جامعه اندیشمند و پویا در گروه سواد رسانه‌ایبه گزارش ایکنا؛  اختتامیه مجازی هفته جهانی سواد رسانه‌ای امروز ۹ آبان‌ماه با حضور نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران، رئیس سازمان بسیج رسانه کشور و معاون سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برگزار شد.  

در پایان این همایش، بیانیه انجمن سواد رسانه‌ای ایران و برگزارکنندگان هفته جهانی سواد رسانه‌ای قرائت شد. متن بیانیه به این شرح است؛

۱- توسعه سواد رسانه‌ای جزئی از توسعه اصولی جامعه و نیاز زندگی امروز است. از این رو باید همسو با روند پیشرفت و فراگیر شدن فناوری‌های ارتباطی، مورد توجه همه اقشار جامعه قرار بگیرد.

۲- اندیشه و آگاهی باید همراه با مهارت‌های لازم برای تحلیل و تفسیر اطلاعات رسانه‌ای باشد؛ از این رو، تقویت سواد رسانه‌ای همواره باید در برنامه‌های آموزشی و فرهنگی جامعه مدنظر قرار گیرد.

۳- ما بر آموزش کودکان و نوجوانان در زمینه سواد رسانه‌ای تأکید خاصی داریم؛ چراکه محتوای فضای مجازی می‌تواند بر جهان‌بینی، تفکر و عقاید، احساس ارزشمندی، سلامت و چگونگی نگاه و برنامه‌ریزی برای زندگی آینده‌سازان جامعه تأثیرگذار باشد.

۴- فرهنگ سواد رسانه‌ای و تأثیر آن بر توانمندسازی هر فرد در ایجاد ارتباطات مؤثر و موفقیت‌آمیز، اهمیت بسیاری دارد، از این رو لازم است با تمرکز بر توسعه سواد رسانه‌ای به عنوان یکی از مهمترین فراهم‌کنندگان بستر آموزش تکنیک‌های ارتباطی، این مهم جزء برنامه‌های آینده نهاد‌ها و سازمان‌ها قرار داده شود.

۵- جامعه دارای سواد رسانه‌ای، جامعه‌ای اندیشمند و پویا خواهد بود که افراد آن قادر به ارزیابی مناسب منابع اطلاعاتی و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه در مواجهه با مطالب رسانه‌ها خواهند بود؛ لذا هرکسی به قدر دسترسی و امکان خود، لازم است به رشد سواد رسانه‌ای در جامعه کمک کند.

۶- مواجهه هوشمندانه با رسانه‌ها به رشد اجتماعی و سیاسی و سلامت بیشتر فعالان و همچنین داشتن دیدی حقیقی در جهان خواهد افزود و عملاً زمینه صداقت را درون فضای رسانه‌ها فراهم می‌کند و به سلامت بیشتر و دستیابی به صلح پایدارتر کمک می‌کند.

۷- انجمن سواد رسانه‌ای ایران و برگزارکنندگان هفته جهانی سواد رسانه‌ای به عنوان یک راهبرد پویا، راهکار‌ها و برنامه‌هایی را در نظر دارند که این برنامه‌ها به فراگیری سواد رسانه‌ای در جامعه کمک می‌کنند و در ارزیابی کمبود‌ها و نقص‌ها در مدارس و سایر نهاد‌ها بسیار مؤثرند و نهاد‌های مختلف می‌توانند با ارتباط‌گیری مؤثر با جامعه شبکه‌ای فعالان سواد رسانه‌ای کشور و انجمن سواد رسانه‌ای ایران به عنوان متولی برگزاری این آموزش‌ها و برقراری این ارتباطات فراسازمانی، از این رهنمود‌ها استفاده کنند.

۸- از دولت و سایر نهاد‌ها درخواست می‌کنیم، برنامه‌ها و سیاست‌های جدی‌تری را در نظر بگیرند تا سواد رسانه‌ای در جامعه تقویت شود و توسعه یابد.

۹- از همه اقشار جامعه و تمامی نهاد‌ها درخواست می‌کنیم به مسئله سواد رسانه‌ای و شناخت بیشتر درباره این مفهوم توجه بیشتری کنند و زمینه‌های نشر آگاهی و اطلاعات مؤثر در این رابطه را فراهم کنند.

۱۰- مسلماً با همکاری همه نهاد‌ها و اقشار جامعه، می‌توانیم گام‌های مهمی در راستای سنجش، ارتقا و توسعه سواد رسانه‌ای و هوش رسانه‌ای در کشور و در ارتباط با نهاد‌های مؤثر و فعالان سواد رسانه‌ای در جهان برداریم.

انتهای پیام
captcha