رسانه‌ها به دنبال بازتولید شرافت اخلاقی باشند
کد خبر: 4174294
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
بابک نگاهداری:

رسانه‌ها به دنبال بازتولید شرافت اخلاقی باشند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در رسانه باید به دنبال بازتولید شرافت اخلاقی باشیم. شرافت یک رسانه در استقلال حق‌مدارانه‌اش است و باید در جبهه حق با استقلال برای احیای حق قیام کند و با استقلال حق‌مدارانه به دنبال تولید شرافت رسانه‌ای باشد.

رسانه‌های داخلی به دنبال بازتولید شرافت اخلاقی باشندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین افتتاحیه رویداد یک روزه «الزامات و سازوکار‌های تقویت مرجعیت رسانه‌ای در ایران» امروز ۱۸ مهرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان کشوری، اساتید دانشگاه، نخبگان و پژوهشگران در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این رویداد گفت: نمی‌توانید از مرجعیت رسانه‌ای صحبت کنید، بدون اینکه به پدیده‌های نوین و هوش مصنوعی توجه کنید و یا به پدیده‌های فرهنگی و ارتباطات میان‌فرهنگی توجه نداشته باشید و یا به سبد فرهنگی خانوار‌ها بدون تحلیل برای مرجعیت رسانه‌ای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کنید. در این صورت تحقق زیست‌پذیری رسانه‌ای بدون توجه به این عوامل ممکن نخواهد بود؛ چراکه بدون توجه به قانون در عرصه رسانه و ارتباطات، هم‌افزایی در مرجعیت رسانه‌ای محقق نمی‌شود و نبود یکی از این عوامل در مرجعیت رسانه‌ای مشکل‌آفرین خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته در بحث اغتشاشات، مرجعیت رسانه‌ای جوانان روی رسانه‌های خارجی بود؛ از این رو توجه به نوع مصرف رسانه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد. واقعیت این است که کشورمان در معرض توطئه‌های استکبار جهانی است و  سال گذشته جنگ ترکیبی در کشورمان به راه انداختند. اولین مرحله در جنگ ترکیبی، جنگ شناختی است و مهمترین ابزار آن رسانه است که ذهن و فکر مخاطب در آن به اسارت گرفته می‌شود و گفته‌های شما را دروغ می‌پندارند. بنابراین کار رسانه‌های انقلاب این است که این اسیر را آزاد کنند و به عبارتی جهاد تبیین کنند که اصلی‌ترین وظیفه رسانه‌های انقلاب همین جهاد است.

عوامل قدرت تأثیرگذاری در مرجعیت رسانه‌ای

نگاهداری ادامه داد: در مرجعیت رسانه‌ای دنبال قدرت تأثیرگذاری هستیم، هر چه رسانه‌های ما در میان افکار عمومی اثرگذاری داشته باشند، قدرت بیشتری خواهند داشت؛ اما عواملی که در این زمینه مؤثر است می‌توان به قدرت تأثیرگذاری بر روی شکل دادن به نظر عمومی جامعه، شکل دادن به جریان‌های اطلاعاتی و فرهنگی در جامعه، هدایت افکار عمومی، اعتمادسازی و اعتبارسنجی و تنوع و پوشش گسترده، شفافیت و مسئولیت‌پذیری اشاره کرد.

وی با اشاره به اعتمادسازی در رسانه‌ها تصریح کرد: از روش‌هایی که برای این مسئله مطرح می‌شود، این است که باید در پوشش خبری فعالتر بوده و تحلیل‌های متفکرانه داشته باشیم، همچنین در خبرها، تحقیقات و منابع خودمان را اعلام کنیم، در مقابل نقد‌ها پاسخگویی داشته باشیم؛ چراکه هر چه در ارتقای اعتبار و اعتماد و شفافیت تلاش کنیم، در واقع در راستای مرجعیت رسانه‌ای حرکت کرده‌ایم. این مرجعیت رسانه‌ای که با این ویژگی‌ها در فضای جنگ ترکیبی شکل می‌گیرد، بخشی  به رسانه‌ها و بخشی هم به نظام حکمرانی برمی‌گردد. هر دوی این موارد حق و تکلیفی بر گردن هم دارند؛ حق حکمرانی این است که نظام رسانه‌ای در راستای بسیج مردم و افکار عمومی و پیشرفت و تعالی کشور که اصلی‌ترین هدف حکمرانی است، فعالیت کند. اما حقی هم نظام رسانه‌ای بر گردن نظام حکمرانی دارد.

نگاهداری در ادامه بیان کرد: در حال حاضر چه کسی قواعد و موضوع و میدان بازی حکمرانان را تعیین و این بازی را حق‌مدارانه تعریف می‌کند؟ حقی که نظام رسانه‌ای بر گردن نظام حکمرانی دارد، زیست‌پذیری رسانه‌هاست که حکمرانی با مجموعه قواعد و قوانین، فراهم کردن فضای کسب و کار و فضای اشتغال و ... بتواند زیست‌پذیری رسانه‌ای را برای رسانه‌های مستقل فراهم کند. همچنین حمایت‌های اقتصادی، بازار کار رسانه‌ها، عملیات رسانه‌ای، سلامت مالی، ایجاد ساختار‌ها و منابع و حمایت رسانه‌ها از جمله حقوقی است که نظام رسانه‌ها بر نظام حکمرانی دارد که در این صورت مرجعیت رسانه‌ای، رسانه‌های داخلی خواهد بود.

تفاوت رسانه انقلاب و استکبار

وی در ادامه با اشاره به هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین در رسانه‌ها بیان کرد: استراتژیست‌ها، مبدأ و منشأ همه تحولات را فناوری‌های نوین می‌دانند که پیشران تحولات فناور‌های نوین است و هر چه از آن غفلت کنیم، می‌تواند حرکت ما را به سوی مرجعیت رسانه‌ای با مخاطراتی همراه کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به آموزش سواد رسانه‌ای برای مردم گفت: آموزش سواد رسانه‌ای به مردم در راستای آگاهی‌بخشی، توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های مردم در جهان امروز ضروری است. در یک سال اخیر با خبر‌های جعلی بسیاری از سوی رسانه‌های خارجی مواجه بودیم؛ اگر مردم از سواد رسانه‌ای برخوردار نباشند، ذهن آنان دچار مخاطرات غیرواقعی خواهد شد؛ از این رو نباید از آموزش شهروندان در زمینه سواد رسانه‌ای غفلت کرد.

نگاهداری با اشاره به تفاوت جبهه رسانه انقلاب و امپراتوری دروغ‌پرداز بزرگ استکبار جهانی گفت: در طوفان الاقصی می‌بینیم که بمباران شدیدی در غزه رخ می‌دهد و آنها از هیچ پشتیبانی برخوردار نیستند. در حالی که تمام ارجاعات رسانه‌های استکبار جهانی به منافع اقتصادی و نظامی خودش است و در این صورت نباید انتظار شرف از آنها داشته باشیم. اما باید بدانیم که آنها در باطل خود متحد و مجهز هستند و در عرصه جنگ ترکیبی یک دستگاه دروغ‌پراکنی را راه‌اندازی کرده‌اند که با تمام قوا فعالیت می‌کند و ما در جبهه انقلاب نمی‌توانیم این طور باشیم؛ چراکه ارجاعات و هدف رسانه نظام اسلامی به تربیت انسان‌های بالنده و رشد یافته است. ما مدعی اخلاق، تعالی و رشد هستیم و باید این فضا روی رسانه‌های ما سایه اندازد و ما باید با تکیه بر این رویکرد، وحدت رسانه‌ای ایجاد کنیم و در جبهه حق هم‌افزایی و اتحاد داشته باشیم، تا مرجعیت رسانه‌ای ایجاد شود.

شرافت یک رسانه در استقلال حق‌مدارانه

وی تصریح کرد: ما پیرو دین اسلام هستیم و پیامبران رسانه‌های الهی بودند و هر پیامبری یک رسانه از سوی خداوند برای مردم بود و حضرت محمد(ص) فلسفه رسانه‌ای و رسالت خود را تکمیل شرافت‌های اخلاقی می‌داند و ما پیرو همین پیامبر هستیم و در رسانه باید به دنبال بازتولید شرافت اخلاقی باشیم. یک سازمان رسانه‌ای شرافت اخلاقی‌اش در چیست؟ معتقدم شرافت یک رسانه در استقلال حق‌مدارانه‌اش است و باید در جبهه حق با استقلال برای احیای حق قیام کند و با استقلال حق‌مدارانه به دنبال تولید شرافت رسانه‌ای باشد. شرافت رسانه‌ای هر یک از فعالان رسانه‌ای چیست؟ اسلام انتظار دارد هر کس در شغل خود در مسیر انسانیت و تعالی رشد کند. شما به عنوان فعال رسانه‌ای اگر به شرافت‌های اخلاقی پایبند باشید، این شغلتان باعث ارتقای شخصیت و تعالی وجودتان خواهد شد و شرافت خبرنگار در صداقت و امانتداری است و نباید به اشاعه خبر دروغ و جعلی کمک کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: یقین دارم اگر سنت‌های الهی را به درستی رعایت کنیم و سفیر شرافت و استقلال حق‌مدارانه باشیم، همانطور که خداوند وعده داده است، عزت و سربلندی از آن ما خواهد بود و مرجعیت رسانه‌ای غیر از عزت و سربلندی نیست و امیدوارم مرجعیت رسانه‌ای را در اختیار رسانه‌های انقلاب داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha