معبد هندوها روی ویرانه مسجد «بابری» دی‌ماه افتتاح می‌شود
کد خبر: 4169212
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳

معبد هندوها روی ویرانه مسجد «بابری» دی‌ماه افتتاح می‌شود

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند قصد دارد در ماه ژانویه سال آینده میلادی(دی‌ماه 1402) معبد هندو را که بر روی ویرانه‌های مسجد «بابری» ساخته شده است، افتتاح کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «عربی 21»، منابع خبری اعلام کردند که مراسم افتتاح این معبد در ماه ژانویه میلادی برگزار خواهد شد.  
 
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به طرفداران حزب ملی‌گرای افراطی هندوی خود قول داده بود که این معبد را بسازد و آن را پیش از انتخابات سال آینده افتتاح کند.

مسجد بابری چند قرن پیش در شهر «آیودیا» واقع در ایالت «اوتار پرادش» هند ساخته شد که در ششم دسامبر سال 1992 میلادی از سوی هندوهای افراطی تخریب شد و در حال حاضر، ساخت معبدی بر روی ویرانه‌های این مسجد در جریان است.
 
افتتاح این معبد تقریبا سه ماه قبل از انتخابات هند صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود که افتتاح آن به حزب مودی در پیشبرد انتخابات کمک کند و به قولی که نزدیک به یک دهه پیش به حامیانش داده بود عمل کند.
 
رسانه‌های هندی گزارش دادند که عملیات ساخت کامل معبد تا سال 2025 میلادی تکمیل خواهد شد و هزینه ساخت آن حدود 180 میلیون دلار برآورد شده که به گفته پیمانکار اصلی ساخت این معبد، هندوها تاکنون بیش از 360 میلیون دلار برای ساخت آن کمک کرده‌اند.

مسلمانان ادعای مالکیت زمین را دارند، زیرا مسجد در سال 1528میلادی در آنجا ساخته شده است. اما بسیاری از هندوها معتقدند مسجد بابری بر روی ویرانه‌های معبد هندو ساخته شده که گفته می‌شود توسط بابر، نخستین امپراتور مغول ویران شده است.
 
گفتنی است در سال 2019 میلادی پس از یک نبرد حقوقی طولانی، دادگاه عالی هند به هندوها اجازه ساخت معبد را در محل مورد مناقشه داد و به اختلاف پایان داد. این به عنوان یک پیروزی برای مودی و حامیانش تلقی می‌شد، اما با اینکه بسیاری از مسلمانان این رأی را قبول نداشتند، اما به خاطر دامن‌نزدن به اختلافات قومی و کشته‌نشدن انسان‌ها این رأی را قبول کردند.
انتهای پیام
captcha