ایمان به غیب از شروط هدایتگری قرآن است
کد خبر: 4141921
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
آیت‌الله کمیلی خراسانی:

ایمان به غیب از شروط هدایتگری قرآن است

یک استاد عرفان اسلامی با اشاره به آیات ابتدایی سوره بقره، یکی از شروط هدایتگری قرآن را ایمان به غیبت دانست و گفت: خیلی‌ها قرآن هم می‌خوانند، اما هدایت نمی‌شوند و در صراط مستقیم قرار نمی‌گیرند؛ در صورتی‌ که قرآن کتاب هدایت است، اما برای کسانی که به عالم غیب ایمان دارند.

آیت‌الله محمدصالح کمیلی خراسانی، استاد اخلاقبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله محمدصالح کمیلی خراسانی از اساتید اخلاق و عرفان اسلامی، 29 اردیبهشت‌ماه در مراسم رونمایی از کتاب «اخلاق اهل بیتی» که در سرای گوشه نقد ناشران عمومی نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلی تهران برگزار شد، با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند: «اَلنَّاسُ نِیامٌ فَاِذَا ماتُوا انْتَبَهُوا؛ مردم خوابند و وقتی می‌میرند، بیدار خواهند شد»، گفت: اکثر مردم در خواب غفلت هستند و با مرگ تازه بیدار می‌شوند. آنچه خداوند در قرآن به معاد و قیامت و عالم برزخ انذار و اخطار می‌فرماید برای بیدارشدن انسان‌هاست، اما وقتی این مردم بیدار می‌شوند که دیگر فرصت از دست‌ رفته است.

وی اظهار کرد: با اینکه مردم می‌دانند یک روز می‌میرند و مرگ در پیش روی همه انسان‌هاست، اما مرگ را برای دیگران می‌بینند و برای خود نمی‌بینند و همچنان در خواب غفلت هستند. حرف اینجاست که با وجود اینکه قرآن و اهل‌ بیت(ع) درباره مرگ این همه هشدار داده‌اند، پس چرا از خواب غفلت بیدار نمی‌شوید؟.

این استاد حوزوی با بیان اینکه هدف از خلقت معرفت الله است، گفت: ما برای این هدف بزرگ به این دنیا آمده‌ایم و برای رسیدن به این هدف بزرگ باید کوشید و جهاد نفس کنیم که جهاد نفس، جهاد اکبر و اعظم جهادهاست.

کمیلی خراسانی شرط هدایتگری قرآن را ایمان به غیبت دانست و اظهار کرد: گرچه قرآن کتاب هدایت است، اما خیلی‌ها قرآن می‌خوانند و هدایت نمی‌شوند و در صراط مستقیم قرار نمی‌گیرند. هدایت بودن قرآن برای افراد خاصی است که در ابتدای سوره بقره یکی از شروط هدایت را ایمان به غیبت برشمردند که در آیات دوم و سوم این سوره خداوند می‌فرماید: «ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ* الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ؛ اين است كتابى كه در حقانيت آن هيچ ترديدى نيست و مايه هدايت تقواپيشگان است * آنان كه به غيب ايمان مى‌آورند و نماز را برپا مى‌دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‏‌ايم، انفاق مى‌كنند.»

وی افزود: یکی از ویژگی هدایت‌شدگان به قرآن ایمان داشتن آنها به عالم غیب است. وقتی کسی که به عالم غیب که برزخ و قیامت و حسابرسی بخشی از آنهاست، ایمان داشته باشد، قطعاً دیگر گناه نمی‌کند و مراقب است. ایمان زبانی کفایت نمی‌کند باید به این مرحله ایمان رسید که انسان به غیب ایمان داشته باشد و این حاصل نمی‌شود مگر با سیر و سلوک الی‌الله که یک سیر معنوی و عرفانی بر محور قرآن و اهل‌ بیت‌(ع) است.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه نفس انسان دارای دو جهت است که شامل فضایل درونی و رذایل درونی است، گفت: ما مسافر هستیم و سفر آخرت در پیش داریم پس باید در این دنیا مجاهدت کنیم و در مقابل سرکشی و انحراف نفس بایستیم. آنچه در این نفس است برای ما شناخته نمی‌شود مگر اینکه مجاهده کنیم. بدانید اگر در این راه مجاهدت کردید درهای معرفت و رحمت به روی شما باز می‌شود و شما هم می‌رسید. پس هر کس به اصلاح نفس پرداخت و سراغ تزکیه نفس رفت و استقامت کرد به‌زودی به رستگاری می‌رسد، ولی اگر خود را رها و آزاد کنید آخرتی سخت و دشوار در پیش خواهید داشت.

وی با تأکید بر اینکه در این راه باید استقامت داشت، اظهار کرد: بعضی می‌گویند ما نمی‌توانیم در این مسیر برویم و برسیم؛ اما دیگران رفتند و نتیجه گرفتند پس شما هم بروید و به نتیجه برسید. از پله اول شروع کنید و قبلش هم باید خودتان طالب باشید و بخواهید و با توسل به امام عصر(عج) قدم بگذارید و شروع کنید که یک‌ دفعه می‌بینید شما هم رسیدید. این راه بسته نیست و برای همه باز است. اگر مقصود اصلی و نهایی شما الله باشد قطعاً خواهید رسید و اگر هم رسیدید همه مشکلاتتان را حل می‌کنند و آرامش می‌گیرید، هر چند این راه نیازمند صبر و استقامت است.

کمیلی خراسانی با توصیه به مطالعه کتاب‌های مورد تأیید عرفان اسلامی همراه با عمل به آنها گفت: کتاب‌هایی را در این زمینه تهیه کنید که از عالمان ربانی و صاحب‌نفس باشد که اثر نفس رحمانی آنها در آثارشان هم ملبوس باشد، چنین آثاری را مطالعه کنید و به آنچه گفته‌اند، عمل کنید. در انتخاب کتاب دقت کنید که وقت خود را صرف خواندن چه کتابی می‌کنید که این کتاب خیر دنیا و آخرت شما را در برداشته باشد و با خواندن کتاب‌های پوچ و نامعتبر وقت خود را به بطالت هدر ندهید و انحرافاتی را هم وارد ذهن خود نکنید.

این استاد اخلاق با بیان اینکه در عرفان نظری نمانید و سریع وارد مرحله عمل شوید، اظهار کرد: نکته دوم در بحث کتاب‌ خواندن این است که وقتی کتاب معتبری برای سیر و سلوک خود تهیه کردید این کتاب را فقط برای خواندن تهیه نکنید و در بخش نظری نمانید، بلکه سریع آنچه آموختید را عمل کنید و وارد عرفان عملی شوید. این کتاب‌ها را از نظر علمی و دانش و نظری نخوانید؛ بلکه برای عمل و طی طریق آن را بخوانید و بالا بروید.

وی تأکید کرد: باید سطر به سطر این کتاب‌ها را عمل کنید. اگر به یکی از این آثار مراجعه کردید و صفحه‌ای را خواندید و دیدید جذاب شد و از درون جوششی برای شما ایجاد شد آن صفحه را یادداشت کنید، از استاد بپرسید که شاید همین نقطه و این صفحه کلید گمشده شما باشد و این دستورالعملی شخصی و خصوصی برای سیر شماست.

کمیلی خراسانی گفت: اکثر کتاب‌های بنده که منتشر شده؛ در زمینه عرفان اهل بیتی است و بیشتر عرفان عملی است که اکثر این آثار که در نمایشگاه نیز عرضه شده دستورات و دستورالعمل‌های عملی و کاربردی در عرفان و سیر الی‌الله است که ماحصل بهره از جلسات اساتیدم در عراق از جمله عارف کبیر مرحوم سیدهاشم حداد است.

این استاد حوزوی در پایان توصیه کرد: زندگی اهل‌ بیت(ع) و ادعیه وارده از آنها را مطالعه کنید که سیره زندگی آنها یک برنامه جامع اخلاقی و رفتاری و تربیتی در مسیر سیر الی‌الله است، یک سالک اهل بیتی باید زندگی و سیره آنها را بخواند و به آن عمل کند.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم با حضور آیت‌الله کمیلی خراسانی، حجت‌الاسلام واثقی، مدیر مؤسسه انوار توحید و حسن لطفی از کتاب اخلاق اهل بیتی رونمایی شد.

کتاب «اخلاق اهل‌ بیتی» شرح عرفانی روانی بر دعای شریف «مکارم الاخلاق» منسوب به حضرت امام زین‌العابدین(ع) است که در کتب صحیفه سجادیه و مفاتیح‌الجنان است.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha