جریان شعر انقلاب در ایران را فضلا پایه‌گذاری کردند
کد خبر: 4134440
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
رئیس دفتر شعر و ادب حوزه هنری کشور

جریان شعر انقلاب در ایران را فضلا پایه‌گذاری کردند

علی داودی با بیان اینکه جریان شعر انقلاب را در ایران فضلا پایه‌گذاری کردند، گفت: تعداد زیاد شاعران در کشور و گستردگی شعر باعث شده فارسی به زبان گفتمانی جمهوری اسلامی تبدیل شود.

علی داودی، رئیس دفتر شعر و ادب حوزه هنری کشوربه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، به‌مناسبت گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی، نشست «نگاهی به شعر انقلاب اسلامی» با حضور علی داودی، شاعر و رئیس دفتر شعر و ادب حوزه هنری کشور، شنبه، 26 فروردین‌ماه در سالن شهید حیدریان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد.

علی داودی، رئیس دفتر شعر و ادب حوزه هنری کشور در این نشست به بیان تاریخچه‌ای از پیدایش شعر انقلاب در ایران پرداخت و گفت: شروع ادبیات انقلاب اسلامی در ایران از زمانی است که امام خمینی(ره) دستگیر شدند و مرحوم بهجتی شفق، اولین شعر را برای حادثه فیضیه و دستگیری امام در سال 1342 سرودند و بعد از آن مرحوم علامه حکیمی جزو اولین شاعرانی بودند که برای امام خمینی(ره) شعر سرودند.

وی با بیان اینکه جریان شعر انقلاب را در ایران فضلا پایه‌گذاری کردند، افزود: رفته رفته این نوع شعر به میان مردم رسوخ کرد و مردم نیز برای سرودن همراهی کردند و به مناسبت‌های مختلف شعرهای گوناگون سروده شد.

داودی شعر را نمودار جریان‌های اجتماعی دانست و اضافه کرد: شعر انقلاب یک جریان پویا و زنده است، که در همه حوادث تطبیق داده می‌شود و محدود به قالب‌ها نبوده است و هر اتفاق بهانه‌ای برای غنی شدن جریان شعر انقلاب است.

رئیس دفتر شعر و ادب حوزه هنری کشور شعر را از نیازهای زندگی دانست و اظهار کرد: بخشی از حرف‌هایی که در جای دیگر نمی‌شود بر زبان آورد را در شعر می‎توان عنوان کرد. بیشترین حرف‌ها در افق سیاست در شعر زده شده است و این در حالی است که شعر در بزنگاه‌ها خود را نشان داده و نقش دارد.

وی به نقش شاعران در زنده‌ نگه داشتن زبان فارسی اشاره کرد و افزود: تعداد زیاد شاعران در کشور و گستردگی شعر باعث شده فارسی به زبان گفتمانی جمهوری اسلامی تبدیل شود.

منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این نشست با بیان اینکه برنامه‌هایی که در حوزه شعر و ادب صورت می‌پذیرند به‌واسطه ماهیت منقلب‌کننده این هنر رسانه‌ای بسیار تأثیرگذار هستند، اظهار کرد: گاهی یک بیت شعر کار یک مانیفست و دکترین نظام را در یک حکومت، نظام و مکتب فکری در طول تاریخ انجام داده است و یک قطعه ادبی در یک واقعه ممکن است کار یک بیانیه را انجام دهد.

وی هنر شعر را بسیار مؤثر و گرانقدر دانست و افزود: در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با شاعران نیز بر رسانه بودن و کارکرد شعر و اقسام مختلف ادبیات تأکید بسیاری شد، بنابراین رسانه شعر می‌تواند در مواجهه جنگ تمام‌عیار ترکیبی دشمن به بهترین شکل مقابله کند.

در بخشی از این نشست ادبی، اعظم روانشاد، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه در هفته هنر انقلاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سایر شهرستان‌ها برنامه‌های مختلفی در سطح استان اجرا کردند، افزود: تجلیل از خانواده شهید یخچالی و شهید زندی در شهرستان بروجرد، برپایی چند نمایشگاه در شهرستان‌های مختلف، ساخت کلیپ و تیزر از آثار و بیانات ارزشمند شهید آوینی، مشارکت در برنامه تجلیل از هنرمندان شاخص استان و برنامه‌های مختلف دیگر در این هفته اجرا شدند.

در ادامه این نشست شاعرانی از شهرستان‌های خرم‌آباد، دورود، نورآباد، الشتر، بروجرد به شعرخوانی پرداختند.

انتهای پیام
captcha