نشست فعالیت‌های قرآنی و اسلامی روسیه برگزار شد
کد خبر: 4131981
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۸

نشست فعالیت‌های قرآنی و اسلامی روسیه برگزار شد

نشست فعالیت‌های قرآنی و اسلامی روسیه، ۱۷ فروردین‌ماه در غرفه مجتمع آموزشی پژوهشی بین‌الملل حوزه‌های علمیه واقع در بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه قرآن کریم در مصلای تهران برگزار شد.

به گزارش ایکنا، میخائیل سیمونوف، کارشناس بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا، طی سخنانی در این نشست، به بررسی وضعیت مسلمانان روسیه پرداخت.

وی با ارائه آماری از جمعیت و مناطق سکونت مسلمانان روسیه گفت: مناطق اصلی گسترش اسلام در روسیه مناطق ولگا میانه و پایین، اورال، سیبری، قفقاز شمالی و شهرهای بزرگی همچون مسکو، سنت پترزبورگ، آستاراخان و غیره است.

سیمونوف تصریح کرد: امروزه اسلام دومین دین رایج در روسیه است؛ طبق داده‌های تقریبی، 15 تا 20 میلیون نفر آداب اسلامی را رعایت می‌کنند؛ مسلمانان تقریباً در همه جمهوری‌های فدراسیون روسیه زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: در فدراسیون روسیه اکثر مسلمانان، سنی‌ حنفی و بیشتر آن‌ها ترک تبار هستند. حنفی‌ها از سال‌های بسیار دور در روسیه حضور دارند. شافعی‌ها بیشتر در مسکو و سن‌پترزبورگ زندگی می‌کنند. شیعیان‌ جعفری نیز در جمهوری داغستان و مسکو ساکن هستند.

میخائیل سیمونوف گفت: اکثر منطقه قفقاز را مسلمانان تشکیل می‌دهند. مردم چچن بعد از نماز عید فطر ابتدا به زیارت قبور یا دیدار اقوام و دوستان می‌روند. اول به پدر و مادر سر می‌زنند و این عید را تبریک می‌گویند. این موضوع به خصوص در مناطق روستایی بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: در چچن همچنین از شب قبل از شروع عید فطر غذاهایی را آماده می‌کنند و کودکان در این جشن با شیرینی از بقیه مردم پذیرایی می‌کنند.

این کارشناس روس افزود: اصولا پیروان دین اسلام در روسیه از سه گروه تشکیل شده‌اند: تاتارها و باشقیرها در منطقه ولگا و اورال و مسلمانان شمال قفقاز. در بسیاری از مساجد، خطبه‌ها به زبان روسی ایراد می‌شود. مسلمانان اکثریت جمعیت هفت نهاد تشکیل دهنده فدراسیون روسیه را تشکیل می‌دهند: در اینگوشتیا (98 درصد)، چچن (96 درصد)، داغستان (94 درصد)، کاباردینو-بالکاریا (70 درصد)، قره‌چای-چرکس (54.6 دصد)، در باشقیرستان (54.5 درصد) و در تاتارستان (54 درصد).

وی روسیه را از لحاظ دارا بودن مسجد در میان کشورهای غیراسلامی جهان پیشتاز دانست و گفت: در کشور ما بیش از 8 هزار مسجد و نمازخانه وجود دارد.

میخائیل سیمونوف همچنین به فعالیت‌های بنیاد مطالعاتی ابن‌سینا پرداخت و گفت: فعالیت‌های بنیاد در زمینه‌های پژوهش، آموزش و دوره‌های اسلام شناسی به صورت حضوری و مجازی، انتشارات و شرکت در ۸۵ نمایشگاه بین‌المللی است.

وی گفت: این بنیاد تاکنون 376 کتاب در ۳۰۰ عنوان، شامل تألیف، ترجمه همراه با تحقیق علمی و 149 عنوان ترجمه منتشر کرده است؛ همچنین بیش از ۲۲۰ اثر با همکاری دانشگاه‌های روسی منتشر شده است.

سیمونوف افزود: تاکنون حدود ۷۰ عنوان کتاب در موضوعات قرآن، قرآن‌شناسی و حدیث، ۷۰ عنوان کتاب در زمینه فلسفه، عرفان و کلام، 70 عنوان کتاب در زمینه تاریخ اسلام و مسلمانان، 65 عنوان کتاب در موضوعات علوم انسانی (از دیدگاه اسلام)، 30 عنوان کتاب در زمینه ادبیات معاصر ایران (دفاع مقدس و انقلاب اسلامی) و 32 عنوان کتاب در موضوعات کودک و نوجوان توسط بنیاد مطالعاتی ابن‌سینا به چاپ رسیده است.

میخائیل سیمونوف در پایان گفت: نتیجه این فعالیت‌های بنیاد، دریافت 21 دیپلم و نشان افتخار و جایزه کتاب از سازمان‌ها و مراکز مختلف روسیه مانند جایزه ادبی اوراسیا، انجمن ناشران روسیه و نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha