برگزاری جشن نوروز در کتابخانه آکادمی ملی قزاقستان
کد خبر: 4129074
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳

برگزاری جشن نوروز در کتابخانه آکادمی ملی قزاقستان

مراسم جشن نوروز با حضور نمایندگانی از کشورهای ایران، روسیه، قرقیزستان، ازبکستان و تاتارستان در کتابخانه آکادمی ملی قزاقستان برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی‌اکبر طالبی‌ متین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان به همراه نمایندگانی از کشورهای روسیه، قرقیزستان، ازبکستان، تاتارستان و جمعی از چهره‌های علمی و فرهنگی این کشور در مراسم جشن نوروز به دعوت کتابخانه آکادمی ملی قزاقستان در این مکان حضور یافتند.

طالبی‌ متین در سخنرانی خود در این مراسم ضمن تبریک نوروز به حاضران به ویژه خانم «غزیزه گالیئوا»، رئیس کتابخانه آکادمی ملی قزاقستان، نوروز را از مشترکات دو کشور ایران و قزاقستان دانسته که قرن‌هاست جامعه ایرانی و قزاقی شاهد برگزاری آن هستند.

وی نوروز را حامل ارزش‌های انسانی و میثاق انسان و طبیعت آمیخته با احساس دانست و آن را دلیلی بر تداوم چندین هزار ساله این جشن باستانی خواند.

به اعتقاد رایزن فرهنگی کشورمان، نوروز صرفا یک رسم نیست چراکه عموما هر رسمی در گذر روزگار و در نتیجه تحولات اجتماعی، سیاسی و دینی منسوخ یا دستخوش تغییراتی می‌شود؛ اما نوروز چون براساس واقعیت‌های انسان و نیازهای حقیقی بشر است، پایدار مانده و می‌ماند.

وی همچنین در خصوص آداب و فرهنگ ایرانی، آن را به شخصیت انسان تشبیه می‌کند؛ همانطور که هر شخصی با شخصیت خود شناخته می‌شود و از آن جدا نیست، فرهنگ نیز برای ملت‌ها به منزله شخصیت برای افراد است و نوروز نیز که یکی از اساسی‌ترین جلوه‌های فرهنگ ایرانی است، از آن جدا نیست و برای این که بتوانیم فرهنگ خود را بشناسیم، نمی‌توانیم نوروز را نادیده بگیریم.

طالبی‌ متین سپس به برشمردن آداب و ویژگی‌های نوروز در ایران پرداخت و در پایان سخنان خود نوروزی موفق را برای همه ملت‌ها به ویژه ملت صلح‌دوست و برادر جمهوری قزاقستان آرزو کرد.

این مراسم با پرپایی غرفه‌های نوروزی کشورها، پذیرایی از مهمانان با غذاها و شیرینی‌جات سنتی قزاقی مخصوص نوروز و اجرای موسیقی زنده ادامه یافت و غرفه ایران با نماد سفره هفت‌سین یکی از پرمخاطب‌ترین و جذاب‌ترین غرفه‌های این مراسم بود.

گفتنی است، کتابخانه آکادمی ملی قزاقستان به عنوان یکی از سلسله نهادهای علمی و فرهنگی قزاقستان از جایگاه بالایی در این کشور برخوردار است و اخیرا با تلاش‌های رایزنی فرهنگی کشورمان، گوشه ایران در این کتابخانه افتتاح شده و تفاهمنامه همکاری با کتابخانه امضا شده است.

برگزاری جشن نوروز در کتابخانه آکادمی ملی قزاقستان

انتهای پیام
captcha