راه‌اندازی «سفیران رسانه» در مسیر تبیین اطلاعات است
کد خبر: 4125771
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی:

راه‌اندازی «سفیران رسانه» در مسیر تبیین اطلاعات است

علی‌اصغر فاتحی‌فر با تأکید بر اینکه کار در حوزه رسانه بسیار حساس بوده و باید دقت بسیاری مبذول شود، گفت: هدف اصلی ما از راه‌اندازی «سفیران رسانه» در راستای روشنگری و تبیین صحت و سقم اطلاعاتی است که در فضای مجاری منتشر می‌شود؛ در این رابطه باید در کوتاه‌ترین زمان، محتوای مورد نیاز به مخاطبان عرضه شود.

علی اصغر فاتحی فر، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، علی‌اصغر فاتحی‌فر، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان، امروز، 13 اسفندماه، در کارگاه تربیت مربی سواد رسانه‌ای در سازمان جهاددانشگاهی استان، با اشاره به وظایف و تکالیف این نهاد از بدو تأسیس تاکنون، اظهار کرد: هدایت دانشگاه‌ها به‌سمت نهضت جمهوری اسلامی از جمله وظایف جهاددانشگاهی در بدو تأسیس بود که بعدها با شگل‌گیری نهادها و تشکل‌های انقلابی در بطن دانشگاه، وظایف جهاددانشگاهی نیز متفاوت‌تر شد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حال حاضر به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی و به‌صورت خودگردان نقش ایفا می‌کند، افزود: این مجموعه هزینه‌ها را با درآمدهای خود پوشش داده و حدود هفت تا ۱۰ درصد بودجه جهاددانشگاهی از خزانه تأمین می‌شود و مابقی درآمدها درنتیجه زحمت و تلاش همکاران در این مجموعه است.

فاتحی‌فر، با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی در حال حاضر دو ماموریت در حوزه فرهنگ و علم بر عهده دارد، گفت: البته سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های دیگری این مسئولیت‌ها را عهده‌دار هستند و دیدگاه رهبر معظم انقلاب مبنی بر این است که جهاددانشگاهی در این دو حوزه، کارهای بر زمین مانده را انجام داده و اثربخش شود.

وی افزود: جهاددانشگاهی حسب توانمندی‌ها و امکانات خود، برخی کارها و فعالیت‌ها را در این رابطه شروع کرده و برخی فعالیت نیز در حال انجام است؛ در این رابطه اخیراً ارتقای سواد رسانه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم، چراکه در حوادث اخیر ضعف‌های بسیاری در حوزه سواد رسانه به چشم خورد.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، در این خصوص تصریح کرد: طبق مطالعات و بررسی‌های انجام شده، دیدگاه‌هایی مبنی بر ضعف در حوزه سواد رسانه‌ای مطرح شد و بر این اساس، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان طرح نامه‌ای در راستای ارتقای سواد رسانه‌ای آماده کرد تا بتوانیم در این رابطه گام‌هایی برداریم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به سرمنزل مقصود و سپردن پرچم اسلام به دست صاحب اصلی، پیچ‌هایی مقابل خود دارد، اظهار کرد: نباید از دو عامل «ولایت و فرهنگ ایثار و شهادت» که باعث شده انقلاب اسلامی ایران پابرجا و استوار به مسیر خود ادامه دهد، غافل شده و باید همواره بدان‌ها تمسک کنیم.

فاتحی‌فر، در این رابطه افزود: رهبر معظم انقلاب همواره ارتباط‌گیری خوبی با آحاد مردم داشته‌اند و مسیر حرکت را نشان داده‌اند و مردم نیز همیشه در صحنه حاضر شده‌اند؛ همچنین فرهنگ ایثار و شهادت نیز از عوامل استواری این انقلاب بوده و جوانان بسیاری در این راه جان خود را فدا کرده‌اند تا نهضت ادامه یابد.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، در ادامه سخنانش با تأکید بر گسترش روزافزون ارتباطات مجازی و همچنین بسط آن در بطن زندگی مردم، گفت: طی سال‌های اخیر دریچه‌ای تحت عنوان «فضای مجازی» در جهان ظهور و بروز یافته اما متأسفانه از ارائه‌های آموزش‌های لازم در این رابطه غفلت کرده‌ایم، چراکه برای ورود و فعالیت مؤثر و مفید در این فضا، دریافت یک‌سری آموزش‌ها ضروری است.

وی با تأکید بر نگاه تخصصی به این حوزه و ارائه آموزش‌های لازم در سطوح مختلف به کاربران فضای مجازی، اظهارکرد: با وجود اینکه در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان صرفاً دو نفر مشغول فعالیت هستند، اما با توجه به اهدافی که داشتیم در راستای طرح ارتقای سواد رسانه‌ای گام برداشته و خداوند را شاکریم که گروه‌های مختلفی در کنارمان آمدند تا بتوانیم فعالیت‌های مؤثری در این رابطه انجام دهیم.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان با تأکید بر اینکه کار در حوزه رسانه بسیار حساس بوده و در این رابطه باید دقت بسیاری مبذول شود، افزود: هدف اصلی ما از راه‌اندازی سفیران رسانه در راستای روشنگری و تبیین صحت و سقم اطلاعاتی است که در فضای مجاری منتشر می‌شود؛ در این رابطه باید در کوتاه‌ترین زمان، محتوای مورد نیاز به مخاطبان عرضه شود.

وی با اشاره به جمله «الاعمال بالنیات» و با تأکید بر اینکه باید با نیات خیر در مسیر گام برداشت تا به سرمنزل مقصود برسیم، تصریح کرد: جهاددانشگاهی هماهنگی‌های لازم در ارتباط‌گیری مربیان با اقشار و مجموعه‌ها و همچنین آماده‌سازی محتوا تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد، اما وقت گذاشتن و به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف هنری است که باید مورد توجه عزیزان باشد.

گفتنی است، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در راستای اجرای طرح استانی ارتقای سواد رسانه‌ای و تشکیل کمیته علمی طرح به‌دنبال تربیت مربی سواد رسانه است که با استفاده و کمک از مربیان آموزش دیده نسبت به اجرای طرح در مدارس و دانشگاه‌ها در مقاطع سوم دبیرستان و سال اول دانشگاه اقدام کند.

طرح مذکور در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و مورد تأکید قرار گرفته و کارگاه انجام شده به‌عنوان کارگاه مقدماتی دوره تربیت مربی این طرح با حضور 40 نفر از علاقه‌مندان و مدرسان در محل سالن اجتماعات جهاددانشگاهی استان برگزار شد.

انتهای پیام
captcha