لزوم معافیت مالیاتی برای تشویق سرمایه‌گذاری در گردشگری
کد خبر: 4094310
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
عضو هیئت‌ مدیره انجمن گردشگری ایران تأکید کرد

لزوم معافیت مالیاتی برای تشویق سرمایه‌گذاری در گردشگری

عضو هیئت‌ مدیره انجمن گردشگری گفت: مجموعه‌های دولتی باید مشوق‌ها را افزایش دهند و یکی از این مشوق‌ها معافیت‌های مالیاتی و کاهش سودهای بانکی است.

معافیت مالیاتی برای تشوق سرمایه‌گذاری در گردشگریمحسن قریب، عضو هیئت‌ مدیره انجمن گردشگری ایران در گفت‌وگو با ایکنا درباره رونق گردشگری پس از حدود دو سال از شیوع کرونا گفت: کرونا یک عارضه جهانی بود و تأثیرات بسیار مخربی را بر تمامی مشاغل دنیا به ویژه فعالیت‌های مرتبط با گردشگری گذاشت و آنها را تعطیل کرد. بنابراین کشور ما هم از این مسئله دور نبود و طی این مدت اکثر مجموعه‌های اقامتی، تفریحی و گردشگری تعطیل شدند.
 
وی با بیان اینکه میزان خسارت ناشی از کرونا برای بخش خصوصی و دولتی شاید به این زودی قابل احصا نباشد، افزود: بخشی از این خسارت مربوط به هزینه‌هایی است که به مراکز مختلف تحمیل شد و بخشی مربوط به از دست دادن نیروی انسانی کارآمد است که باعث شد بسیاری از نیروهای متبحر، استادکار و مدیران این بخش‌ها به مشاغل دیگری روی آورند، زیرا کارفرمایان توان ادامه همکاری با آنها را نداشتند. تعدادی از این افراد تغییر شغل دادند و برگشت آنها به مشاغل قبلی‌ سخت است. به نظر می‌‎رسد خسارت این بخش بسیار زیاد است، زیرا سال‌ها آموزش دیده و نیروهای مجربی بودند که می‌توانستند رضایت مهمانان را جذب کنند. 
 
قریب ادامه داد: در شرایط فعلی که میزان شیوع کرونا تعدیل شده است، مراکز گردشگری می‌توانند فعالیت‌های خود را از سر بگیرند. البته نیاز به مشوق‌های ویژه است که افراد بتوانند خود را بازپروری کنند و پذیرای گردشگران باشند. همچنین تشویق سرمایه‌گذاران جدید به سرمایه‌گذاری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد تا به حوزه گردشگری ورود کنند و کاستی‌های موجود را پوشش دهند.
 
وی تصریح کرد: یکی از خسارت‌های عمده‌ای که کشور ما از آن رنج می‌برد، بخش ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی است که با توجه به تحریم و مشکلاتی که در زمان شیوع کرونا باعث کاهش پروازها شد، آنها را به شدت زمین‌گیر کرده است. از این رو این صنعت نیاز به نو کردن ناوگان هوایی دارد تا کمبودهای موجود را پوشش دهد و رضایت‌ مردم را برای پروازهای ایمن فراهم کند.
 
قریب با تأکید بر اینکه مجموعه‌های دولتی باید مشوق‌ها را افزایش دهند، گفت: یکی از این مشوق‌ها می‌تواند معافیت‌های مالیاتی و کاهش سودهای بانکی باشد یا در اختیار گذاشتن زمین برای پروژه‌های گردشگری و... می‌تواند گردشگری را قدرتمند کند تا انگیزه سودآوری فراهم شود و سرمایه‌گذاران به منظور ورود به حوزه‌ گردشگری علاقه‌مند شوند.
 
وی با اشاره به نگرانی فعالان گردشگری از ناآرامی‌های اخیر و تأثیر آن در حوزه گردشگری، گفت: گردشگری به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود؛ گردشگری داخلی که اتباع کشور سفر می‌کنند و باعث اشتغال‌زایی و درآمدزایی خواهد شد. بخش مهمتر گردشگری خارجی است و باید گردشگران خارجی را جذب کرد تا صادرات، درآمد ارزی، میزان مهارت‌ و اشتغال‌زایی افزایش یابد و تعامل خارجی و صلح بین‌الملل محقق شود.
 
این عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان گردشگری ایران بیان کرد: اولین موضوعی که در گردشگری مهم جلوه می‌کند امنیت است. هر کشوری که امنیت کاملی داشته باشد، طبعاً حضور گردشگران هم در آن کشور بیشتر خواهد شد. بنابراین ما باید امنیت داخلی کشورمان را فراهم کنیم. برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون خارجی، ایجاد سایت‌های اطلاع‌رسانی و فعالیت در فضای مجازی از مؤلفه‌هایی است که می‌تواند نقش‌آفرین باشد.
 
وی یادآور شد: کشور ما در شرایط تحریم به سر می‌برد و این مسئله عوامل بازدارنده بسیاری را برای جلوگیری از ورود توریست ایجاد می‌کند. همچنین، هنوز بسیاری از اتباع خارجی کشورمان را درگیر کرونا می‌دانند. بنابراین تحریم‌ها و شیوع کرونا باعث شد که ایران نتواند در برابر این مشکلات و ورود گردشگران خارجی کمر راست کند. متأسفانه ناآرامی‌های اخیر هم موجب شده که اکثر تورهای خارجی سفرهای خود را به ایران لغو کنند و در نتیجه فعالان گردشگری خارجی خسارت بسیاری را متحمل شدند. 
 
گفت‌وگو از سمیه قربانی 
انتهای پیام
captcha