شب قدر و تعیین سرنوشت انسان‌ها براساس سرمایه‌های معنوی
کد خبر: 4052117
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰

شب قدر و تعیین سرنوشت انسان‌ها براساس سرمایه‌های معنوی

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به تعیین سرنوشت انسان‌ها براساس سرمایه‌های معنوی در شب قدر، گفت: شب قدر هم منزلت داشته و هم قدر و اندازه‌گیری دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‎فقیه در استان به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‎آباد در جلسه تفسیر قرآن کریم که شنبه، سوم اردیبهشت در حسینیه حبیب بن مظاهر خرم‎آباد با عنوان «آموزه‌هایی از قرآن کریم» برگزار شد، با بیان اینکه شب قدر، شب رحمت و مغفرت است و این شب، غرق در الطاف الهی است، گفت: شب قدر، شبی است که ملائکه و فرشتگان الهی بر زمین نازل می‌شوند و وقتی نام خدا بر زبان جاری می‌شود یعنی می‌خواهم هم به خدا معرفت پیدا کنم و هم او را دوست می‌دارم و به او ایمان دارم.

وی افزود: فرشتگان الهی در شب قدر، بر حجت خدا نازل می‌شوند و در حدیث رسول گرامی اسلام(ص) داریم که «کتاب و عترت همراه با یکدیگر هستند و این‌ها از هم جدا نمی‌شوند تا بر سر حوض کوثر»، اگر این‌ها با هم هستند، الان هم با هم هستند، الان کتاب خدا در اختیار ما هست، پس عترت آن هم هست، اینکه رسول گرامی اسلام فرموده است: هم قرآن و هم عترت و اهل‌بیت، این اهل‌بیت و ذخیره الهی الان هست، همان‌طور که کتاب قرآن الان هست.

شاهرخی با تأکید بر اینکه شب قدر، هم منزلت دارد و هم قدر و اندازه‌گیری دارد، اضافه کرد: روزی که بودجه یک سال مملکت را دولت به مجلس می‌دهد، روز مهم و سرنوشت‌سازی است، در شب قدر سرنوشت انسان‌ها تعیین می‌شود که هم شرافت و منزلت دارد و هم تعیین و اندازه‌گیری بر اساس شایستگی و قابلیت‌های افراد، دارد.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه سرنوشت انسان‌ها بر اساس سرمایه‌های معنوی که دارند تعیین می‌شود، اظهار کرد: در شب قدر با خودمان خلوت کنیم که در راه و گسترش دین خدا چه کرده‌ایم؟ نماز را چگونه اقامه کردیم، در امر نماز، روزه، زکات، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر در طول یک سال چه وظیفه‌ای را انجام داده‌ایم؟ وظیفه فردی و اجتماعی ما چه بوده است؟

امام‌جمعه خرم‎آباد با اشاره به اینکه در آیات متعددی از ملائکه در قرآن شریف نام برده می‌شود و آن هم نوعاً همراه با استغفار و سلام است، تصریح کرد: در آیه هفتم سوره غافر با این مضمون «الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيُؤْمِنُونَ بِهِ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَّحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ» ملائکه برای آنها که ایمان آورده‌اند طلب آمرزش می‌کنند، پس قرآن و آیات قرآن مملو از نام ملائکه و وظایفی که ملائکه دارند، است.

شاهرخی گفت: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: هنگامی که من را به معراج بردند، دیدم که در زیر عرش خدا ۷۰ هزار شهر وجود دارد که هر شهری از آن به اندازه دنیای شماست و در آنجا ملائکه مشغول تسبیح خداوند هستند و در آن ۷۰ هزار شهر می‌گفتند که خدایا کسانی که در نماز جمعه حاضر می‌شوند، آنها را بیامرز و کسانی که در روز جمعه غسل جمعه به عمل می‌آورند رحمت بفرست.

وی با بیان اینکه تعداد فرشتگان با تعداد انسان‌ها قابل مقایسه نیست و امام جعفرصادق(ع) می‌فرماید: سوگند به خدایی که جانم در دست اوست، فرشتگان خدا در آسمان بیشتر از عدد ذرات خاک‌های روی زمین هستند و در آسمان جای پایی نیست مگر اینکه در آنجا فرشته‌ای در حال تسبیح و تقدیس خداوند است، افزود: پس ما غیر عالم دنیا، یک عالم دیگری داریم که قابل مقایسه با این عالم مادی نیست و فرشتگان در شب قدر نازل می‌شوند برای اینکه اعمال انسان‌ها را ثبت کنند، البته از خداوند برای بندگان هم طلب بخشش می‌کنند، شب قدر، شبی است که باید نهایت بهره‌برداری را از آن به عمل آوریم، شبی است که باید دعاهای کلی کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: شب قدر، شب بهره‌برداری است، شبی است که با ضربت خوردن امام علی(ع) همراه شده است، امامی که ابعاد شخصیتی ایشان مانند عبادت، زهد، شجاعت و… برای همه ما باید معیار باشد و در مسیر ایمان و تقوا قدم برداریم.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه امام علی(ع) بر قله فضیلت‌ها، آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی ایستاده است، ادامه داد: سمت و سو و جهت ما به سمت قله‌ای باشد که امام علی(ع) بر آن قله ایستاده است.

وی با اشاره به حکومت امام علی(ع) و اقامه عدل و داد در حکومت ایشان، اظهار کرد: امام علی(ع) گسترش عدالت را به همه ما یاد داد، آموزه‌هایی که برای همه حاکمان در کل جهان باید عبرت باشد و جنبه آموزشی داشته باشد، به خصوص در نظام جمهوری اسلامی، باید حکومت و نظام ما هر چه بیشتر به حکومت امام علی(ع) نزدیک باشد، حکومتی که در آن نفی تبعیض و نفی ظلم است و شایسته‌سالاری مورد توجه باشد.

انتهای پیام
captcha