نگاه به قرآن تشریفاتی و زینتی نباشد
کد خبر: 4047666
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸

نگاه به قرآن تشریفاتی و زینتی نباشد

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه قرآن مهمترین و ارزشمندترین سند حقانیت دین اسلام است، نگاه زینتی و تشریفاتی به قرآن را اشتباه دانست و گفت: با حفظ، تدبر و تفکر در قرآن است که می‌توانیم دستورات قرآن را در جامعه عملیاتی کنیم.

حجت الاسلام شاهرخی، نماینده ولی فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، پنج‌شنبه، ۱۸ فروردین‌ در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان در حسینیه حبیب بن مظاهر خرم‌آباد با اشاره به اندوه و تأسف امت حزب‌الله و مردم متدین، شریف و انقلابی استان لرستان در رابطه با حادثه‌ای که در صحن امام رضا(ع) به وقوع پیوست، اظهار کرد: در این حادثه هم نسبت به حد و حریم امامت بی‌حرمتی صورت گرفت و هم منجر به شهادت و مجروح شدن روحانیون مجاهد، انقلابی و تلاش‌گر شد.

وی افزود: هوشیار باشیم که در راه رسیدن به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و دینی همان‌طور که در گذشته مردم متدین و انقلابی ایران اسلامی از این توطئه‌ها و دسیسه‌های ترکیبی عبور کردند، با حفظ وحدت، به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی نائل شویم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بزرگ‌ترین معجزه پیامبر اسلام(ص) قرآن است و قرآن مهمترین و ارزشمندترین سند حقانیت دین اسلام است، تصریح کرد: رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: به قرآن تمسک کنید، قرآن محور شما باشد و قرآن را پیشوا و امام خود در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… قرار دهید.

حجت‌الاسلام شاهرخی افزود: امام علی(ع) نیز می‌فرماید: چشمان ما که خدا را نمی‌بیند اما قرآنش را می‌بیند، قدرت خدا در قرآن تجلی کرده است، هر کس می‌خواهد خدا را ببیند، قرآن را ببیند، خداوند قدرت خودش را در قرآن نشان داده است، زمان قرآن را کهنه نمی‌کند و هر چه در قرآن مطالعه و دقت شود و تفسیر نوشته شود، آن‌قدر فایده و پر سود است که کسی به انتهای آن نمی‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه اشکال این است که نگاه ما به قرآن، نگاه زینتی و تشریفاتی است، اضافه کرد: تجسس می‌کنیم که چه سوره‌ای ثوابش بیشتر است تا آن را بخوانیم، ولی دقت نمی‌کنیم در محتوای قرآن، ثوابی که در قرائت سوره‌های قرآن وجود دارد به واسطه نگاه تشریفاتی و نگاه زینتی نیست بلکه به واسطه این است که با تلاوت و حفظ قرآن، قرآن در جامعه عملیاتی شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه فضیلتی که برای تلاوت سوره‌ها نوشته شده به این معناست که ما آن را بخوانیم تا به آن عمل کنیم، افزود: امام جعفرصادق(ع) در ثواب سوره نور، می‌فرماید: هم اموال و هم عفت خود را حفظ کنید با تلاوت سوره نور، بانوان خود را با تلاوت سوره نور حفظ کنید، هر کس هر شب یا هر روز سوره نور را تلاوت کند، هیچ انسان بی‌عفتی در خانواده او رشد نخواهد کرد و به وجود نخواهد آمد، اگر سوره نور این فضیلت و ثواب‌ها را دارد به دلیل این است که مباحث مهمی درباره حجاب، عفت، ازدواج، امور اخلاقی و… در آن اشاره شده است، اینهاست که می‌تواند هم موجب حفظ اموال و عفت شود و هم پاکدامنی را در جامعه گسترش دهد.

شاهرخی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری نیز می‌فرماید: همت شما این نباشد که زودتر سوره را تمام کنیم، همت شما به تدبر، تفکر و عمل به آیات قرآن باشد، گفت: قرآن سند حقانیت اسلام است اما هیچ فردی را پیدا نمی‌کنیم که به اندازه پیامبر اسلام(ص) هم در زمان حیاتش و هم بعد از حیاتش مورد هجوم دشمنان قرار گرفته باشد.

وی گفت: الان هم گاهی می‌بینیم در بعضی نشریات چه اهانت‌هایی به پیامبر اکرم(ص) صورت می‌گیرد و چه کتاب‌هایی نوشته می‌شود، بیشتر این تهاجم‌ها هم از باب توهین و بی‌ادبی است، خداوند در برخی از آیات قرآن به مواردی از اینها از جمله در آیه ۱۰۳ سوره نحل با این مضمون «وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ یَقُولُونَ إِنَّمَا یُعَلِّمُهُ بَشَرٌ ۗ لِسَانُ الَّذِی یُلْحِدُونَ إِلَیْهِ أَعْجَمِیٌّ وَهَٰذَا لِسَانٌ عَرَبِیٌّ مُبِینٌ» اشاره کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: در مکه افراد غیر عرب هم زندگی می‌کردند، ارتباط معمولی هم با مردم داشتند، برخی از این‌ها نیز با پیامبر اسلام در همین حد معمول مرتبط بودند، اما کسانی بودند که حتی توانایی بیان مقصود خود را هم نداشتند، این‌ها هر بهانه‌ای را به وجود می‌آوردند برای اینکه ندای اسلام و صدای «لا اله الا الله» را خاموش کنند.

این مفسر قرآن کریم گفت: در این آیه نیز تاکید شده است که ما می‌دانیم که مشرکین می‌گویند این آیات را انسانی به پیامبر(ص) تعلیم می‌دهد، که قرآن می‌فرماید: این افراد در بیان مقصود خود هم توانایی ندارند، قرآن، کتابی با زبان عربی، مبین، آشکار، فسیح و … است و اگر این‌ها به پیامبر آیات را آموزش داده‌اند، خودشان هم ادعای پیامبری کنند، قرآن معجزه پیامبر است و مربوط به همه عصرها و نسل‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه در طول تاریخ، کسی نتوانسته سوره‌ای مثل سوره‌های قرآن بیاورد در حالی که خدا از آنها خواست که اگر می‌توانید سوره‌ای بیاورید، که نتوانستند، اظهار کرد: دومین اتهامی که به قرآن می‌زنند و در آیه پنج سوره فرقان با این مضمون «وَقَالُوا أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ اکْتَتَبَهَا فَهِیَ تُمْلَیٰ عَلَیْهِ بُکْرَةً وَأَصِیلًا» به آن اشاره شده است، اتهام به محتوای قرآن، اتهام به وجود پیامبر اسلام و ادعای داشتن یاران خیالی برای پیامبر است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: خداوند متعال می‌فرماید: این افسانه نیست، این آیات الهی است، خداوند آن را نازل کرده است، یاران خیالی هم درست نکنید، خدا عالم به اسرار آسمان‌ها و زمین است، برای علم خداوند حقایق پنهان و آشکار یکسان است.

شاهرخی با بیان اینکه لازم است در ماه مبارک رمضان دل‌های خود را با خداوند پیوند بزنیم و کینه، حسد، نفرت، فاصله از یکدیگر را از بین ببریم، گفت: همه نسبت به یکدیگر مهربان باشیم.

انتهای پیام
captcha