ماه رجب، فرصتی برای ارتقای سطح ارتباط بندگان با خدا
کد خبر: 4034928
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری بیان کرد:

ماه رجب، فرصتی برای ارتقای سطح ارتباط بندگان با خدا

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری ضمن اشاره به اهمیت ماه رجب تصریح کرد: در ماه رجب ما برای ارتقای سطح ارتباطمان با خدای متعال دعوت شدیم.

حجت الاسلام حاج علی اکبری

به گزارش ایکنا، جلسه شرح صحیفه سجادیه، با محوریت دعای بیستم صحیفه سجادیه با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، طبق روال هر هفته، شامگاه دوشنبه، هجدهم بهمن‌ماه در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد. در این جلسه حاج‌علی‌اکبری به بیان توضیحات و تذکراتی درباره ماه رجب پرداخت.

گزیده‌ای از مباحث این جلسه را می‌خوانید؛

درباره ماه مکرم رجب آنچه باید به خودم و همه عزیزان یادآوری کنیم عبارت است از اینکه یک فرصت معنوی، اخلاقی و سلوکی فوق‌العاده ممتاز و متفاوت در اختیار ما قرار گرفته است. نفس ما، عمر ما یاری کرده به این ماه بزرگ رسیدیم. کم نبودند کسانی که قبل از اینکه به ماه رجب برسند از دنیا رفتند. اینکه یک کسی توفیق پیدا کند به ماه رجب برسد یک توفیق بسیار بزرگ نصیبش شده است. ماه رجب آغاز فصل معنویت، فصل توجه به حقایق معنوی عالم است. وقتی هلال ماه طالع می‌شود دعا می‌کنیم خدایا رجب و شعبان را بر من مبارک قرار بده و من را به ماه رمضان برسان. ماه رجب از این جهت مطلع این فصل سه ماهه عنایت و لطف و مغفرت الهی است.

در بین این سه ماه، ماه رجب دارای ویژگی‌های خاص خودش است. انسان از کلمات اولیای خدا و روایاتی که بیان شده استفاده می‌کند که در این ماه یک ذخیره بسیار بزرگ از عنایات الهی در دسترس انسان قرار گرفته است. خیلی عجیب است؛ از شب اول این ماه تا آخر، از اول شب تا سحر، فرشته داعی از سوی خدای متعال بندگان حق را برای ارتباط با خداوند فراخوان می‌کند. این خیلی چیز عجیبی است. اگر کسی درخواستی دارد، اگر کسی از خدای متعال توقعی دارد این امکان برایش فراهم شده است تا این ماه از خداوند بخواهد.

کسانی که بخواهند با عنایت الهی قرین شوند فرصت برایشان فراهم است. آنهایی که می‌خواهند جان و روحشان را از کدورت‌ها و ظلمات شست‌وشو کنند ماه رجب ماه استغفار است، برای کسانی که بخواهند تاخیرهای خود را جبران کنند ماه رجب ماه جبران است، برای کسانی که بخواهند در آسمان معنویت پروازهای بلند داشته باشند ماه رجب این امکان را فراهم می‌کند. این ماه خیلی خاص است. انسان باید قدر بداند. قدرشناسی هم به این است که از خدا توفیق بخواهد یک برنامه متفاوت برای خودش داشته باشد.

استفاده از ماه رجب برنامه‌ریزی می‌خواهد

باید هر کس متناسب با شرایط خودش یک وقتی قرار دهد و از این دعاها، از این اذکار، از روزه استفاده کند. این کار حتما برنامه‌ریزی می‌خواهد و انسان بدون برنامه‌ریزی نمی‌تواند از این فرصت استفاده کند. زمان هم به سرعت می‌گذرد و متوقف نمی‌شود. راهش این است انسان با استمداد از حضرت حق تلاش کند از این امکان ممتاز که نصیبش شده است استفاده کند.

مکرر به خودمان یادآوری کنیم و فرض را بر این بگذاریم این ماه رجب برای ما تکرار نمی‌شود. مگر کسانی که قبل از ورود به این ماه به عالم برزخ رفتند تضمینی داشتند؟ مگر خبر داشتند؟ کسی به ما تضمین نداده به ماه رجب بعدی خواهیم رسید. انسان باید اینطوری به این فرصت نگاه کند و سعی کند حداکثر استفاده را متناسب با شرایط خودش داشته باشد و چند روزی را روزه بگیرد. فرصت‌هایی برای خلوت با خداوند متعال، برای استغفار داشته باشد و به ساحت قدس ربوبی شرفیاب شود.

این دعاها به ما کمک می‌کند هدف‌های اصلی را در زندگی مد نظر قرار دهیم و به سمت آن حرکت کنیم. از همه اینها گذشته با این چند رکعت نمازی که وارد شده است با تلاوت آیات قرآن، همه اینها می‌تواند بهانه‌ای باشد که انسان به آن دعوت الهی پاسخ دهد، یک مجالستی با خدای متعال داشته باشد یک رفاقتی با حضرت حق برای خودش فراهم کند. ما برای ارتقای سطح ارتباطمان با خدای متعال دعوت شدیم.

خلاصه عرضم همین یک جمله است که خدا از ما دعوت کرده سطح دوستی و ارتباطمان با خداوند را ارتقا بدهیم. آن ملک داعی هر شب همین حرف را می‌زند. اگر می‌خواهید شما را ببخشم آماده‌ام، اگر درخواستی دارید من آماده‌ام. خداوند فرمود این ماه را یک واسطه و ارتباط بین خودمان و بندگانم قرار دادم که اگر به آن برسید به من متصل می‌شوید.

از لحظه ورود به این ماه تا پایان ماه نسبت ویژه‌ای با ولایت الله العظمی که مصداق اعظمش امیرالمومنین(ع) است برقرار است و انسان با دست امیرالمومنین(ع) ضیافت می‌شود. کسی که برای دل‌های مومنین سفره‌داری می‌کند. بنابراین فرصت خیلی عجیب و فوق‌العاده‌ است. انسان باید تلاش کند با حسرت از این ماه خارج نشود یعنی اینطور نباشد به خودش بیاید ببینید ماه رجب تمام شد و دارد دست خالی از این ماه خارج می‌شود. کسانی که می‌توانند سعی کنند از اعتکاف جا نمانند. کسانی که معتکف می‌شوند می‌توانند طعم ماه رجب را خوب بچشند. انسان در فرصت اعتکاف می‌تواند به خانه خدا برود میهمان شود و دور از همه سروصداها و امواج و جاذبه‌ها به لطف خدای متعال پناهنده شود. اگر برای کسی این فرصت ممکن باشد سعادت دارد. این امکانی است که در ماه رجب فراهم است.

انتهای پیام
captcha