حکمرانی مطلوب اسلامی، ذوقی و میلی نیست
کد خبر: 4024130
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
رضا غلامی:

حکمرانی مطلوب اسلامی، ذوقی و میلی نیست

حجت‌لاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: حکمرانی مطلوب اسلامی، ذوقی و میلی نیست و باید از دل قرآن و سنت و یا سیره عقلا و علم به دست آمده باشد و مراد ما از علم و عقل، عرف رایج نیست.

رضا غلامیبه گزارش ایکنا، حجت‌لاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا هفتم دی ماه در سخنانی در کمیسیون حکمرانی سیاسی کنفرانس علمی سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی، گفت: حکمرانی در دوره ما فوق پیچیده است و هر قدر جلوتر هم برویم این پیچیدگی بیشتر خواهد شد، جهانی شدن همیشه با چالش‌هایی روبرو بوده و با کرونا تشدید شده است ولی فضای مجازی در این عرصه تحول جدی ایجاد کرده است.

غلامی افزود: فضای مجازی در حال ایجاد تمدنی جدید با معادلات جدید است و ممکن است در پساکرونا هم نوعی جهانی‌شدن دیگر رخ دهد که اشکالات گذشته را نداشته باشد. امروز شاهد تغییر تدریجی نظم دولت (NATION STATE) توسط فضای مجازی هستیم و فضای مجازی به جای نظم دولتی، نظم جدیدی را ایجاد کرده و نتیجه آن این است که شرکت‌های چند ملیتی و بزرگ به ویژه آمریکا، دنیا را اداره می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما ساختمان تئوری برای حکمرانی مطلوب از منظر اسلامی را بنا نکرده‌ایم گرچه علم اجمالی داریم، صدها طبقه در این بنا وجود دارد و باید طبقه به طبقه ساخته شود و کسانی که در حوزه نظر و عمل، تجربه‌ای دارند وارد این موضوع شوند زیرا صرف نظر هم کفایت نمی‌کند؛ ما باید برای هر شرایطی ایده داشته باشیم، مثلا اگر شرایط اقتصادی بهم خورده و نقدینگی زیاد شده و کشور را به سمت نابودی فرو برده است و در این شرایط اگر از ما ایده بخواهند باید بتوانیم جواب دهیم.

غلامی بیان کرد: مثلا در منطقه اتفاق مهمی افتاده است، اگر از ما بپرسند که ایده شما در مواجهه با این پدیده چیست؟ ما باید بتوانیم جواب دهیم نه اینکه افراد هر طور بخواهند براساس مذاق و میل خود عمل کنند بدون برقراری ارتباط روشن با بنای حکمرانی اسلامی، حکمرانی مطلوب اسلامی، ذوقی و میلی نیست و باید از دل قرآن و سنت و یا سیره عقلا و علم به دست آمده باشد و مراد ما از علم و عقل، عرف رایج نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا تصریح کرد: ما امروز از تمدن نوین اسلامی سخن می‌گوییم و قرار است در مسیر تمدنی قدم برداریم که انقلاب اسلامی آن را فراروی ما قرار داده است؛ بخش مهمی از تمدن امروز، نظم سیاسی و معادلات سیاسی پیشرفته است و نظم سیاسی سکولار در جهان و حتی در کشور ما رایج شده است بنابراین ساخت حکمرانی مطلوب اسلامی موضوع بسیار مورد اهمیتی است و ظرفیت‌های نیروی انسانی دانشمند خوبی هم در این عرصه داریم تا ساختمان این حکمرانی را بنا کنند. 

انتهای پیام
captcha