62 سال خدمت صادقانه آیت‌الله صادقی در دیار لرستان
کد خبر: 4018449
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲

62 سال خدمت صادقانه آیت‌الله صادقی در دیار لرستان

آیت‌الله عباسعلی صادقی‌قهاره، مردی از دیار اصفهان بود که 62 سال در خرم‎آباد اقامت گزید و فعالیت‌های علمی و مبارزاتی وی در لرستان ستودنی و فراموش‌نشدنی است.

آیت‌الله عباس‌علی صادقی به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله عباسعلی صادقی، از علما و فقهای معروف مقیم خرم‎آباد بودند که در سال 1304 هجری شمسی در روستای قهاره از توابع اردکان اصفهان به دنیا آمد. در سن 11 سالگی در حوزه علمیه اصفهان واقع در بازار اصفهان به مدت یک سال مشغول تحصیل شد. آن‌گاه به دلیل فشار حکومت رضاشاه بر حوزه‌های علمیه و محدودیت امکان تحصیل برای طلاب علوم دینی، به ناچار یک سال را در حبیب‌آباد برهار، نزد شیخ عباسعلی ادیب که از علمای معروف اصفهان بودند کسب دانش کرد و سپس در سال 1318 یعنی زمان ریاست علمای ثلاث(آیت‌الله حجت، آیت‌الله صدر و آیت‌الله خوانساری) به‌منظور ادامه و تکمیل معلومات حوزوی راهی قم شد.

آیت‌الله صادقی با ورود آیت‌الله بروجردی به قم و رونق بخشیدن به حوزه علمیه آن شهر، به تحصیل خود ادامه داد و دوره سطح را نزد مرحوم آیت‌الله کرمانی و بخشی را نیز در خدمت امام خمینی(ره) و مرحوم محقق‌داماد به پایان رسانید و چندین سال درس خارج را در مباحث اصول و فقه نزد آیت‌الله بروجردی تا نیل به درجه اجتهاد استفاضه کرد.

وی در مدت 20 سالی که در قم اقامت داشتند افزون بر کار تحصیل، در دروس سطح و خارج، به تدریس دروس مقدمات و سطح، مکاسب و کفایه نیز می‎پرداخت. آیت‌الله صادقی در سال 1338 به دعوت مرحوم آیت‌الله کمالوند به خرم‎آباد آمد و به‌عنوان مدرس در حوزه کمالیه این شهر به تدریس مشغول شد.

هر چند ایشان برای مدت یک سال، تدریس و اقامت در خرم‎آباد دعوت شده بود ولی بیش از 60 سال در این شهر ماندگار شد و طی این مدت ضمن سرپرستی حوزه علمیه کمالیه، به‌عنوان مدرسی فاضل و فقیهی صاحب‌نظر به تدریس دروس حوزوی به‌ویژه خارج فقه و اصول اشتغال داشت. وی در آمدن مرحوم شهید آیت‌الله مدنی از همدان به خرم‌آباد به‌عنوان مدرس و سرپرست حوزه علمیه کمالیه سهیم بودند.

آیت‌الله صادقی پس از تبعید مرحوم شهید آیت‌الله سیداسدالله مدنی از خرم‌آباد به نورآباد‌ممسنی توسط ساواک آن زمان، ادامه‌دهنده فعالیت‌های ضد حکومتی آن بزرگوار شد و با افشاگری‌هایی که در ارتباط با مفاسد خاندان پهلوی می‎کرد و نیز دعوت از اشخاص سخنران مخالف حکومت، در نهم ماه رمضان سال 1357 همراه با آقایان شیخ مهدی قاضی، شهید سیدنورالدین رحیمی، سیدمحمد ورامینی و سیدمجید سیف‌السادات دستگیر و به زندان کمیته شهربانی در تهران منتقل و پس از دو ماه آزاد شد.

پس از پیروزی انقلاب به‌عنوان حاکم شرع دادگاه انقلاب منصوب و مدت سه سال مسئولیت آن را عهده‌دار شد. سرکوب گروه معروف به خلق عرب، در منطقه خوزستان و ایجاد امنیت در آن دیار و سرکشی به جبهه‌های جنگ در مناطق مختلف، همراه با برخی از مسئولان استان لرستان و امام‌جمعه موقت شهر خرم‎آباد به مدت 40 سال از دیگر خدمات و فعالیت‌های انقلابی وی به‌شمار می‎رود.

خاطرات آیت‌الله عباسعلی صادقی در کتابی با عنوان «میان لشکر هجران» تألیف سامان سپهوند به چاپ رسیده است.

این روحانی جلیل‌القدر صبح جمعه، 12 آذرماه به علت کهولت سن در 96 سالگی در بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد درگذشت. مراسم وداع با عالم ربانی، آيت‌الله عباسعلی صادقی شنبه، 13 آذرماه از حوزه علميه کماليه تا مصلی الغدير خرم‎آباد برگزار شد و پيکر مطهر اين عالم جليل‌القدر یکشنبه، 14 آذرماه از مسجد امام حسن‌ عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم برگزار می‎شود.

انتهای پیام
captcha