سواد رسانه‌ای؛ مانع بحران‌های هویتی جوانان
کد خبر: 4009614
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
کارشناس رسانه مطرح کرد:

سواد رسانه‌ای؛ مانع بحران‌های هویتی جوانان

مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه سواد رسانه‌‌ای موجب تحقق گفتمان‌های دینی می‌شود، گفت: سواد رسانه‌ای مانعی برای ایجاد بحران‌های هویتی جوانان است.

سواد رسانه‌ایبه گزارش ایکنا از لرستان، سمیرا نصیری، کارشناس رسانه و مدرس حوزه و دانشگاه در نشست مجازی سواد رسانه‎ای که شامگاه یک‏شنبه، 9 آبان‌ماه ویژه طلاب مدارس علمیه خواهران لرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه افزایش و گسترش وسایل ارتباطی و رسانه‌ها در کنار فرصت‌ها می‌تواند تهدیدهایی برای هویت دینی و اسلامی به همراه داشته باشد، اظهار کرد: مهم‌ترین راهکار مقابله و مواجهه با اثرات رسانه‌ها، فراگرفتن سواد رسانه‌ای و درک درست از محتوای پیام‌ها و اخبار رسانه است.

وی با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای موجب تحقق گفتمان‌های دینی و جلوگیری از بحران‌های هویتی افراد به‌ویژه نسل جوان می‌شود، ادامه داد: سواد رسانه‌ای به ما کمک می‌کند به انتخاب معقولانه برسیم و پیام‌های درست و غلط رآ تشخیص دهیم.

نصیری با تأکید بر اینکه امروزه تعریف از سواد تغییر پیدا کرده است و صرفاً به‌معنای خواندن و نوشتن نیست، اظهار کرد: امروزه باسواد به کسی گفته می‌شود که با آموخته‌ها، تجربیات و دانش بتواند تعییر ایجاد کند.

مدرس حوزه و دانشگاه رسانه را ابزار انتقال پیام از فرستنده به گیرنده دانست و با اشاره به اینکه رسانه‌ها در دو نوع جمعی و فردی، افکار عمومی را کنترل می‌کنند، ادامه داد: کار رسانه آگاهی‌بخشی به جامعه است از طرفی آموزش نیز از دیگر اهداف رسانه‌ها به‌شمار می‌رود.

نصیری با تأکید بر اینکه رسانه مربی است و روی سبک زندگی ما اثرگذار است، افزود: در نگرش نسبت به رسانه چند دست افراد وجود دارد عده‌ای که صرفاً مزایای رسانه را می‌بینند و دسته دیگر صرفاً به جنبه منفی رسانه توجه می‌کنند و گروهی که به رسانه نگاه واقع‌بینانه دارند و بر این اعتقاد هستند که رسانه باید بیشترین منععت و کمترین ضرر را داشته باشد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر لزوم آشنایی با مهارت‌های سواد رسانه‌ای، گفت: لازم است آداب مصرف از رسانه را بدانیم و به نحو احسن از آن استفاده کنیم کمااینکه بهره‌گیری رسانه در خانواده، پدر، مادر و فرزندان باید جداگانه و براساس نیاز آموزش داده شود.

انتهای پیام
captcha