گناه بزرگترین درد برای فاسد کردن قلب است
کد خبر: 4008995
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
آیت‌الله جاودان:

گناه بزرگترین درد برای فاسد کردن قلب است

استاد اخلاق گناه را بزرگترین درد برای قلب دانست و گفت: هیچ دردی، مرضی، مشکلی برای قلب بدتر و دردآورتر از گناه نیست؛ همین ‌که چشم به گناه باز کردید، قلب خراب ‌شده است.

آیت‌الله محمدعلی جاودان استاد اخلاقبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله محمدعلی جاودان از اساتید اخلاق، ششم آبان‌ماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مدرسه امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد، گفت: قلب امیر بدن است؛ اگر این امیر فاسد شود، هیچ راه نجاتی برای انسان نیست. قلب که پر از حسادت، بخل، تکبر و دیگر رذایل شد، این رذایل امیر اوست. چنین قلبی جز بخل کاری نمی‌کند و امیر او بخل است؛ حالا هر رذیله دیگری هم بر این قلب حاکم شده باشد، آن رذیله امیر قلب اوست.

وی بیان کرد: قلب با اعمال ما سالم یا خراب و فاسد می‌شود. عمل بد، قلب را فاسد می‌کند و عمل خوب آن را اصلاح می‌کند، قلب اگر اصلاح شد آماده پرواز به ملکوت می‌شود.

آیت‌الله جاودان گناه را بزرگترین درد برای قلب دانست و گفت: هیچ دردی، مرضی، مشکلی برای قلب بدتر و دردآورتر از گناه نیست؛ همین ‌که چشم به گناه باز کردید، قلب خراب ‌شده است. این‌قدر اثر گناه سریع است که اصلاً زمان ندارد و بدون فاصله زمانی قلب عیب می‌کند و هرچه گناه بدتر باشد، قلب بیشتر عیب می‌کند و فاسد می‌شود.

این استاد اخلاق با اشاره به اثر گناه، بیان کرد: جوانی ۲۰ سال پیش دل مادرش را شکسته است ولی همچنان خدا بر او غضب دارد. ۲۰ سال از آن دل شکستن گذشته است، اما این جوان نتوانسته آن را حل کند و دل مادرش را از خود راضی و خشنود کند و چون مادرش را راضی نکرده این اثر دل شکستن همین‌طور باقی مانده است.

وی ادامه داد: حالا این جوان توبه هم کرده است اما پذیرفته نشده است؛ چون باید اصل را درست می‌کرده و آن دل‌ سوخته مادر معالجه می‌شد تا از او خوشنود شود و چون نتوانسته آن دل‌ شکسته را خشنود و دل‌شکستگی را برطرف کند، این اثر گناه همچنان باقی‌ مانده است.

این استاد اخلاق اظهار کرد: بنابراین قلب در اثر گناه، شکل گناه می‌گیرد و در اثر خوبی شکل خوبی می‌گیرد. انسان در قبر و قیامت به شکل قلبش محشور می‌شود. حالا بستگی دارد که شما با اعمالتان چه شکلی برای خود ساخته باشید.

آیت‌الله جاودان در پایان گفت: در همین دنیا هم در قیافه افراد مشخص است فردی که در انسانیت کار کرده و ممتاز شده چهره او قیافه انسانیت می‌گیرد و برعکس کسی که خدایی نکرده در گناه بوده در قیافه او درندگی دیده می‌شود.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام
captcha