کاهش ارتباط کلامی در خانواده / زوجین از صحبت کردن با هم چشم‌پوشی نکنند
کد خبر: 4008781
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
کارشناس سواد رسانه مطرح کرد:

کاهش ارتباط کلامی در خانواده / زوجین از صحبت کردن با هم چشم‌پوشی نکنند

کارشناس سواد رسانه با بیان اینکه صحبت کردن بهترین ارتباط و تعامل بین همسران است و زوجین نباید از صحبت کردن با هم چشم‌پوشی کنند، اظهار کرد: ارتباط کلامی بین زوجین در طول شبانه‌روز بین ۱۰ تا ۱۳ دقیقه رسیده که مهمترین عامل کاهش این ارتباط کلامی ناشی از سرگرم بودن زوجین در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

فاطمه معظمی‌گودرزی، کارشناس رسانهبه گزارش ایکنا از لرستان، فاطمه معظمی‌گودرزی، کارشناس رسانه و طلبه جامعة‌الزهرا(س) در نشست مجازی ویژه طلاب مدارس علمیه خواهران لرستان که شامگاه پنج‌شنبه، ششم آبان برگزار شد، در رابطه با آسیب‌های فضای مجازی برای خانواده، گفت: یکی از آسیب جدی فضای مجازی بر خانواده این است که اجازه نمی‌دهد اصلا خانواده شکل بگیرد که بخواهد به آن آسیب بزند.

وی عادی‌سازی روابط دختر و پسر، ترویج ازدواج‌های اینترنتی، هم‌باشی سیاه، بالا رفتن سن ازدواج و تغییر معیارهای ازدواج را از آسیب‎های فضای مجازی به خانواده ذکر کرد.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: استفاده افراطی از فضای مجازی باعث ایجاد آسیب‌هایی در روابط بین همسران می‌شود که ازجمله این آسیب‌ها می‌توان از دسترسی به محتوای غیر اخلاقی به‌عنوان نقطه شروع آسیب در خانواده نام برد.

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات انجام‌گرفته ۲۵ درصد جست‌وجوها در فضای مجازی مربوط به محتواهای غیراخلاقی است، که همین اولین آسیب را برای زندگی زناشویی به‌دنبال دارد، افزود: در غرب اغلب زنان بالای ۳۵ سال دچار افسردگی می‌شوند و این ناشی از استفاده افراطی از فضای مجازی است این در حالی‌است که در سبک زندگی اسلامی زن جایگاه والایی دارد.

این کارشناس رسانه کاهش ارتباط کلامی زوجین را دومین آسیب استفاده افراطی از فضای مجازی در خانواده ذکر کرد و ادامه داد: ارتباط کلامی زوجین نقش مهمی در ارتباط مؤثر بین زوجین دارد و اگر همسران در اولین ارتباط بعد از برگشت به منزل و دیدار همدیگر یک ارتباط کلامی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای با هم داشته باشند این ارتباط کلامی یک نقطه طلایی برای یک ارتباط مناسب و مؤثر در طول روز است.

معظمی‌گودرزی با بیان اینکه صحبت کردن بهترین ارتباط و تعامل بین والدین و فرزندان و همسران است و زوجین نباید از صحبت کردن با هم چشم‌پوشی کنند، اضافه کرد: متاسفانه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انسان را از نزدیکان دور و به دورها نزدیک می‌کند کمااینکه طبق تحقیقات مشخص شده ارتباط کلامی بین زوجین در طول شبانه‌روز بین ۱۰ تا ۱۳ دقیقه است که مهمترین عامل کاهش این ارتباط کلامی ناشی از گوشی‌ها و سرگرم بودن زوجین در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

وی به فراگیر شدن حس شک و بدبینی بین همسران اشاره کرد و گفت: ایجاد نارضایتی از همسر، ارتباط با نامحرم، رقابت همسران، تنوع‌طلبی، کاهش فرزندآوری و افزایش طلاق از دیگر آسیب‎‌های استفاده افراطی از فضای مجازی در خانواده‌هاست و اگر استفاده صحیح از فضای مجازی را به خانواده‌ها آموزش دهیم آمار طلاق کاهش خواهد یافت.

این طلبه جامعةالقرآن به کاهش روابط عاطفی والدین با فرزندان اشاره کرد و افزود: در سبک زندگی اسلامی به روابط والدین با فرزندان خیلی توصیه شده است و در گذشته که سبک زندگی اسلامی بر خانواده‌های ایرانی رواج داشت گفت‌وگو و تعامل والدین با فرزندان بیشتر از امروز بود.

وی با بیان اینکه در گذشته والدین بیشتر می‌توانستند بر فرزندان خود نظارت داشته باشند چراکه چیزی برای مخفی کردن وجود نداشت، ادامه داد: برخلاف گذشته که رسانه جمعی بود امروزه رسانه فردی شده و همین باعث سخت شدن نظارت والدین بر فرزندان شده است.

این کارشناس رسانه کاهش نقش نظارتی و هدایتی والدین و ظهور رقبای تربیتی برای فرزندان که اکثراً چهره‌ها و شخصیت‌های معروف و مشهور ورزشی و سینمایی هستند را از دیگر آسیب‌های فضای مجازی عنوان کرد و با تاکید بر اینکه والدین باید تلاش کنند مرجعیت خود در تربیت فرزندان را از دست ندهند، افزود: گسست نسلی یکی دیگر از آسیب‌های فضای مجازی است در گذشته فاصله سنی نسل قبل و نسل بعد با هم کم بود ولی امروزه گسست و فاصله نسلی و حتی تفاوت فکری بین نسل‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است.

معظمی‌گودرزی فرزندسالاری را نتیجه گسست نسلی دانست و با بیان اینکه امروزه با وجود فضای مجازی خانواده‌ها تصور می‌کنند فرزندان بیشتر از آنها می‌دانند لذا همه فعالیت‌های خانواده گرد فرزند می‌گردد و هرچه فرزند بخواهد باید انجام و عملی شود، اظهار کرد: یک اشتباه خانواده‌ها این است که تصور می‌کنند باید به همه نیازهای درست و غلط فرزندشان پاسخ مثبت بدهند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی آسیب‌هایی را نیز بر فرزندان دارد، گفت: بلوغ زودرس، عدم امنیت کودکان، تعرض به کودکان از جمله این آسیب‌هاست همچنین تغییر الگوی بازی از حرکتی به تخیلی و ذهنی یک آسیب جدی فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان است و متاسفانه امروزه باز‌ی‌ها ذهن و تخیل کودک را درگیر می‌کند.

این طلبه جامعةالزهرا(س) در بیان راهکارها و اصول پیشگیری و ایمن‌سازی آسیب‌های رسانه در خانواده، حاکمیت قانون، مسئولیت‌پذیری، آموزش و آگاه‌سازی، الگوسازی و ایمن‌سازی را ازجمله این راهکارها ذکر کرد و افزود: والدین باید دقت کنند اگر در خانه قوانینی می‌گذارند اول خودشان به آن عمل کنند.

وی اضافه کرد: والدین اجازه ندهند فرزندان‌شان با ابزار مربوط به فضای مجازی خلوت کنند دستگاه مربوط به فضای مجازی باید در حضور والدین استفاده شود همچنین والدین باید مراقب باشند استفاده کودک و نوجوان از این ابزارها منجر به افت تحصیلی آنها نشود، استفاده از گوشی در شب برای کودک و نوجوان ممنوع شود، همچنین والدین استفاده از فیلترشکن را برای خود و خانواده ممنوع کنند و اجازه ندهند فرزندان آنها بازی‌هایی با محتوای قتل، مسائل غیر اخلاقی، هیجان کاذب، جادوگری، سرقت، مسائل غیرتوحیدی را استفاده کنند و علاوه‌بر این والدین تلاش کنند سواد خود نسبت به شناخت فیلم و بازی‌‌های رایانه‌ای را بالا ببرند چراکه برخی فیلم‌ها و بازی‌ها تاثیرات و آثار مخربی دارد و فرهنگ توحیدی فرزندان ما را به‌راحتی تغییر می‌دهد.

انتهای پیام
captcha