رتبه ۱۱ لرستان در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور
کد خبر: 4003535
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد:

رتبه ۱۱ لرستان در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: شورای فرهنگ عمومی لرستان در زمینه تدوین برش استانی، عملکرد موفقی داشته و جزء 11 استان برتر کشور است.

رتبه ۱۱ لرستان دربه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، ابراهیم معظمی‌گودرزی، مدیرکل دفتر راهبردی و اجراسازی سیاست‌های فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، ۱۷ مهرماه در جریان سفر به لرستان در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان ضمن تقدیر از عملکرد شورای فرهنگ عمومی لرستان در تدوین و طراحی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، گفت: شورای فرهنگ عمومی وظیفه مدیریت و هماهنگی اجرای این برش در استان را بر عهده دارد. 

وی با بیان اینکه روح فرهنگ باید از طریق شورای فرهنگ عمومی در کالبد جامعه دمیده شود و ائمه جمعه به‌عنوان رؤسای شورا در استان‌ها و شهرستان‌ها، نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند، ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف تدوین نقشه مهندسی کشور که به‌عنوان یک دغدغه بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و در اولویت کاری دولت سیزدهم است مدیریت مطلوب فرهنگی به کمک نمایندگان ولی‌فقیه است.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: پس از یک بررسی دو ساله از عملکرد شوراهای فرهنگ عمومی کشور به این نتیجه رسیدیم که تکثر اعضا در شورا مانع رسیدگی این مرجع مهم فرهنگی به موضوعات تخصصی می‌شود که این موضوع ما را بر آن داشت تا با بازطراحی ساختار شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها، زمینه ایجاد یک عقبه فکری عظیم برای طراحی موضوعات و دستور کارهای شورا را فراهم آوریم.

حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در لرستان نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه اقتصاد بدون فرهنگ، راه به جایی نمی‌برد، گفت: در نظام ما که یک نظام فرهنگی و دینی است، بحث تعلیم و تربیت دینی که برخواسته از کتاب و سنت است جایگاه مهمی داشته و باید هم در سطح حاکمان و هم در سطح مردم تبیین شود، در غیر این‌صورت فاصله میان مدیران و مردم همواره افزایش یافته و دشمن از این فرصت برای ایجاد شکاف بین مردم و مسئولان استفاده می‌کند. 

وی افزود: ما در حال حاضر نیازمند شکل‌گیری یک جریان فرهنگی دینی تأثیرگذار هستیم که از پیامبر اکرم(ص) به ائمه معصومین(ع)، صالحان و سپس به روحانیت دینی رسیده است و این جریان در زمان رژیم‌های پادشاهی معاصر بارها مورد هجمه قرار گرفت، اما در همان فشار و خفقان به درستی راه خود را پیموده تا از سال ۴۲  تغییر ماهیت داده که این‌بار در قامت مهاجم در برابر رژیم حاکم و استکبار جهانی قد علم کرده و زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی را فراهم آورد.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان اضافه کرد: اسناد بالادستی ما که بر اساس کتاب و سنت تدوین شده باید در کنار طراحی درست به‎خوبی نیز اجرا شود تا شاهد ایجاد شکاف میان حاکمیت و مردم نباشیم.

احمدحسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این جلسه، گفت: در جلسات شورای فرهنگ عمومی چندین جلسه به موضوع برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور اختصاص یافت و این برش در قالب کمیته‌های مختلف چندین بار مورد ارزیابی و بازنویسی قرار گرفت.

وی افزود: برش مربوط به استان پس از بررسی در شورای فرهنگ عمومی به تصویب کارگروه اجتماعی استانداری رسیده و مجددا در شورای فرهنگ عمومی مورد ویرایش قرار گرفت، این برش سپس در شهریورماه گذشته به تصویب کارگروه برنامه‌ریزی و توسعه استان رسیده و به شورای فرهنگ عمومی کشور و سپس به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان لرستان با تأکید بر اینکه باید لرستان به الگوی سایر استان‌های کشور در زمینه تدوین برش استانی مبدل شود، گفت: برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، آبان‌ماه سال‌ جاری مورد رونمایی و وارد مرحله اجرا می‌شود. 

وی گفت: با توجه به عملکرد موفقیت‌آمیز استان در زمینه برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی و تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، انتظار داریم اعتبارات شورای فرهنگ عمومی استان افزایش چشمگیری یافته تا دامنه فعالیت‌های پژوهشی و علمی را گسترده‌تر کنیم.

انتهای پیام
captcha