شب قدر؛ فرصتی برای رسیدن به کمال و تعیین سرنوشت
کد خبر: 3969050
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
نماینده ولی فقیه در لرستان بیان کرد:

شب قدر؛ فرصتی برای رسیدن به کمال و تعیین سرنوشت

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از فرصت شب زنده‌داری شب‌های قدر، گفت: شب قدر بهترین فرصت برای تعیین سرنوشت و رسیدن به کمال است.

شب قدر؛ فرصتی برای رسیدن به کمال و تعیین سرنوشتبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان، شامگاه یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه در سیزدهمین جلسه از «آموزه‌هایی از قرآن کریم»، اظهار کرد: در باب سوره قدر و آموزه‌هایی که از آن برداشت می‌شود باید بصیرت و معرفت بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به ثواب قرائت سوره قدر گفت: در بیانی از نبی مکرم اسلام(ص) آمده است که هر کس سوره قدر را قرائت کند مانند کسی است که ماه رمضان روزه بوده و شب قدر، شب‌زنده‌داری کرده است.

شاهرخی با اشاره به اینکه آیه اول سوره قدر بیان‌کننده نازل شدن قرآن در شب قدر است، یادآور شد: اینکه شب قدر و نازل شدن قرآن کدام یک از شب‌های ماه مبارک رمضان است نمی‌توان به‌طور قطع پاسخی برای آن یافت اما آنچه مسلم است شب قدر در ماه رمضان واقع شده است.


بیشتر بخوانید:


نماینده ولی فقیه در استان لرستان با طرح این سؤال که آیا قرآن به‌صورت تدریجی یا دفعی بر پیامبر(ص) نازل شده است، تصریح کرد: قرآن یک بار به‌صورت دفعی و مجموع بر پیامبر(ص) نازل شده است و یک بار نیز به شکل تدریجی طی ۲۳ سال بر نبی مکرم اسلام(ص) نازل شده است.

وی با بیان اینکه در آیات قرآن گاهی نزول، به‌صورت «تنزیل» و گاهی با لفظ «انزال» به کار رفته است، ادامه داد: تنزیل قرآن به معنای نزول تدریجی قرآن و انزال قرآن به‌معنای نزول دفعی قرآن در شب قدر است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه قرآن کتابی عظیم در نظر خداوند متعال است، تصریح کرد: قرآن عظیم است تا جایی که کسی توان درک شب قدر را ندارد.

وی با اشاره به اینکه قرآنی که از عظمت برخوردار است در شبی نازل شده که با عظمت‌ترین شب‌هاست، ادامه داد: در باب عظمت قرآن همین بس که خداوند به پیامبری که علم وسیع و گسترده را دارد می‌فرماید تو چه می‌دانی شب قدر چه عظمتی دارد.

شاهرخی با یادآوری اینکه شب قدر از هزار ماه معادل ۸۳ سال بهتر است، ادامه داد: چرایی باعظمت بودن شب‌ قدر و توصیفاتی که درباره این شب آمده است باید توسط علما تبیین شود.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه تلاوت یک آیه قرآن در شب‌های قدر برابر ختم قرآن در روزهای دیگر است تا جایی که در این ایام نفس انسان تسبیح و خواب انسان عبادت است، اضافه کرد: درک لیالی قدر سعادت بزرگی است که باید به برکت آن شکرگزار درگاه خداوند متعال باشیم.

وی با یادآوری اینکه براساس آیه ۷۰ سوره اسرا خداوند انسان را برتری داده و کرامت ذاتی برای انسان قائل است، تصریح کرد: قرآن عظمت انسان را ثروت و مال نمی‌داند بلکه عظمت انسان در رسیدن به کمال و رستگاری است.

شاهرخی با اشاره به اینکه کرامت بر دو نوع ذاتی و اکتسابی است که انسان باید تلاش کند تا به آن دسترسی پیدا کند، افزود: کسی که در مسیر کرامت اکتسابی است دنیا را حقیر می‌داند و کالای دنیوی را تبدیل به کالای پرارزش خدمت به خلق خدا می‌کند و به‌دنبال سعادت اخروی است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه رسیدن به کرامت اکتسابی بهره‌گیری از فرصت شب‌های قدر است، شب قدر را فرصتی استثنایی برای رسیدن به کمال و تعیین سرنوشت دانست و تصریح کرد: در روایات آمده است عبور از پل صراط منوط به صدقه در لیالی قدر، راه نجات از جهنم استغفار در شب قدر، رحمت خدا در ترحم به مساکین در لیالی است، لذا اگر به‌دنبال بهشت، رحمت و مغفرت الهی و رضای خداوند هستیم در ماه رمضان به کمک محرومان بشتابیم.

وی با اشاره به اینکه در شب قدر، بهترین کتاب به بهترین انسان و در بهترین زمان نازل شده است، تصریح کرد: مولای متقیان در شب قدر و در حال نماز به‌وسیله شقی‌ترین افراد ضربت خورده و در ۲۱ ماه رمضان به شهادت می‌رسد.

انتهای پیام
captcha