اتهام سِحر و جنون؛ شیوه‌های کافران برای مبارزه با پیامبر(ص)
کد خبر: 3966498
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱

اتهام سِحر و جنون؛ شیوه‌های کافران برای مبارزه با پیامبر(ص)

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه برخی مشرکین به پیامبر اکرم(ص) تهمت سِحر و جنون می‌زدند و با این شیوه با آن حضرت مبارزه می‌کردند، افزود: نسبت مجنون دادن به افراد صالح در گذشته مسبوق به سابقه بوده است و آیه دوم سوره قلم با مضمون «ما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ» پاسخ اتهام کفار به نبی مکرم اسلام است.

امروز پنج شنبه ارسال شود  / اتهام سِحر و جنون؛ شیوه‌های کافران برای مبارزه با پیامبر(صبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، شامگاه چهارشنبه، یکم اردیبهشت‌ماه در ششمین جلسه از «آموزه‌هایی از قرآن کریم» با اشاره به اینکه در آیات ابتدایی سوره قلم با مضمون «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ، ما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ وَ إِنَّ لَكَ لَأَجْراً غَيْرَ مَمْنُونٍ وَ إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ» خداوند به قلم سوگند می‌خورد، اظهار کرد: در این سوره خطاب به نبی مکرم اسلام(ص) آمده است که قسم به قلم و آنچه می‌نگارد که تو اجر نامحدودی داری و از اجر خاص نزد خداوند برخوردار هستی و یقینا دارای اخلاق باعظمت هستی.

وی با اشاره به اینکه به استناد آیات سوره قلم، نعمت‌هایی که خداوند به بهشتیان داده همیشگی است اما نعمت بیکرانی که خداوند به رسول خدا(ص) ارزانی داشته است یک نعمت ویژه خاص برجسته همیشگی است، تصریح کرد: برخی کفار و مشرکین تهمت دیوانگی به نبی مکرم اسلام می‌زدند که در سوره قلم پاسخ این افراد داده شده است.

حجت‌الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه سرافرازی یک ملت در گرو قلم، علم، اقتصاد است و ملتی که صدای چاپخانه‌های فرهنگی آن از همه بیشتر باشد و اهل مطالعه بیشتر باشند سرافراز خواهد بود، خاطرنشان کرد: دومین برجستگی که سبب سرافرازی ملت‌ها می‌شود علم است البته علمی که باعث اقتدار ملت می‌شود و سومین عامل سرافرازی هر ملت، اقتصاد، تولید و کار است به معنای دیگر ملت سرافراز، ملتی است که وابسته نباشد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه برخی مشرکین به پیامبر اکرم(ص) تهمت سِحر و جنون می‌زدند و آنان را دیوانه و جادوگر تلقی می‌کردند و با این شیوه با آن حضرت مبارزه می‌کردند، افزود: نسبت مجنون دادن به افراد صالح در گذشته مسبوق به سابقه بوده است و آیه دوم سوره قلم با مضمون «ما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ» پاسخ اتهام کفار به نبی مکرم اسلام است.

وی با اشاره به اینکه قرآن از اخلاق نبی مکرم اسلام به عنوان خلق نیکو یاد می‌کند، اضافه کرد: اخلاق در رسیدن به اهداف نقش برجسته‌ای دارد کمااینکه انسان‌های وجود دارد که دارای عزت بودند اما اخلاق بدی داشتند و به سبب اخلاق بد، از عزت به ذلت رسیدند.

حجت‌الاسلام شاهرخی با یادآوری اینکه اخلاق نیکو سبب استحکام محبت و علاقه‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: در بیانی از امام اول شیعیان آمده است که انسان به برکت حسن خلق به درجه نمازگزاران روزه‌دار می‌رسد و در این ماه از خدا بخواهیم ما را در رسیدن به فضائلی که رسول خدا برای آنان مبعوت شده است، صبر عطا کند تا بتوانیم به آن فضیلت‌ها برسیم.

معنای کلمه خُلق

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با بیان اینکه برخی افراد از همسایه‌ها گلایه دارند، افزود: همسایه‌ها دقت کنند همان‌طور که نماز واجب است حسن معاشرت با همسایه هم در عاقبت بخیری و تقرب به درگاه خداوند، تاثیرگذار است.

وی با اشاره به معنای کلمه خُلق، گفت: کلمه خُلق به صفاتی گفته می‌شود که جزء وجود و سرشت انسان شده و از انسان جدا نمی‌شود.

وی با یادآوری اینکه پیامبر(ص) قرآن مجسم بود، گفت: ۲۷ صفحه از کتاب المیزان روایاتی در خصوص اخلاق نبی مکرم اسلام را بیان می‌کند که نمونه آن سلام آن حضرت به کودکان و متبسم بودن بود کمااینکه در این روایات آمده است پیامبر اسلام دست طمع به سوی چیزی دراز نمی‌کرد، در مقابل دیگران پای خود را نمی‌کشید، همواره بین دو کار، کار دشوار را انتخاب کرده و خوش معاشرت بود و بر ماست که خود را به ویژگی‌های نبی مکرم اسلام نزدیک کنیم.

انتهای پیام
captcha