نقش معلمان و مربیان قرآن در جذب مخاطب
کد خبر: 3957793
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸

نقش معلمان و مربیان قرآن در جذب مخاطب

مدیر دارالقرآن خاتم‌الانبیاء(ص) بروجرد در بیان راهکارهای جذب مخاطبان قرآنی، نقش معلمان و مربیان قرآن را بسیار مهم دانست و گفت: معلمان و مربیان قرآن باید دانش خود را به‌روز کنند، سواد رسانه‌ای و دغدغه قرآن داشته باشند و خودشان در زمینه قرآن فعالیت مستمر داشته باشند.

دارالقرآنسمیه باجلان، مدیر دارالقرآن خاتم‌الانبیاء(ص) بروجرد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به فعالیت 11 ساله این دارالقرآن، گفت: دارالقرآن خاتم‌الانبیاء(ص) زیر نظر آموزش و پرورش بروجرد و در یک منزل وقفی در زمینه آموزش قرآن به قرآن‌آموزان با اولویت دانش‎آموزان فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه مخاطبان کلاس‎های آموزشی دارالقرآن خاتم‌الانبیاء(ص) را اقشار مختلف مردم به‌ویژه دانش‎آموزان شامل می‎شود، افزود: در این دارالقرآن برای بزرگسالان، مربیان و معلمان و کارکنان آموزش و پرورش نیز کلاس‎های آموزشی برگزار می‌شود.

مدیر دارالقرآن خاتم‌الانبیاء(ص) بروجرد با اشاره به برگزاری دوره‌های مربی‌گری روخوانی و روانخوانی و حفظ قرآن در دوران قبل از کرونا، ادامه داد: دانش‌آموزان قرآن‌آموز این دارالقرآن در مسابقات شهرستانی، استانی و کشوری رتبه‌های خوبی کسب کرده‌اند که از جمله آنها می‎توان به کسب رتبه اول رشته نهج‌البلاغه مسابقات کشوری دانش‎‏آموزی اشاره کرد و در سال گذشته 10 رتبه برتر مسابقات کشوری قرآن ‌دانش‎آموزی متعلق به دانش‎آموزان این دارالقرآن بود.

باجلان با اشاره به فعالیت سه مربی قرآن در دارالقرآن خاتم‌الانبیاء(ص) بروجرد که حافظ کل قرآن هستند، اضافه کرد: در حال حاضر چند نفر از دانش‎آموزان ما حافظ ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حتی حافظ کل قرآن شده‌اند.


بیشتر بخوانید: 


وی در بیان مشکلات دارالقرآن خاتم‌الانبیاء(ص) به مشکلات مالی و کمبود مربی اشاره کرد و گفت: با توجه به بالا بودن تعداد قرآن‌آموزان نیاز است تعداد مربیان این دارالقرآن نیز افزایش پیدا کنند در صورتی‎ که فقط پنج مربی قرآن در این دارالقرآن فعالیت دارند.

باجلان ادامه داد: قانون مربوط به دارالقرآن‌های وابسته به آموزش و پرورش به ما اجازه نمی‌دهد مربی قرآن آزاد بگیریم و حتماً باید مربیان ما از بین معلمان و مربیان پرورشی و فرهنگیان باشند و این تا حدودی ما را در تأمین مربی با مشکل مواجه کرده است.

وی آموزشی نبودن ساختمان دارالقرآن خاتم‌‌الانبیاء(ص) را یکی دیگر از مشکلات این دارالقرآن بیان کرد و گفت: ساختمان دارالقرآن یک منزل مسکونی وقفی است که برای انجام فعالیت‌های قرآنی در اختیار آموزش و پرورش است و این مکان برای تشکیل کلاس‎های آموزش قرآن چندان مناسب نبود و برای برگزاری کلاس‎ها با کمبود جا مواجه بودیم.

مدیر دارالقرآن خاتم‌الانبیاء(ص) بروجرد با بیان اینکه اخیراً با توجه به شیوع کرونا و جایگزینی کلاس‎های مجازی تا حدودی مشکلات مربوط به مکان آموزشی حل شده است، افزود: آموزش‎های مجازی ما در رشته‌های حفظ، روخوانی و روانخوانی قرآن است و در کنار آن نیز با دانش‎آموزان برای شرکت در مسابقات قرآن دانش‎‏آموزی کار می‎کنیم.

وی با اشاره به مزایا و معایب کلاس‎های آموزشی حضوری و مجازی، افزود: یکی از مزایای کلاس‌های آموزش مجازی این است که در یک لحظه واحد می‎توان با همه قرآن‌آموزان در ارتباط بود و به آنها آموزش داد.

باجلان از مشارکت یک هزار و 200 قرآن‌آموز در کلاس‎های آموزش قرآن دارالقرآن خاتم‌الانبیاء(ص) بروجرد خبر داد و اضافه کرد: البته آموزش حضوری به مراتب بهتر از آموزش مجازی است اما برای جذب مخاطبان قرآنی نیاز است در کنار آموزش حضوری، آموزش مجازی هم داشته باشیم تا افرادی که علاقه‌مند به یادگیری قرآن هستند اما برای حضور در کلاس مشکل دارند، امکان بهره‌گیری از آموزش‎ها فراهم شود.

این فعال قرآنی در بیان راهکارهای جذب مخاطبان قرآنی، نقش معلمان و مربیان قرآن را بسیار مهم دانست و افزود: معلمان و مربیان قرآن باید دانش خود را به‌روز کنند، سواد رسانه‌ای و دغدغه قرآن داشته باشند و خودشان در زمینه قرآن فعالیت مستمر داشته باشند.

وی برگزاری مسابقات قرآن، آگاه‌سازی والدین، ارتباط صمیمانه مربی و معلم قرآن با دانش‎آموزان، استفاده از اهرم تشویق و جایزه و جذاب کردن محیط آموزش قرآن و همچنین اختصاص بودجه و اعتبار لازم به فعالیت‌ها و مراکز قرآنی را از دیگر راهکارهای جذب مخاطب قرآنی بیان کرد.

انتهای پیام
captcha